Radikálisan átalakulhat a vasút Európában, olyan áttörést értek el olasz kutatók, ami mindent megváltoztathat
Az olasz IronLev megoldotta, hogy ne kelljen speciális sínpárokat alkalmazni a maglev technológián alapuló vonatok közlekedéséhez. Ezzel 340 ezer kilométernyi meglévő vasúti pálya válhat az ilyen – Kínából és Japánból ismerhető – szupervonatok számára használhatóvá Európában.
hvg.hu
Hatalmas lépést tehet Európa a vasúti hálózata modernizációja felé. Az olasz IronLev nevű cég azon dolgozik, hogy a maglev technológiát a hagyományos sínpályákra ültesse át. Tesztjeik alapján az elképzelés életképes.
A maglev technológia azt jelenti, hogy a járművet a mágneses erő tartja a sínek fölött, így a vonattest nem érintkezik a pályával, hanem lényegében lebeg fölötte. Emiatt kerekekre sincs szüksége. Ilyen vonatok már javában szelik a kilométereket Dél-Koreában, Kínában és Japánban is, ám ezekhez speciális sínpályát is kellett építeni.
Az IronLev eredménye éppen ezért mérföldkő: Európában jelenleg 360 ezer, világszerte mintegy 1,5 millió kilométernyi sínpálya van kiépítve. Ezek maglev-kompatibilissá tétele olyan drága lenne, hogy a modernizációs projekt életszerűtlen.
A hagyományos vonatok komoly hátránya, hogy minél gyorsabbak, annál nagyobb zajjal és rezgéssel jár a közlekedésük. A maglev elven működő vonatok azonban szinte hangtalanul tudnak elérni akár 600 km/h sebességet.
Az IronLev a tesztjében 70 km/h-s sebességet tudott elérni. Ez jelentősen elmarad a fent említett csúcssebességtől, ám ha hozzávesszük, hogy ehhez semmilyen mértékű pályamódosításra nem volt szükség, akkor igen komoly eredményről beszélhetünk. És persze dolgoznak a technológia optimalizálásán.
Ironlev announces the successful achievement of the world’s first magnetic levitation test on an existing route. In cooperation with the Veneto Region, Ironlev successfully tested the vehicle on the Adria-Mestre route.
A maglev vonatok segítségével a vasúti közlekedés szén-dioxid-kibocsátása is jelentős mértékben csökkenthető lehet.
Tovább aprítja az egykori akadémiai kutatóhálózatot a kormányzat. Meglehet, hogy a humán tudományokkal foglalkozó intézetek megszűnnek, ha azokat végül valóban az ELTE-hez csatolják.
Egy év alatt jelentősen romlott Orbán Viktor kormányfői alkalmasságának megítélése, Magyar Péter viszont tömegeket tudott meggyőzni arról, hogy kompetens vezetője lehetne az országnak.