szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az ausztrál Monash Egyetem kutatói szerint 90 százalékos pontossággal mondható meg egy új vérvizsgálat alapján, hogy az adott személy aludt-e a vizsgálat előtti 24 órában. Hamarosan élesben is használhatják a fejlesztést.

Korábban már több kutatás is megállapította, hogy álmosan ülni a volán mögé pontosan olyan, mintha valaki alkoholt fogyasztott volna vezetés előtt. Hogy ez miért rendkívül veszélyes, azt valószínűleg nem kell ecsetelnünk. A probléma viszont az, hogy míg utóbbit ki lehet szűrni, az alváshiány kimutatására nincs megfelelő teszt. Hamarosan azonban lehet.

A The Guardian arról írt, hogy két éven belül elérhetővé válhat az a vérvizsgálat, amely megállapítja, hogy egy balesetet okozó sofőr alvászavarban szenved-e. Ez lehetővé tenné, hogy vád alá helyezzék azokat a sofőröket, akik álmosan ülnek a volán mögé.

Az alvásszakértők egyetértenek abban, hogy valamilyen módon ki kellene szűrni azokat, akik kevés alvás után ülnek volán mögé. A lap emlékeztet: a brit sofőrök csaknem fele vallotta be, hogy kevesebb mint 5 órányi alvás után szokott vezetni. A szakértők szerint az Egyesült Királyságban bekövetkezett összes baleset 20 százalékáért felelősek a fáradt autósok, míg a halálos balesetek nagyjából negyede írható a kialvatlanság számlájára.

Kifejlesztettek egy új módszert, könnyebb és fájdalommentesebb lehet az Alzheimer-kór diagnosztizálása

Mindössze egy vérvizsgálat elegendő lehet az Alzheimer-kór kimutatására, szemben a jelenlegi, drága vagy fájdalmas módszerekkel.

Clare Anderson, az ausztrál Monash Egyetem kutatója csapatával együtt öt olyan biomarkert azonosított a vérben, amelyek 99 százaléknál nagyobb pontossággal képesek kimutatni, hogy valaki a vizsgálat előtti 24 órát, vagy esetleg még többet ébren töltött-e.

Anderson szerint ezek a biomarkerek a test különböző részein termelődnek, ami azért érdekes, mert az alváshiány számos betegséggel összefüggésbe hozható. A tesztet valós körülmények között is letesztelték, és még így is majdnem 90 százalékos pontosságot mutatott, ami rendkívül magas szám.

A tudós szerint további vizsgálatokra lesz szükség, hogy kiderüljön, számszerűsíthető-e a teszt eredménye. Magyarul: megmondható-e belőle, hogy valaki 5-6 órát aludt, vagy csak kettőt.

A vizsgálatot egy baleset után a kórházban végeznék el, pont úgy, mint egy alkohol- vagy drogtesztet. A közúti ellenőrzés csak később érkezhet, mert ahhoz még ki kell fejleszteni a biomarkerek azonosítására szolgáló hordozható eszközöket. Emellett törvényi szabályozás is kell annak érdekében, hogy egyértelmű legyen, minimum hány óra alvásra van szükség ahhoz, hogy valaki volán mögé ülhessen.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!