–95% szén-dioxid: óriásit szakíthat az Airbus az újfajta alumíniummal
A francia székhelyű Constellium nevű vállalat a világon először állított elő olyan alumíniumot, amit leselejtezett repülőgépekből hasznosítanak újra, és ami megfelel az iparági sztenderdeknek.
HVG
A globális felmelegedés visszaszorításának egyik legfontosabb eleme, hogy a légi közlekedés kizöldüljön. Ez azonban nemcsak a környezetbarát, adott esetben zéróemissziós üzemanyagok használatát jelentheti, hanem a repülőgépek gyártása során keletkező karbonlábnyom zsugorítását is. A Constellium, nevű francia székhelyű vállalat – amely alumínium hengerelt termékeket gyárt – azt közölte, sikerült fontos mérföldkövet elérnie a fenntarthatóság terén.
A cég Párizsban mutatta be a világ első, teljes egészében újrahasznosított repülőgép-elemekből készített, az iparági szabványoknak tökéletesen megfelelő alumíniumöntvényét – írja az Interesting Engineering. A vállalat a Tarmac Aerosave nevű céggel, valamint az Airbus segítségével fejlesztette ki a megoldását.
Philippe Hoffmann, a Constellium Repülőgépipari és Szállítási üzletágának elnöke szerint a most bemutatott megoldás nem egy laboratóriumban életképes koncepció, hanem egy tényleges végtermék, amit akár már holnaptól is használni lehetne. A szakember szerint ez azért is nagy szó, mert korábban rendkívül nehéznek tartotta az iparág, hogy a leselejtezett repülőgépekből nyersanyagot nyerjenek ki. Márpedig azzal, hogy ez sikerült, fenntarthatóbbá teszi a repülőgépek gyártását.
Bemutatta az Airbus a következő generációs keskenytörzsű repülőgépek potenciális műszaki megoldásait, az A320-as típuscsalád utódja a 2030-as évek második felében állhat majd forgalomba.
A Tarmac partnersége azért is volt kulcsfontosságú, mert ez a cég biztosítja az újrahasznosított öntvény alapanyagát. A vállalat a repülőgépek és hajtóművek környezetbarát szétszerelésére és tárolására összpontosít, az újrahasznosítási aránya pedig meghaladja a 92 százalékot, így jelenleg a világ egyik leghatékonyabb üzeméről lehet beszélni.
Az alumínium újrahasznosítása az elsődleges előállításhoz szükséges energia mindössze 5 százalékát használja fel, miközben a szén-dioxid-kibocsátást 95 százalékkal csökkenti. Mindez jó irányt jelent a fenntarthatóság szempontjából, így ugyanis jelentős mértékben csökkenthető lehet a repülőgépgyártás karbonlábnyoma.
Hogy mikor kezdik el alkalmazni a technológiát, az most már tényleg csak idő kérdése.
Nem várom, hogy Magyar Péter a liberális demokrácia helyreállításának bajnoka lesz, de attól sem félek, hogy Orbán Viktor után újra diktatúrába rántja az országot – mondja Kis János filozófus, a rendszerváltó ellenzék vezető alakja. Szerinte most az a kérdés, hogy megpuccsolhatja-e a 2026-os választásokat a Fidesz vezetője.
Szentkirályi Alexandra csomagtartós túszejtésekről álmodozik, Orbán Viktor pedig már egyenesen azt állítja, hogy a gyerekeink fognak meghalni az ukránok miatt.