szerző:
Fülöp István
Tetszett a cikk?

Az Our Next Energy akkumulátorában nincs se kobalt, se nikkel, ezáltal kevésbé robbanásveszélyes, az élettartamát pedig mesterségesintelligencia-alapú megoldások hosszabbítják meg.

Sok potenciális vásárló szembesül azzal, hogy bár szívesen váltaná le belső égésű motorral felszerelt autóját, egy ugyanolyan paraméterekkel rendelkező elektromos jármű sokkal többe kerül. Nagyrészt a lítiumion-akkumulátorok miatt: ezek teszik ki az elektromos autók árának 35-40 százalékát. A másik jellemző ellenérv a hatótáv, hiszen az elektromos autók többsége egy töltéssel még mindig kisebb távolságot képes megtenni, mint „hagyományos” társaik. Bár a lítiumion-akkumulátorok ára sokat esett 2010 óta, kilowattra lebontva még mindig közel másfélszer drágább, mint a belső égésű motorok költsége.

A magas költségekért nem a gyártási technológia, hanem főként a felhasznált nyersanyagok okolhatók: a nikkel, a kobalt és a lítium kifejezetten drága fém, ráadásul főként olyan országokban bányásszák ezeket, amelyek konfliktuszónának számítanak, vagy a hatóságok a legelemibb munkavédelmi szabályokat sem tartatják be.

Megcsinálták az új akkumulátort: nem kell hozzá más, csak víz, beton és korom

Betonból készítettek akkumulátort a Massachusettsi Műszaki Egyetem kutatói, találmányukkal ki lehetne váltani a ház energiaellátásának egy részét.

Ezen változtatna az amerikai járműipar fellegvárának számító Detroitban alapított Our Next Energy (ONE). A cég 2020-ban jött létre, és olyan aksikat fejleszt, amiben a kobaltot és a nikkelt a jóval olcsóbb vas és a mangán helyettesíti. Ez utóbbi ugyan nem kerül sokkal kevesebbe, viszont sokkal jobb fizikai és kémiai adottságokkal rendelkezik a másik két nemesfémnél. A vas és a mangán jóval nagyobb mennyiségben áll rendelkezésre a Földön, így fenntarthatóság és a zavartalan ellátási lánc szempontjából is jobb alapanyagnak számítanak, amelyek a világ minden részén rendelkezésre állnak.

A ONE ígérete szerint a lítium-vasfoszfátra (LSP) alapuló akkumulátorai a jelenlegi technológiához képest akár kétszer akkora hatótávolságra képesek, ráadásul nem tűz- és robbanásveszélyesek. Ugyan az LSP-akkumulátorok már jó ideje velünk vannak, de a ONE olyan technológiát dolgozott ki, amivel növelni tudták a tárolható energia mennyiségét, és vetekszik a legjobb kobaltalapú akkumulátorokéval – magyarázta Mujeeb Ijaz, a vállalat alapítója a Detroit mellett megrendezett The Battery Show nevű expón, amelyen a HVG munkatársa is részt vett.

A ONE kiállítótere a detroiti The Battery Show 2023-on
Phillip Swantek

Ijaz elmondása szerint a hatótávolságot 500–600 kilométerre növelték, de gyártanak olyan, két akkumulátorból álló rendszert is, amellyel akár 1000 kilométert is meg lehet tenni egy töltéssel (ami két órát vesz igénybe). Az első, LFP-akkumulátorral 250–300 kilométert lehet megtenni, a hosszabb utak során pedig bekapcsol a másodlagos akkumulátor is, amely további 600–700 kilométerrel nyújtja meg az utat a következő feltöltésig.

A hatótáv azonban nagyban függ a sebességtől, a fedélzeti rendszerek fogyasztásától és a külső hőmérséklettől is. A napi használatot mérő statisztikák szerint az emberek csak nagyon ritkán használják ki egy elektromos autó maximális hatótávját, az esetek többségében két töltés között ennél jóval kevesebbet közlekednek. Az energiafelhasználás optimalizálásához a ONE ezért a gépi tanulást és a mesterséges intelligenciát hívta segítségül. A sofőr vezetési stílusától, az utazás hosszúságától, a hőmérséklettől és a terepviszonyoktól teszi függővé, hogy milyen hatásfokkal működteti az akkumulátort, illetve mikor kapcsolja be a másodlagos egységet, amely az igazán hosszú utazásokat teszi lehetővé.

Mujeeb Ijaz, a ONE alapítója
Phillip Swantek

A ONE jelenleg évi 50 ezer akkumulátor gyártására képes, ezeket főleg csomagkiszállítást végző elektromos teherautókba értékesítik. Nemrég kötöttek előzetes megállapodást a BMW-vel, amely alapján hamarosan a német vállalat beszállítói lehetnek, ehhez azonban terveik szerint jócskán fel kell pörgetni a gyártást – mondja Mujeeb Ijaz. A fejlesztés során az a céljuk, hogy az akkumulátorok hasznos élettartamát 750-800 ezer kilométerre tornázzák fel, ezzel akár 10-15 évig is működőképesek maradhatnak.

Az elektromos járművekbe szánt akkumulátorok mellett a ONE ipari energiatároló egységeket is gyárt napelemparkokhoz, amellyel akár üzemek áramellátását, vagy akár egy járműflotta töltését is fedezni lehet.

Our Next Energy

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!