Kínos videó a 2000-es évek elejéről: lopott betűtípussal kampányoltak az online lopkodás ellen

Fölöttébb kínos, bár meglehetősen régi az az eset, pontosabban kampány, amelyet az akkoriban számos felhasználó által űzött digitális kalózkodás ellen vetettek be. No persze nem a fellépés volt kínos, hanem – mint kiderült – a kampányban használt betűtípus.

  • HVG HVG
Kínos videó a 2000-es évek elejéről: lopott betűtípussal kampányoltak az online lopkodás ellen

Valamikor a 2000-es évek elején még javában dúlt a kalózkodás a digitális térben, a jogvédők és a kiadók pedig mindent elkövettek a visszaszorítására. Óriási kampányba kezdtek, amelynek egyik legismertebbé vált videója az „Autót sem lopnál” felütéssel kezdett, és tulajdonképpen egyenlőségjelet tett a fizikai lopás és a digitális kalózkodás, például a filmek vagy zenék letöltése közé.

A hirdetés – emlékeztet a Gizmodo – animált grafikákat tartalmazott, olyan feliratokkal, hogy „nem lopnál autót”, „nem lopnál kézitáskát”, és „nem lopnál televíziót”. Ezután következett a hirdetés valódi mondanivalója: a „nem lopnál DVD-t” felirat után a „kalózfilmek letöltése lopás” üzenet következett.

A videó megjelenése óta már több mint két évtized eltelt, és a filmecske az internetes kultúra része lett. A kampányról mégis folyamatosan újabb részletek kerülnek napvilágra. Korábban például olyasmiket lehetett hallani, hogy jogvédett zenét használtak fel hozzá ingyen, viszont később beigazolódott, hogy ez nem igaz.

Azonban nem ilyen egyszerű a helyzet egy másik váddal, amely szerint a videóban egy „lopott” betűtípust használtak. A TorrentFreak szerint a hirdetésben látható betűtípus az FF Confidential, amelyet Just Van Rossum készített 1992-ben. Közben elindult a nyomozás a netes fórumokon, és végül többen is arra a következtetésre jutottak, hogy a valójában használt betűtípus az XBAND Rough. Ez pontosan úgy néz ki, mint az FF Confidential, ugyanis illegálisan klónozták ebből a betűtípusból, de az XBAND Rough ingyenes volt. Tehát egy olyan betűtípus kalózváltozatáról van szó, amelyért az embereknek egyébként fizetniük kellett.

A TorrentFreak mindenesetre megerősítette, hogy a kampányanyag az XBAND Rough betűtípust használta, és ugyanez vonatkozik egy másik 2005-ben készült kampány szórólapra is. Természetesen fennáll annak a lehetősége is, hogy a tévéreklámokban használt betűtípus egy licencelt verzió volt, amit megvásároltak és kifizettek. Ezt sajnos nem lehet ellenőrizni.

A TorrentFreak megkereste a betűtípus készítőjét, aki arról tájékoztatta őket, hogy bár ő sem tudja megmondani, hogy a reklámhoz licencelt betűtípust használták-e, vagy a klónozott verziót, a bizonyítékok azonban arra utalnak, hogy a kampány maga is használta az ingyenes betűtípust, amit ő személy szerint viccesnek talál. A betűtípus készítője nem szándékozik foglalkozni az üggyel, mivel már nem ő a betűtípus hivatalos forgalmazója.

Mindenesetre több mint két évtizeddel az indulása után a „Te sem lopnál autót” kampány továbbra is vitákat vált ki. A felfedezés, miszerint a kampány anyagai valószínűleg egy licencelt betűtípus klónozott verzióját tartalmazták, a TorrentFreak szerint automatikusan egy egyszerű zárókérdéshez vezet: Ugye nem lopnál betűtípust?

piracy is a crime

piaracy is a crime

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.