Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a75968ff-a443-4d45-81be-5adcd766344a","c_author":"Tornyos Kata","category":"360","description":"Optikai kábellel kötnék össze Magyarországot és Azerbajdzsánt. A tízmilliárd eurós beruházásról a Puskás Arénában egyezkedett Szijjártó Péter azeri, román, grúz és bolgár miniszterekkel. Magyarország néhány éven belül a tenger alatti kábelek nagyhatalma lehet, de nagyon nem mindegy, hogy demokratikus vagy diktatórikus országok kezébe kerül-e az infrastruktúra.","shortLead":"Optikai kábellel kötnék össze Magyarországot és Azerbajdzsánt. A tízmilliárd eurós beruházásról a Puskás Arénában...","id":"20250314_Szijjarto-adatkabel-kibervedelem-hackertamadas-Azerbajdzsan-EU-Gruzia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a75968ff-a443-4d45-81be-5adcd766344a.jpg","index":0,"item":"65107c69-2beb-43e4-afc2-df792e0cf401","keywords":null,"link":"/360/20250314_Szijjarto-adatkabel-kibervedelem-hackertamadas-Azerbajdzsan-EU-Gruzia","timestamp":"2025. március. 14. 10:28","title":"Mi van, ha rossz kezekbe kerül Szijjártó Péter azerbajdzsáni álomprojektje?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"878fbba5-a7ad-486c-9959-a88df37923b2","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"A Tisza Párt február közepén tartott konferenciáján felszólaló Kulcsár szerint azért Schmidt Ádám a sportért felelős államtitkár, mert a Fideszben nem találtak nála jobbat, az állami sportvezetést pedig stratégia nélkülinek tartja.","shortLead":"A Tisza Párt február közepén tartott konferenciáján felszólaló Kulcsár szerint azért Schmidt Ádám a sportért felelős...","id":"20250314_Kulcsar-Krisztian-tisza-part-sportminiszterium-orban-viktor-schmidt-adam-politika-olimpia-menczer-tamas-szijjarto-peter-tomegsport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/878fbba5-a7ad-486c-9959-a88df37923b2.jpg","index":0,"item":"d2be3ff0-3233-4ace-ba77-60749a55817b","keywords":null,"link":"/sport/20250314_Kulcsar-Krisztian-tisza-part-sportminiszterium-orban-viktor-schmidt-adam-politika-olimpia-menczer-tamas-szijjarto-peter-tomegsport","timestamp":"2025. március. 14. 12:03","title":"Kulcsár Krisztián: Bár sportminisztérium nincs, de sportminiszter igen – Orbán Viktornak hívják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44c7b9b8-924a-47a6-92ef-8ba8bf8dd8ab","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nincs igaza Orbán Viktornak abban, hogy mi a „NATO szíve közepében vagyunk”, és ezért a biztonságunk garantált, ennél egyébként is okosabbnak hitte a magyar kormányfőt – mondta Juhász Ferenc, a Gyurcsány-kormány egykori honvédelmi minisztere. Szerinte Magyar Péterhez hasonlóan Ruszin-Szendi Romulusz is a NER része volt, az pedig bevett szokásnak számított, hogy a vezérkari főnökök hozzájuthatnak szolgálati ingatlanukhoz. Arról is beszélt a HVG-nek az MSZP egykori elnökhelyettese, hogyan jutott el oda, hogy a Tiszára szavazna. Nézze meg Gergely Zsófia interjúját a Fülke Extrában!","shortLead":"Nincs igaza Orbán Viktornak abban, hogy mi a „NATO szíve közepében vagyunk”, és ezért a biztonságunk garantált, ennél...","id":"20250314_Fulke-Extra-Podcast-Juhasz-Ferenc-interju-Tisza-Part-NATO-Orban-Viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44c7b9b8-924a-47a6-92ef-8ba8bf8dd8ab.jpg","index":0,"item":"81486cff-ba05-48d3-9724-f5887d5b1e6d","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_Fulke-Extra-Podcast-Juhasz-Ferenc-interju-Tisza-Part-NATO-Orban-Viktor","timestamp":"2025. március. 14. 12:04","title":"Az orrát befogva, de Magyar Péterre szavaz Gyurcsány volt minisztere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc07ea94-4a10-4ebb-8c53-2fcc7eed04c9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy olyan fogalmat dobott be a köztudatba a kormány, amely a boltosokat és a könyvelőket kivéve szinte senkit nem foglalkoztatott eddig, de most már a túl nagy árrés ellen kell küzdeni.","shortLead":"Egy olyan fogalmat dobott be a köztudatba a kormány, amely a boltosokat és a könyvelőket kivéve szinte senkit nem...","id":"20250313_arres-orban-google-trends","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc07ea94-4a10-4ebb-8c53-2fcc7eed04c9.jpg","index":0,"item":"ec294678-4141-4750-bd77-393aa217364e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_arres-orban-google-trends","timestamp":"2025. március. 14. 10:13","title":"Senkit nem érdekelt az árrés, aztán jött Orbán Viktor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"161d92ef-70a7-4569-955d-a8173be36699","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Nagy Gergő egy 5,6 millió dolláros összdíjazású pókerversenyen lett első.","shortLead":"Nagy Gergő egy 5,6 millió dolláros összdíjazású pókerversenyen lett első.","id":"20250314_nagy-gergo-koreai-pokerverseny-gyozelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/161d92ef-70a7-4569-955d-a8173be36699.jpg","index":0,"item":"1c8631cd-9af7-4eb9-b340-dc5e58db0582","keywords":null,"link":"/elet/20250314_nagy-gergo-koreai-pokerverseny-gyozelem","timestamp":"2025. március. 