Rengetegen hagyják ott Elon Musk X-ét – mi ez a Bluesky, ahova naponta milliók pártolnak át?
Sorra intenek búcsút a felhasználók és a cégek az X-nek, amióta a tulajdonos Elon Musk által támogatott Donald Trump megnyerte az amerikai elnökválasztást. Felhasználók millió regisztrálnak a konkurens szolgáltatásokra. Kérdés, ez elég lehet-e ahhoz, hogy azok tartós sikert érjenek el.
Megbolygatta a közösségimédia-platformok darázsfészkét Donald Trump győzelme. A négy év után újraválasztott amerikai elnök sikere úgy tűnik, ezen a téren is éreztette hatását, mivel néhány nap alatt tömegek kezdtek el regisztrálni egy Bluesky nevű felületre, jórészt hátrahagyva az X-et.
A miértekre jórészt Elon Musk személye a válasz. Az amerikai milliárdos – hosszas huzavonát követően – 2022 végén vásárolta meg a Twittert, amit gyorsan el is kezdett a saját képére formálni. A dolgozók jelentős hányadát elbocsátotta, változtatott a tartalommoderálás szabályain, és végül át is nevezte az egész felületet X-re.
A Bluesky felületére pillantva rögtön a Twitter/X juthat az ember eszébe, ami korántsem véletlen. Nem egyszerű másolatról van szó ugyanis: a Bluesky alapítója, Jack Dorsey még a Twitter vezérigazgatójaként indított el ezen a néven egy kezdeményezést 2019-ben, méghozzá a cégen belül. Ennek célja az volt, hogy kidolgozzanak egy „decentralizált” közösségi hálózatot, aminek végül maga a Twitter is részese lett volna.
Mint a The New York Times írja, azt követően, hogy Musk megvette a Twittert, a Bluesky-on dolgozó csapattal is elvágta a szálakat. A kezdeményezés így önállósodott, és befektetők segítésével elkezdődött a Bluesky fejlesztése – nagyjából féltucat munkatárs segítségével.
Aki a Twittert ismeri, annak az összes gomb és funkció ismerős lehet – minden ugyanott, ugyanúgy
HVG
A felület tesztüzemben 2023 februárjában indult el, de ekkor még csak meghívóval lehetett regisztrálni rá – ezt annyira komolyan vették, hogy még Joe Biden amerikai elnökkel sem kivételeztek. Végül idén februárban már mindenki előtt megnyíltak a Bluesky kapui. Az emberek azonban csak most, az amerikai választást követően kezdték érdemben felfedezni maguknak a felületet, ráadásul olyan ütemben, hogy fel is adták a leckét a cégnek. Főállásban ugyanis mindössze 20 fő dolgozik a Blueskynál, akik most az idővel versenyt futva igyekeznek kezelni az óriási növekedéssel járó problémákat.
Miben más a Bluesky, mint a legtöbb közösségi platform?
A Bluesky a kezdetektől fogva szeretné megkülönböztetni magát a hagyományos értelemben vett közösségi oldalaktól. A már említett „decentralizáció” dióhéjban annyit tesz, hogy a közösségi hálózat feletti hatalom nem egy vállalat vagy csoport kezében összpontosul. Végső soron a felhasználók adatai nagyobb biztonságban vannak, és gyakorlatilag lehetetlen cenzúrázni is a tartalmakat.
A Bluesky-csapat egy „AT-protokolt” dolgozott ki a platform alapjául. Ez egy olyan kód, melyet a független fejlesztők is felhasználhatnak, hogy saját közösségi platformot építsenek rajta – részletezi a The New York Times. Mindezt ráadásul úgy lehet megtenni, hogy közben a felhasználók magukkal vihetik a digitális identitásukat, tehát átjárható az egész. Így az emberek nincsenek is egy adott platform algoritmusához kötve.
300 karakter áll a felhasználók rendelkezésére, hogy megosszák a gondolataikat
HVG
Hogy miből fognak pénzt csinálni az alapjaiban más platformon, az a BBC cikke szerint is „millió dolláros kérdés”. A Bluesky elindításában még befektetők segédkeztek; összesen több tízmillió dollárt gyűjtöttek. Lassan azonban, főleg ilyen léptékű növekedés mellett, valamiből ki kell fizetni a számlákat.
A Bluesky azonban nem szeretne hirdetéseket elhelyezni, ami abszolút szembemegy a többi közösségi platform üzleti modelljével. Ehelyett egyes szolgáltatásokat tennének fizetőssé, például az egyedi felhasználóneveket – alapértelmezés szerint ugyanis ez a @mintanev.bsky.social formátumot követi, de lehetne mondjuk @mintanev.hvg.hu, vagy bármi más is.
Ez persze csak egy lehetőség a sok közül, de valamit biztosan ki kell találniuk rövidesen – egy ekkora platform működtetése ugyanis költséges dolog, függetlenül a mögöttes technológiáktól. A kezdeti időkben azonban nem ritka, hogy még csak a felhasználói bázis növelése a cél, hirdetések és fizetős opciók nélkül. Így tesz a Meta is a Threads esetében.
Az X alternatívái tehát látszólag jól jártak azzal, hogy az Elon Musk tulajdonában lévő közösségi oldaltól elkezdtek elpártolni a felhasználók. Korai azonban még pezsgőt bontani, kihívások ugyanis ezután is akadnak majd szép számmal – egy dolog ugyanis, hogy hányan regisztrálnak egy felületre. És egy másik, hogy ezután – napokkal, hetekkel, hónapokkal később – hányan fogják még aktívan használni azt.
Néhány hónapon belül vége a hirdetésmentes Threadsnek, állítja egy új jelentés.
Lehet ugyanis egy szolgáltatásnak több száz millió felhasználója, ha aktívan csak néhány millióan pörgetik, és ez a szám is csökkenő tendenciát mutat. Bevétel ugyanis csak azokból fog származni a jövőben, akik napi szinten meg is nyitják az adott felületet – minden más csak hangzatos számháború.
Hiába ugyanis a sok távozó, az X felhasználói bázisa eleve magas volt, és sokakat nem fog zavarni, hogy épp ki áll a platform mögött, míg ők háborítatlanul posztolhatnak és követhetik a megszokott profilokat.
Elon Musk nem pusztán az X-et, hanem saját magát állította Donald Trump kampányának szolgálatába, míg Mark Zuckerberg tudatosan igyekezett kivonni magát és a Facebookot – legalábbis látszólag – a politikából. Az amerikai elnökválasztás és a közösségi média találkozásának a másfél év múlva esedékes hazai országgyűlési választások szempontjából is lehetnek tanulságai.
„Én itt már minden »hülyére« szavaztam. Értelmes, világlátott, anyagilag stabil helyzetben lévő embernek szerintem tilos politikai párt közelébe mennie itthon” – mondja a magyar „orr”. HVG-portré.