szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Minél melegebb van, annál kevesebben utazhatnak ugyanazon a gépen biztonságosan.

Ha a globális felmelegedés és a légi közlekedés összefüggéseiről van szó, általában arról szokás beszélni, hogy hogyan hat a repülés a klímaváltozásra, nem pedig fordítva. Azonban Paul Williams, a brit Readingi Egyetem légkörtudományi professzora megfordította a kérdést, és a kutatócsoportjával tíz olyan görögországi repülőtér adatait vizsgálta, ahol az 1970-es évek óta évtizedenként 0,75 fokos felmelegedést rögzítettek.

A kutatók azt állapították meg, hogy a felmelegedés miatt évről évre 127 kilóval könnyebbnek kellett lennie a repülőgépeknek ahhoz, hogy fel tudjanak szállni.

„Ez nagyjából egy átlagos poggyásszal utazó súlyának felel meg, vagyis minden évben eggyel kevesebb utast lehet szállítani”

– mondja Williams. Annak az elmagyarázását, hogy miért rossz a gépek felszállásának a meleg, egészen az alapoktól indította a CNN cikkében a szakértő: „Az alapvető kihívás, amit a felszálláshoz minden repülőgépnek le kell küzdenie, az az, hogy a repülőgépek nagyon nehezek, és a gravitáció a földön akarja tartani őket. Ahhoz, hogy legyőzzék a gravitációt, felhajtóerőt kell generálniuk, ami azt jelenti, hogy a légkör felfelé nyomja a repülőgépet.

A felhajtóerő több tényezőtől is függ, de az egyik legfontosabb a levegő hőmérséklete – és ahogy a levegő felmelegszik, úgy tágul, így csökken a repülőgépet felfelé lökő molekulák száma.

Ez a probléma különösen a nagy magasságban lévő repülőtereket érinti, ahol a levegő már természetszerűleg is vékonyabb, valamint a rövid futópályákat, ahol a repülőgépnek kevesebb hely marad a gyorsításra. Williams szerint ha egy repülőgépnek 20 fokos hőmérsékleten 1981 méternyi futópályára van szüksége, akkor 40 fokos hőmérsékleten 2499 méternyire.

A futópályák hosszát bizonyos helyeken (például szigeteken, vagy zsúfoltan beépített környékeken) nemcsak bonyolult, hanem szinte lehetetlen növelni, a gépek súlyát viszont könnyen lehet csökkenteni, ha kevesebb utast/csomagot visznek. Ez a gyakorlatban azt eredményezi, hogy ha meleg van, akkor az utasok egy részét kénytelenek a földön hagyni a légitársaságok.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!