14. 11:42","title":"1,4 millió dollárt nyert egy magyar játékos egy koreai pókerversenyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58de5eb5-055c-4c84-bfa4-5fac42f3d261","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Alacsony építési mód, relatíve szerény tömeg, takarékos hátsókerékhajtás és nagy akkumulátor. A Tesla ilyen építőkockákkal dolgozva alkotta meg a rekordhatótávú Model 3-at, amely indexkar nélkül és egész korrekt áron indul csatába.","shortLead":"Alacsony építési mód, relatíve szerény tömeg, takarékos hátsókerékhajtás és nagy akkumulátor. A Tesla ilyen...","id":"20250315_azt-a-hetszazat-700-km-hatotav-bajnok-uj-Tesla-Model-3-teszt-velemeny-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58de5eb5-055c-4c84-bfa4-5fac42f3d261.jpg","index":0,"item":"b5c953a6-6b29-4c91-a144-a294c17ec46a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250315_azt-a-hetszazat-700-km-hatotav-bajnok-uj-Tesla-Model-3-teszt-velemeny-ebx","timestamp":"2025. március. 15. 17:00","title":"Azt a hétszázát! Teszten a 700 km-t ígérő hatótávbajnok, az új Tesla Model 3","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Románia március 10-én vezette be a tilalmat, erről nem tájékoztatta Magyarországot. A probléma az, hogy az Európai Bizottság döntése szerint a száj- és körömfájással nem érintett területekről származó export nem korlátozható.","shortLead":"Románia március 10-én vezette be a tilalmat, erről nem tájékoztatta Magyarországot. A probléma az, hogy az Európai...","id":"20250314_Romania-jogsertoen-akadalyozza-a-magyar-termekek-beszallitasat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909.jpg","index":0,"item":"e4cfd16d-faeb-414b-a4ac-b1bb1cfdbc7f","keywords":null,"link":"/kkv/20250314_Romania-jogsertoen-akadalyozza-a-magyar-termekek-beszallitasat","timestamp":"2025. március. 14. 14:31","title":"Románia úgy zárta le a határait a magyar agrártermékek elől, hogy nem is szólt róla Budapestnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd9cdfa3-b23f-4391-a84c-7e054a1cc359","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Leginkább a jól bevált modellek jönnek szóba. ","shortLead":"Leginkább a jól bevált modellek jönnek szóba. ","id":"20250314_Ilyen-autokra-koltenek-a-munkashitelt-a-fiatalok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd9cdfa3-b23f-4391-a84c-7e054a1cc359.jpg","index":0,"item":"6625e480-226d-4777-91aa-f7926d38edb6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250314_Ilyen-autokra-koltenek-a-munkashitelt-a-fiatalok","timestamp":"2025. március. 14. 08:14","title":"Ilyen autókra költenék a munkáshitelt a fiatalok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Minél melegebb van, annál kevesebben utazhatnak ugyanazon a gépen biztonságosan.
Ha a globális felmelegedés és a légi közlekedés összefüggéseiről van szó, általában arról szokás beszélni, hogy hogyan hat a repülés a klímaváltozásra, nem pedig fordítva. Azonban Paul Williams, a brit Readingi Egyetem légkörtudományi professzora megfordította a kérdést, és a kutatócsoportjával tíz olyan görögországi repülőtér adatait vizsgálta, ahol az 1970-es évek óta évtizedenként 0,75 fokos felmelegedést rögzítettek.
A kutatók azt állapították meg, hogy a felmelegedés miatt évről évre 127 kilóval könnyebbnek kellett lennie a repülőgépeknek ahhoz, hogy fel tudjanak szállni.
„Ez nagyjából egy átlagos poggyásszal utazó súlyának felel meg, vagyis minden évben eggyel kevesebb utast lehet szállítani”
– mondja Williams. Annak az elmagyarázását, hogy miért rossz a gépek felszállásának a meleg, egészen az alapoktól indította a CNN cikkében a szakértő: „Az alapvető kihívás, amit a felszálláshoz minden repülőgépnek le kell küzdenie, az az, hogy a repülőgépek nagyon nehezek, és a gravitáció a földön akarja tartani őket. Ahhoz, hogy legyőzzék a gravitációt, felhajtóerőt kell generálniuk, ami azt jelenti, hogy a légkör felfelé nyomja a repülőgépet.
A felhajtóerő több tényezőtől is függ, de az egyik legfontosabb a levegő hőmérséklete – és ahogy a levegő felmelegszik, úgy tágul, így csökken a repülőgépet felfelé lökő molekulák száma.
Ez a probléma különösen a nagy magasságban lévő repülőtereket érinti, ahol a levegő már természetszerűleg is vékonyabb, valamint a rövid futópályákat, ahol a repülőgépnek kevesebb hely marad a gyorsításra. Williams szerint ha egy repülőgépnek 20 fokos hőmérsékleten 1981 méternyi futópályára van szüksége, akkor 40 fokos hőmérsékleten 2499 méternyire.
A futópályák hosszát bizonyos helyeken (például szigeteken, vagy zsúfoltan beépített környékeken) nemcsak bonyolult, hanem szinte lehetetlen növelni, a gépek súlyát viszont könnyen lehet csökkenteni, ha kevesebb utast/csomagot visznek. Ez a gyakorlatban azt eredményezi, hogy ha meleg van, akkor az utasok egy részét kénytelenek a földön hagyni a légitársaságok.