szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Éjjel-nappal kiváló videófelvételeket és fotókat készít a Mio MiVue 795-ös fedélzeti kamera, s ez nem csak akkor hasznos, ha éppen valami baj történik, hanem arra is jó, hogy több emlék maradjon meg az utazások óráiról.

Valószínűleg minden netező látott már olyan – többségében Oroszországból – képsorokat, amelyeken néha a leglehetetlenebb okokból bekövetkezett baleseteket örökítették meg a fedélzeti kamerák. Kis híján mi is mutathatnánk egy hasonló felvételt: éppen Érdre értünk, amikor a város határán lévő egyik körforgalomban nem adta meg az elsőbbséget a harciasan közeledő Volánbusz, amelynek vezetője cserébe legalább erőteljesen dudált.

Hogy végül nem mutathatjuk meg a találkozásról készült képet, annak két fő oka van. Az egyik az, hogy felugrattunk a padkára, így még ki tudtuk kerülni a sárga óriást, a másik pedig az, hogy akkor még nem volt bekapcsolva a tesztelésre kapott Mio MiVue 795-ös.

Ezt követően viszont egyből telepítettük a készüléket. Néhány év alatt a fedélzeti kamerák piacán is nagy változást hozott: a felvevő 150 fokos szögben, 2560x1600 pixeles felbontással rögzíti a forgalmat és a nagy fényérzékenységet biztosító CMOS-technikának köszönhetően nem csak nappal, hanem éjszaka is jó minőségű felvételek készülnek.

Mio

A kamera beszerelése és használata egyszerű: a készüléket egy tapadókorong rögzíti, a kamera funkcióit – egyebek mellett a felvételek hosszát és minőségét, a sebességhatár-figyelmeztetéseket, valamint a különféle szolgáltatások bekapcsolását – pedig a jobboldalon található négy gombbal lehet beállítani. A felvétel az indulás után automatikusan indul,

a készüléken van egy narancssárga vészgomb, amelyet megnyomva azonnal rögzülnek az előző 5 másodperc és a következő 15 másodperc eseményei.

A kamerának nincs saját belső memóriája, a készülék 16 gigás, vagy annál nagyobb microSD-kártyával működik.

Sebességmérő-adatbank

A felvevőben beépített GPS-modul található, a felvételeken folyamatosan láthatók a sebességgel, az útvonallal, illetve az idővel kapcsolatos adatok. A GPS által megadott sebesség azonban általában csak akkor pontos, ha a jármű egyenletes sebességgel halad, úgy tűnik, mintha az adatok egy-két másodperces késéssel jelennének meg. Mivel a kamera mindig tudja hol van, működik rajta a folyamatosan és ingyenesen frissíthető sebességmérő-adatbank is.

Ugyancsak telepítettek a kamerába sávelhagyásra, illetve a vezető fáradtságára figyelmeztető rendszert, s opcionális lehetőség a gumiabroncs-nyomást ellenőrző rendszer is. Egy másik opció a hátsó kamera – ezzel 290 fokra nő a látásszög és a kamera párhuzamosan két felvételt készít – s ugyancsak megvásárolható a Smartbox, amely lehetővé teszi, hogy az autó akkumulátorához csatlakoztatva parkolás közben is működjön a kamera. Parkolás közben nem állandó a felvétel, a készülék akkor ébred fel, ha mozgást, illetve lökést érzékel a jármű közvetlen közelében.

Felülírhatatlan fájl

A MiVue 795 legfontosabb szolgáltatásait azonban – szerencsére – nem volt alkalmunk kipróbálni: amint a beépített háromtengelyes G-szenzor hirtelen mozgásváltozást – azaz feltételezhetően balesetet – észlel a kamera azonnal elmenti az adatokat egy felülírhatatlan fájlba, így a járművezető bizonyító erővel rögzíti mozgását és cselekedeteit.

+ : egyszerű beüzemelés, használható esti képek, vészgomb.

: nincs beépített memória.

A kamera által készített videók és fényképek a Mio oldalán letölthető szoftver – MiVue Manager – segítségével könnyen rendszerezhetőek és megoszthatóak, és az asztaligép-verzióban térképen is nyomon követhető a jármű mozgása.

A fedélzeti kamera 45-50 ezer forint körüli áron kapható a boltokban.

A többi tesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja a HVG Tech rovatának facebookos oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!