szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Óriási összegeket fektetett a Microsoft a mesterséges intelligenciába, illetve korábban kevéssé kedvelt keresőjének átalakításába. Úgy tűnik, sikeresek a lépései, és most szeretne valamennyit visszakapni a befektetéseiből.

Azt senki sem gondolhatta komolyan, hogy a Microsoft merő szívjóságból fektet be dollármilliárdokat az OpenAI mesterséges intelligenciájába, illetve a ChatGPT integrálásába böngészőjébe, keresőjébe. Várható volt, hogy a techóriás előbb-utóbb keresni is szeretne ezen, és nyilvánosságra is kerültek ennek első lépései.

Miután óriási az érdeklődés a megújuló Bing iránt (a Microsoft szerint már több millióan vannak a várólistán), a techóriás most úgy szeretné bevételszerzésre használni a keresőt, hogy hirdetéseket helyezne el a keresési eredmények között, különösen a Bing chatbot által generált válaszainál.

A Reuters értesülése szerint a Microsoft már tárgyal is ez ügyben néhány reklámügynökséggel. Egyelőre még nem tudni, hogy a Microsoft hogyan tervezi „beilleszteni” a hirdetéseket a chatbot válaszaiba. Mindenestre Michael Cohen, a Horizon Media teljesítménymédiáért felelős ügyvezető alelnöke azt mondta a Reutersnek, hogy a mesterséges intelligencia által generált keresési válaszokban szereplő hivatkozott linkek (alul elhelyezve) „hirdetések helyei lehetnek”. Cohen szerint a Microsoft március elején további részleteket oszthat meg a hirdetési stratégiával kapcsolatban. Úgy tűnik – jegyzi meg az MSPowerUser –, hogy a terv nagymértékben a keresőmotor legkeresettebb funkciójára, a Bing társalgási AI chatbotjára fókuszál.

Alapvetően fog megváltozni, ahogy internetezünk - nagy élmény lesz, nagy kérdésekkel

Nem azért pánikolnak a Google-nál a ChatGPT miatt, mintha ők nem tudnának hasonlót fejleszteni. Hanem mert egyelőre nem látszik, hogyan lehet majd pénzt facsarni a keresésekből az új világban. Minél közelebb próbálunk jutni a válaszhoz, annál több kérdés merül fel.

Egy másik, a Reutersnek nyilatkozó hirdetési vezető elmondta, hogy a hirdetéseket már tesztelik a Bing korai verziójának jelenlegi felhasználóinál, ami azt jelenti, hogy a chatbottal való kötetlen beszélgetés során már lehet találkozni egy-két hirdetéssel. A Reuters tett is egy próbát: munkatársa autók légszűrőinek áráról érdeklődött a Bing mesterséges intelligenciával felszerelt új verziójánál, és a Bing válasza egy autóalkatrész-webhely által árusított szűrőkre vonatkozó hirdetéseket is tartalmazott. A webhely üzemeltetői nem válaszolak azonnal arra a kérdésre, hogy tudtak-e arról, hogy a hirdetéseik megjelennek az új Bing chatbotban. A Microsoft pedig, amikor ezekről a hirdetésekről kérdezték, azt mondta, hogy még csak most kezdik feltárni az új mesterséges intelligencia technológiában rejlő lehetőségeket a reklámozásban.

A hirdetéssel fűszerezett válaszok mellett a Microsoft állítólag egy másik hirdetési formátumot is tesztel, pop-up hirdetéseket. Az új Bing tehát potenciálisan jövedelmező lehetőség lehet a Microsoft számára. A cég egy múlt heti befektetői és sajtóbemutatón azt mondta, hogy a keresőhirdetések piacán megszerzett piaci részesedésének minden százalékpontja további 2 milliárd dolláros hirdetési bevételt hozhat.

Magyarországon is elérhetővé vált a fizetős ChatGPT Plus, ami pár ezer forintért cserébe gyorsan és mindig működik

A magyarországi felhasználók előtt is megnyitotta a ChatGPT-előfizetés lehetőségét az OpenAI. A mesterséges intelligencia azonnalisága néhány ezer forintba kerül.

Bár nem biztos, hogy a felhasználók örülni fognak a szembejövő hirdetéseknek, a Microsoft másik pénzszerzési ötlete egyenesen sokkolt egy réteget, méghozzá a fejlesztőket. A vállalat ugyanis május 1-től minden piacon jelentős megemeli a Bing Search API-hozzáféréseik árát. A Microsoft Bing Search API-k lehetővé teszik a fejlesztők számára, hogy webhez kapcsolódó alkalmazásokat és szolgáltatásokat építsenek, amelyek hirdetések nélkül találnak weboldalakat, képeket, híreket, videókat és egyebeket. Tartalmazza a Bing Web Search API-t, a Bing Image Search API-t, a Bing News Search API-t és még sok egyebet. Az áremelési ötlet nem véletlenül sokkolta a fejlesztőket: egyes API-k ára tízszeresére emelkedik. Kevéssé vigasztalja őket a Microsoft magyarázata, amely szerint az új árképzési modell pontosabban tükrözi a Bing általi keresések fejlesztése érdekében végzett technológiai befektetéseket.

A Microsoft egy korábbi közleményében világossá tette, hogy az OpenAI-jal kötött partnerség mindkét vállalat számára lehetővé teszi, hogy „kereskedelmi forgalomba hozhassák az így létrejött fejlett mesterséges intelligencia-technológiákat”. Úgy tűnik, a fentebb részletezett lépések jelentik ennek a profitorientált tervnek a kezdetét.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!