Szokott fáradtan autót vezetni? Megdöbbentő eredményekre jutott egy friss kutatás, mennyire veszélyes lehet

Ha 5 óránál kevesebbet aludtunk előző éjszaka, akkora eséllyel szenvedhetünk balesetet vezetés közben, mintha ittasak lennénk – mutat rá egy ausztrál kutatók által jegyzett új tanulmány.

  • hvg.hu hvg.hu
Szokott fáradtan autót vezetni? Megdöbbentő eredményekre jutott egy friss kutatás, mennyire veszélyes lehet

Az autóbalesetek jelentős hányadát a fáradtság vagy az alkoholfogyasztás okozza, egy új, a Nature and Science of Sleep folyóiratban publikált tanulmány pedig most előbbi vezetésre gyakorolt hatásait vizsgálta.

Mint kiderült, ha valaki öt óránál kevesebbet aludt a megelőző éjszaka folyamán, ugyanolyan eséllyel szenvedhet autóbalesetet, mintha alkoholt fogyasztott volna. Itt érdemes megjegyezni, hogy a tanulmány ausztrál kutatók munkája, és ott lehet minimális alkoholt fogyasztani vezetés előtt – egészen pontosan 0,05 százalékos véralkoholszint-határig. Magyarországon ezzel szemben zéró tolerancia van, azaz egyetlen csepp alkoholt sem lehet inni, mielőtt volán mögé ülnénk.

Több módon, laboratóriumi- és terepvizsgálatokat is végeztek az ausztrál kutatók annak megállapítására, hogy a biztonságos vezetéshez mennyi alvásra van szüksége az embernek.

Kiderült, az emberek kétharmada kórosan alváshiányos

42 000, az alvásai során okosórát viselő személy alvási adatait elemezték, és kiderült, hogy az emberek csak alig egyharmada alszik annyit, amennyit minimum kéne.

61 tanulmány átvizsgálását követően úgy találták, ha valaki a megelőző 24 órában kevesebbet pihent, mint 4-5 óra, annál csaknem megkétszereződött a baleset kockázata – ez akkora veszély, mint az ott legális 0,05 százalékos véralkoholszintet átlépők esetében. Sőt, voltak olyan tanulmányok, melyek arra mutattak rá, hogy 0 és 4 óra közötti alvás után már tizenötször (!) nagyobb eséllyel szenvedtek autóbalesetet az emberek.

Mint a kutatók összegzéséből kiderül, a megoldás a problémára nyilvánvaló: több alvás, mielőtt a volán mögé ülnek. Ennek minimuma legalább 4-5 óra – írja a The Conversation.

A fáradt vezetéssel az is probléma, hogy kevésbé lehet jogi eszközökkel korlátozni. Míg az ittas autóvezetés könnyen szűrhető alkoholszondával vagy vérteszttel, a fáradt sofőrök tesztelésére nincs mód. Fontos különbség az is, hogy az alkoholfogyasztás egyéni döntés kérdése, míg a kevés pihenés sokszor nem akaratlagos – példaként említhetők az újdonsült szülők, akik nem tudnak eleget aludni a kezdeti időkben.

Összességében, amennyiben az előző 24 órában 5 óránál kevesebbet aludtunk, érdemes lehet mellőzni a vezetést, és más módot találni az utazásra.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Most dől el, lesz-e új, érvényes költségvetése Budapestnek, vagy hadigazdálkodásra kell átállni – élőben a Fővárosi Közgyűlés üléséről

Most dől el, lesz-e új, érvényes költségvetése Budapestnek, vagy hadigazdálkodásra kell átállni – élőben a Fővárosi Közgyűlés üléséről

A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dől el, hogy a fővárosi képviselők kiigazítják-e a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, vagyis lesz-e érvényes büdzséje a fővárosnak vagy sem. Utóbbi esetben durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellene készülni. Kövesse a közgyűlés eseményeit a HVG élő közvetítésével.

HVG HVG