szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Mozilla szakemberei szerint a Google akkora kiskapukat hagyott az adatvédelemmel kapcsolatos szabályokon, hogy az előírást csak az nem szegi meg, aki nem akarja.

A Google még 2022 májusában vezette be a Play áruházában azt az új szabályt, amely segítségével még megalapozottabban hozhatnak döntést az androidosok, amikor megtetszik nekik egy alkalmazás. Az adatbiztonsági rész célja, hogy mindent eláruljon a felhasználóknak egy-egy alkalmazásról. Például hogy miként gyűjti, osztja meg és védi az adatokat, vagy titkosítja-e ezeket az átvitel során.

A Mozilla szerint azonban az egész egy vicc, teljesen haszontalan. A felhasználók adatbiztonságát fókuszba helyező *Privacy Not Included projekt legújabb tanulmányában a szakemberek azt írják, az alkalmazások készítői hamis vagy félrevezető adatokat közölnek a Play árhuzában.

A tanulmányban megvizsgálták azokat az adatvédelmi információkat, amelyeket az alkalmazásfejlesztők adtak meg a Play áruházban, majd összehasonlították ezeket a részleteket az alkalmazások adatvédelmi irányelveivel – írja a Gizmodo. Mint kiderült: a vizsgált 40 alkalmazásból csupán hat felelt meg az elvárásoknak. Másik 16 esetében viszont jelentős eltérés mutatkozott a megadott információk és a valódi gyakorlat között.

Jen Caltrider, a projekt vezetője szerint ha valaki törődik az adatai biztonságával, de nem járatos az adatok megosztásában, akkor ebből a leírásból tájékozódva hamis biztonságérzete lehet. Caltrider szerint ez nemhogy nem segíti a felhasználókat a döntéshozatalban, de még káros is lehet a számukra.

A vizsgálat során a 20 legnépszerűbb ingyenes, valamint a 20 legnépszerűbb fizetős alkalmazást vették górcső alá. A legtöbb esetben az adatgyűjtés sokkal jelentősebb volt, mint amiről a fejlesztők tájékoztatták a felhasználókat. A Mozilla szakemberei jelentős eltérést találtak,

  • a Facebook,
  • a Facebook Messenger,
  • a Twitter és
  • a Minecraft

alkalmazásoknál, míg

  • az Instagram,
  • a Spotify, valamint
  • a Google számos saját alkalmazásánál is

úgy ítélték meg, hogy azok esetében van még min javítani.

A legjobb besorolást leginkább a játékok kapták, mint például a Subway Surfers és a Candy Crush. Ez kissé meglepő, főleg úgy, hogy az ingyenes játékok a reklámokon keresztül generálnak bevételt.

Nem túl szívderítő a TikToknál tapasztalt gyakorlat sem. Míg az adatvédelmi részben azt állítja a fejlesztő, hogy nem oszt meg adatokat harmadik féllel, a saját adatvédelmi szabályzata szerint nemcsak a Facebooknak és a Google-nek, de még a meg nem nevezett „harmadik félnek” is kiadja azokat.

108 milliárd forintra büntették a Metát, mert a Facebook megint összeakadt az európai adatvédelmi szabályokkal

Kicsit több mint egy év alatt 371 milliárd forintnak megfelelő összegre büntették már a Facebookot üzemeltető Metát.

A Google szóvivője a tanulmányra úgy reagált, hogy a Mozilla módszertana hibás. Ugyanakkor kiemelte: csak a fejlesztők a felelősek azért, hogy az adatvédelemre vonatkozó adatok pontosan legyenek megadva.

Caltrider szerint a probléma az, hogy elképzelhető: az adatvédelmi előírások annyira gyengék, hogy lényegében megengedik a fejlesztőknek, hogy hazudjanak.

Például az alkalmazásoknak nem kell közzétenniük, hogy megosztják a felhasználók adatait, ha abba „beleegyezett” az illető, vagy ha az adatokat „szolgáltatókkal” osztják meg, vagy ha az adatok „anonimizáltak”. Sőt, akkor sem, ha az adatokat „meghatározott jogi célból” továbbítják egy harmadik félnek. Hasonló kivételek vannak arra vonatkozóan, hogy mi számít adatgyűjtésnek. Ezek a kiskapuk meglehetősen nagyok, és csak az nem használja őket, aki nem akarja.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!