szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Sophie Novati, a Facebook – ma már Meta – egykori mérnöke a Yahoo-nak mesélt arról, hogy miként tudta pénzre váltani azt a fél mondatot, amit Mark Zuckerberg mondott neki egy közös találkozó alkalmával.

Sophie Novati még 2011-ben csatlakozott a Facebookhoz, ahol mérnökgyakornokként kezdett el dolgozni. A szakember szerint akkoriban a vállalat egy nyüzsgő cég volt, ami leginkább egy főiskolai kampuszra emlékeztetett, és mindenki égett a vágytól, hogy valami kiemelkedő dolgot tegyen le az asztalra. Bár Novati élvezte az ott töltött időt, néhány évvel később váltott, míg végül 2019-ben megalapította saját cégét, a Formationt.

A Formation gyakorlatilag egy állásközvetítő cég mérnököknek, aminek létrehozását Novati szerint épp a Facebook inspirálta: segíteni akart más mérnököknek, hogy könnyebben ugorják meg a rendkívül magas elvárásokat. A szakembert azonban valami más is inspirálta: egy késő esti sakkjátszma, amit volt főnökével, Mark Zuckerberggel játszott le – mesélte a Yahoo-nak.

Az ominózus eset még 2011-ben történt, valamikor hajnali 2 óra tájban, amikor Zuckerberg a gyakornokaival töltötte az időt, beleértve Novatit is, akivel egy sakkjátszmát bonyolított le (és állítólag veszített vele szemben). A szakember ekkor tehette fel Zuckerbergnek először a kérdést: miként fog tudni pénzt keresni a közösségi oldal? Ma már ez egyértelmű, akkoriban azonban nem volt az: a 2012-es tőzsdére lépésig nem voltak hirdetések az oldalon, azok beépítése a rendszerbe kockázatosnak számított, az alkalmazások pedig nem termeltek bevételt.

Bírságot kaphat a Meta, mert azt állítja, a nem fizetős Facebook „ingyenes”

Sértheti a Meta a fogyasztóvédelmi törvényeket a „fizess vagy egyezz bele” modelljével – a felhasználók ugyanis csak úgy szabadulhatnak meg a célzott hirdetésektől, ha fizetnek, és az ingyenes sem „ingyenes” valójában.

Zuckerbeg azt mondta Novatinak, hogy az, aki képes megragadni az emberek figyelmét, később azt is ki tudja találni, hogy ezt miként tudja pénzzé tenni. Vagyis Zuckerberg lényegében arra törekedett, hogy értéket adjon az embereknek, mert az vonzza a figyelmet, amit később pénzre lehet váltani.

Novati szerint a Formation létrehozásakor épp erre törekedett: olyan értéket adjon a mérnököknek, amit máshol nem kapnak meg, és nem azon aggódott, hogy hányan regisztráltak már a rendszerébe.

„Az amerikai felsőoktatás négy éve átlagosan 100 ezer dollárba kerül. Az emberek ezt kifizetve és az iskolát elvégezve olyan munkához jutnak, amiért 20 ezer dollárt kapnak. A Formation ezt megfordítja: a programjaink révén segítünk a mérnököknek 127 ezer dollárral többet keresni, és ezért csupán 10-15 ezer dollárt számítunk fel” – magyarázta Novati.

A szakember szerint a cége mostanra olyan vállalatokkal dolgozik együtt, mint a Netflix, a Google, a Twitch, a Dropbox, az Adobe, valamint egykori munkáltatója, a Meta.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!