szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Facebook szabályzata elvileg tiltja a káros vagy félrevezető hirdetések feladását, ám bizonyos reklámok mégis átcsusszannak az ellenőrzésen.

Bár a Meta az elmúlt években több lépést is tett annak érdekében, hogy kiszorítsa az álhíreket a közösségi oldalakról, a jelek szerint nem végzett teljesen jó munkát. Olyannyira nem, hogy ezek a téves információk hirdetésként is megjelenhetnek az oldalon.

Az MIT Technology Review jelentése szerint a Facebookon és az Instagramon továbbra is megjelenhetnek azok a rákgyógyítással kapcsolatos hirdetések, amelyek hatásossága nem, hogy nem bizonyított, de akár károsak is lehetnek. Mindez annak ellenére van így, hogy a cég szabályzata tiltja a félrevezető egészségügyi információkat tartalmazó hirdetések feladását.

Hatszor gyorsabban terjednek az álhírek a Facebookon, mint az igazi hírek

Két külföldi egyetem több száz olyan tartalommegosztót vizsgált, amelyek gyakran publikálnak a Facebookon. Kutatásuk szerint a féligazságoknak és megtévesztő posztoknak nem nehéz kitűnniük a valós és hiteles információk között, nagyobb esélyt adva ezzel a veszélyesebb bejegyzések terjedésének is. A Facebook szerint nincs miért aggódni.

„A hirdetések nem tartalmazhatnak hamis vagy félrevezető állításokat például egy termék vagy szolgáltatás hatékonyságával kapcsolatban” – áll a Meta szabályzatában, ami az egészséggel kapcsolatos termékeket is felsorolja példaként. Emellett a felhasználási feltételek azt is megtiltják, hogy egy oldal az egészségügyi problémákkal kapcsolatos „csodaszereket” reklámozzon.

A jelentés ennek ellenére azt találta, hogy az Egyesült Államokban rengeteg olyan hirdetést adtak fel, amelyek a hatóságok által jóvá nem hagyott rákkezelési módokat reklámoztak. Márpedig a Meta algoritmusa ezt azoknak jeleníti meg, akik érdeklődnek a rákkezelések iránt, ebben az esetben pedig jó eséllyel betegek is.

Új funkciót ad a Facebook, kisöpörhető vele a csoportokból a szemét

A Facebook-csoportok nagy veszélye, hogy olyan bejegyzések is megjelenhetnek benne, amik egyáltalán nem valósak. A szolgáltatás mögötti anyacég ezért egy új beállítást kezd elterjeszteni, ami szerintük nehezebbé teszi a hazugságok terjesztőinek dolgát.

A beszámoló szerint a reklámozott kezelések nemcsak az egészségre ártalmasak, de drágák is, így tulajdonképpen több tízezer dollárt fizetnek ki az emberek – jó esetben a semmire.

A jelentés készítői jelezték a Meta felé a káros hirdetéseket, amire a Meta szóvivője, Mark Ranneberger azt közölte: több hirdetést is eltávolítottak.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!