MTI / hvg.hu

Egy tojásból frissen kibújt Tirannoszaurusz akkora lehetett, mint egy közepes termetű kutya – állapították meg skót, kanadai és amerikai paleontológusok.

A skóciai Edinburghi Egyetem kutatói Kanadában és az Egyesült Államokban talált ősleleteket, egy apró állkapocscsontot és egy karmot tanulmányoztak. Háromdimenziós szkenneléssel megállapították, hogy a maradványok egy bébi Tirannoszaurusztól származnak. A szakemberek szerint ezek az első ismert ilyen típusú fosszíliák.

Az eredmények azt sugallják, hogy ezek a több mint 70 millió évvel ezelőtt élt teremtmények mindössze 91 centiméteresek lehettek, amikor kibújtak a tojásból, annak ellenére, hogy akár 12,2 méter hosszúra és nyolctonnásra is megnőhettek. A szakemberek becslései szerint a Tirannoszauruszok tojásai – amelyekből egyetlen maradványt sem fedeztek fel eddig – nagyjából 43 centiméter hosszúak lehettek.

[Új dinófajt fedeztek fel a kutatók, Halálosztó a neve]

A három centiméteres állkapocscsont elemzésekor a kutatók a Tirannoszauruszra jellemző sajátosságokat azonosítottak, ilyen például a "hangsúlyos állrész", ami azt sugallja, hogy ezek a fizikai jegyek már a tojásból kibújás előtt kialakultak.

A szakemberek szerint a frissen kikelt Tirannoszauruszok nagyjából akkorák lehettek, mint egy border collie, de jóval nagyobbak, mint például a Jurassic Park című filmben látható bébi raptorok. "Immár tudjuk, hogy ők lehettek a valaha volt legnagyobb ivadékok, amelyek tojásból keltek ki, és rendkívüli módon hasonlíthattak a szüleikre" – mondta Greg Funston, az egyetem munkatársa. A kanadai és amerikai egyetemek kutatóinak közreműködésével készült tanulmány a Canadian Journal of Earth Sciences című folyóiratban jelent meg.

Dzsihadisták megtámadtak egy ENSZ-bázist és egy katonai támaszpontot Nigériában