Spéci szerkezetet tesznek a debreceni villamosokra, mert 5 év alatt 130 balesetük volt

Kötöttpályás járművek viszonylag ritkán szenvednek balesetet, amikor viszont igen, az szinte mindig komoly következményekkel jár – indokolja a Bosch, miért fejlesztett ütközésmegelőző rendszert villamosokhoz. A mérnökök úgy számolnak, így a debreceni villamosbalesetek nagy része megelőzhető lesz.

  • hvg.hu hvg.hu
Spéci szerkezetet tesznek a debreceni villamosokra, mert 5 év alatt 130 balesetük volt

Németországban és Hollandiában már bizonyított az a részben Budapesten fejlesztett, Hatvanban gyártott rendszer, melyet Magyarországon először a debreceni 2-es villamosvonalon helyeznek üzembe.

A Bosch blogján megjelent ismertető szerint a megoldás alapját ugyanaz a rendszer szolgáltatja, amely automatikus vészfék néven már évek óta dolgozik személy és tehergépjárművekben, valamint autóbuszokon. A vezérlőegység a másodperc tört része alatt dolgozza fel a szenzorok adatait. A kamera valós időben követi a jármű előtti forgalmi viszonyokat és előre jelzi a várható mozgásokat. A radar eközben pontos méréseket végez, így nyújtva teljes támogatást a járművezetőnek. Ezzel a pályára belógó járművek, vagy a figyelmetlen gyalogosok is hamarabb a vezető „látóterébe” kerülnek.

A rendszer akár 80 méteres távolságból is érzékeli a potenciális veszélyforrásokat.

Bár a rendszer képes lenne automatikusan fékezni is a villamosvezető helyett, jelenleg csupán a figyelmeztetési funkciót használják a szakemberek Debrecenben. A tesztüzem hat hónapig tart, így beleesik a kora őszre jellemző esős ködös időszak is, amikor a radarérzékelő jóval messzebb ellát majd, mint a vezető. Másrészt ugyanez igaz a sötét hajnali/esti körülmények között is, hiszen a rendszer több száz kilométeres kalibráció után ismeri majd a villamosvonal minden centiméterét – hangsúlyozza a Bosch.

A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. adatai szerint debreceni 2-es villamos vonalán öt év alatt 130 balesetet regisztráltak. Az ott közlekedő 18 darab jármű mindegyike összetört már legalább ötször, de olyan is van, amely már tízszer.

A németországi teszteken a rendszer telepítése után 40 százalékkal csökkent a balesetek száma – ráadásul úgy, hogy közben nőtt az utas- és ezzel a villamosforgalom az adott vonalon.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Ezt ne kérd nyáron a kozmetikustól – életmódváltásra is szükség lehet, hogy megvédjük a bőrt a veszélyektől

Ezt ne kérd nyáron a kozmetikustól – életmódváltásra is szükség lehet, hogy megvédjük a bőrt a veszélyektől

A nyári bőrápolás nem merül ki annyiban, hogy leveszünk egy fényvédőt a polcról. Mit kell tenni, ha minden önmérséklet ellenére leégünk? Mihez kezdjen, akinek problémás a bőre, és milyen termékeket érdemes magunkkal vinni a nyaralásra? Mit együnk, hogy szebbek legyünk? Szakértőkkel beszélgettünk hiedelmekről, jó és rossz praktikákról.