szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Repülő pelikán: a Pyko nevű cég Pelican Cargo repülőgépe az áruszállítást könnyítheti meg, egy töltéssel akár 321 kilométert is képes megtenni, és a gyártó ígérete szerint gyorsabb és olcsóbb a hagyományos földi és légi szállítmányozásnál.

Ahogyan az autóiparban, úgy a légiközlekedésben is egyre inkább hangsúlyos a környezetvédelem, de az önvezetés is tekinthető közös pontnak.

A Pyka nevű kaliforniai vállalat most bemutatott, Pelican Cargo nevű repülőjében mindkettő megtalálható: a gép elektromos meghajtású, és pilóta nélkül képes repülni. A gyártó a napokban tett bejelentésében állítja: ez a kategóriájának legnagyobb, zéró emissziójú pilóta nélküli teherszállító repülőgépe.

Michael Norcia, a Pyka vezérigazgatója hangsúlyozta: a gépet úgy tervezték, hogy a logisztikában minél inkább csökkentsék a szén-dioxid-kibocsátást, miközben jelentős sebességelőnyt kínálnak a földi szállítmányozással szemben, és a hagyományos légi áruszállításnál is olcsóbbak.

Az Interesting Engineering szerint a repülőgép hatótávolsága 321 kilométer is lehet, és 181 kg hasznos terhet képes szállítani. Az akkumulátorcsomag 55 kWh kapacitással rendelkezik, a gép levegőbe juttatásáról pedig négy darab 25 kW-os villanymotor gondoskodik. A biztonságra is ügyeltek, háromszorosan redundáns akkumulátorok vannak beépítve, hogy egy esetleges meghibásodás esetén se legyen probléma.

A gép 7,3 méter hosszú, 2,1 méter magas, a szárnyfesztávolsága pedig 11,5 méter. Az utazósebessége 148–167 km/h is lehet, és mivel a rövidebb kifutópályákon is boldogul, a rosszabb infrastruktúrákkal rendelkező helyeket is könnyen képes megközelíteni.

A repülő modern technológiákat is felvonultat, modern, többmagos processzorok és több számítógép dolgozza fel a beérkező adatokat. Előre lidar néz, míg lefelé lézerek. A gép programozásához mindössze egy, a földön tartózkodó pilóta elegendő, és műholdas kapcsolaton keresztül képes kommunikálni.

A Pyka az első, A-körben 37 millió dollárt gyűjtött össze befektetőktől, és a gépre is már több mint 80 előrendelés érkezett. Egyelőre a tesztelés zajlik, várhatóan az idei év második felétől repülhetnek üzemszerűen.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!