Először szeli át az Atlanti-óceánt, 1000 tonna rakományt visz New Yorkba a világ legnagyobb vitorlás teherszállító hajója
Hamarosan megérkezhet az Egyesült Államokba az a teherhajó, ami tizedannyi károsanyag-kibocsátással működik, mint a konténerszállító hajók.
HVG
Augusztus elején Franciaországból indult útnak a világ legnagyobb vitorlás teherhajója, ami a tervek szerint a napokban éri majd el New York kikötőjét. A francia Towt nevű vállalat hajója, az Anemos először indult el, hogy átszelje az Atlanti-óceánt, hogy 1000 tonna konyakot és pezsgőt vigyen az Egyesült Államokba. A számítások szerint a karbonlábnyoma csupán tizedakkora, mint egy hagyományos konténerszállító hajóé.
Mivel a világ szén-dioxid-kibocsátásának mintegy 3 százalékát a teherhajózás teszi ki, az ilyen fejlesztések komoly segítséget jelenthetnek a üvegházhatású gázok kibocsátásának visszaszorításában.
Guillaume Le Grand, a Towt vezérigazgatója szerint évszázadok óta ismert a tengerek széljárása, most azonban a műholdas kommunikációnak és a megfelelő útvonalválasztásnak köszönhetően egy kiszámítható és megbízható erőforrással van dolga a hajósoknak – írja a New Scientist.
Livraison d'” Artemis ” au Vietnam, deuxième voilier-cargo de TOWT.
A 81 méter hosszú Anemos vitorláját nem matrózok, hanem egy számítógép vezérli, hogy mindig optimális legyen a kihasználtsága. A kötelek megtervezését a versenyhajók kötélrendszere ihlette meg. Ennek köszönhetően egy kilométer megtétele egy tonna rakománnyal csupán 2 gramm károsanyag-kibocsátást eredményez. Összehasonlításként: a konténerszállító hajók ugyanilyen távolságon ugyanekkor rakománnyal 20 gramm kibocsátást könyvelhetnek el.
Csak a szélenergiára támaszkodva 19 km/h-s sebesség érhető el, szükség esetén viszont két elektromos motor is a rendelkezésre áll, amihez dízel generátorok adják az áramot.
A tervek szerint az Anemos egy 8 hajóból álló flotta egyik tagja lenne, amelyek évente 200 ezer tonna árut szállítanának a tengereken. Ez a becslések szerint 40 ezer tonnával kevesebb szén-dioxidot juttatna a levegőbe.
Szabó Zoltán és gyerekkori barátja a nyolcvanas években hidegvérrel ölt meg egy nőt, de életfogytiglani büntetéséből végül csak tíz évet ült le, mert a kigyulladt szegedi bútorgyárban hősiesen helyt állt. 2015-ben aztán tisztázatlan körülmények között fejbe lőtte Nagy Jenőt, akinek az életét végül ő maga mentette meg. Egy gyerekkorától brutális bűnöző furcsa karrierje.