szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Sértheti a Meta a fogyasztóvédelmi törvényeket a „fizess vagy egyezz bele” modelljével – a felhasználók ugyanis csak úgy szabadulhatnak meg a célzott hirdetésektől, ha fizetnek, és az ingyenes sem „ingyenes” valójában.

A Facebookot és az Instagramot is birtokló Meta 2023 novemberében indított egy előfizetési opciót, mellyel a felhasználók megszabadulhatnak a hirdetésektől (akár mindkét felületen).

Az előfizetést az új, digitális piacokról szóló uniós jogszabállyal (DMA) összefüggésben vezette be a Meta – a törvény ugyanis csorbítja a cég azon képességét, hogy a felhasználók beleegyezése nélkül szabja személyre a megjelenő hirdetéseket. Az előfizetési opció már korábban is a viták kereszttüzébe került, mondván ezzel a felhasználóknak fizetniük kell a magánéletük védelméért – uniós nyomásra már az árán is faragtak korábban.

Az Európai Unió most értesítette a Metát, hogy a Facebook és az Instagram „fizess vagy egyezz bele” modellje sértheti a fogyasztóvédelmi törvényeket. Ezért az EU Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózata (CPC) közölte: a cégnek 2024. szeptember 1-ig van lehetősége, hogy változtatásokat javasoljon a modelljén, mely a CPC szerint „félrevezető” és „zavaros” a felhasználóknak. Ha nem, pénzbírsággal sújthatják a Metát – derül ki a The Verge cikkéből.

A CPC fogyasztóvédelmi csoportok panaszai után kezdte meg a vizsgálatát. Azt állítják, a Meta zavaros nyelvezetet használ az „ingyenes” és a fizetős Facebook-verziók működésének elmagyarázására, és hogy az embereknek nem is adtak elég időt a döntés meghozatalára. Például arra vonatkozóan, hogy mérlegeljék, az egyes döntések milyen hatással lehetnek rájuk.

Leveszi a kezét a Meta a felhasználói adatokról, egyelőre nem ezzel tanítja be a mesterséges intelligenciát

Az ír adatvédelmi hatóság kritikája után a Meta átmenetileg felhagyott azzal, hogy a mesterséges intelligenciáját az uniós állampolgárok adatain tanítsa be.

Azt is a cég terhére róják, hogy megtévesztő „ingyenesnek” nevezni a nem fizetős változatot, lévén a Meta a felhasználók személyes adatait használja fel hirdetések megjelenítéséhez, azaz a bevételszerzéshez.

Az Engadget kiemeli: a szóban forgó intézkedés független a Meta ellen folytatott többi uniós vizsgálattól, melyet szintén az előfizetéssel kapcsolatban indítottak a Facebook tulajdonosával szemben. A The Verge számításai szerint, ha a Meta tényleg megsértette az EU kapcsolódó irányelveit, akár az éves bevételeinek négy százalékát kitevő bírságot is kaphat – de csak azon EU-s országokból származó bevételekről van szó, amelyekben megvádolták a fentiekkel.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!