szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Bemutatta az Airbus a következő generációs keskenytörzsű repülőgépek potenciális műszaki megoldásait, az A320-as típuscsalád utódja a 2030-as évek második felében állhat majd forgalomba.

A francia gyártó az Airbus Summit 2025 rendezvényén felvázolt elképzeléseiről állítja: azok segítségével érhető el a légiközlekedés 2050-re tervezett karbonsemlegessége.

Az eseményen az Airbus többféle, jelenleg vizsgálat alatt lévő műszaki koncepciót is bemutatott, amelyeket alkalmazhatnak az újgenerációs keskenytörzsű repülőgépen. Ezek közül kiemelkedik a kedvezőbb aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkező, mainál jóval nagyobb fesztávolságú, behajtható szárny, valamint a mai zárt szerkezetű helyett nyitott hajtóművek. A toulouse-i gyártó mindezek mellett a legújabb generációs akkumulátorokat is vizsgálja, amelyek a könnyű szerkezetes anyagok mellett hozzájárulnak a hibrid meghajtás és fedélzeti rendszerek bevezetéséhez.

Lábtérgyilkos megoldásokkal próbálják zöldíteni a repülést, pedig akadnak jobb ötletek is

Még a jelenleginél is kisebb lábtérrel fizethetnek a repülőre ülők azért, hogy a légitársaságok kitehessék magukra a „még zöldebb” címkét. Ennek persze utasbarátabb módszerei is léteznek, csak még gyerekcipőben járnak.

Ezekkel a megoldásokkal a most forgalomban lévő A320neo típusokhoz képest további 20–30 százalékos fogyasztás- és kibocsátáscsökkentés érhető el. Emellett fontos kritérium, hogy akár 100 százalékban fenntartható forrásból származó kerozinnal (SAF) is üzemképes legyen az új típus. A végső cél a nulla károsanyag-kibocsátás.

Karim Mokaddem, az Airbus kutatásért és technológiáért felelős vezetője hangsúlyozta, a vállalat szakemberei folyamatosan dolgoznak azon, hogy véglegesítsék a hajtóművek, szárnyak műszaki tartalmát és egyéb innovatív megoldásokat, amint azok eléggé kiforrottak lesznek.

A légi társaság: épp most költözik be a pilótafülkékbe és az utasok zsebébe az, ami mindent megváltoztat

Rá lehet-e bízni a mesterséges intelligenciára a légtér forgalmának irányítását? Mire lehet számítani, ha az adatgazdag iparágakban jellemzően lubickoló technológia beszivárog a fedélzetre és a repterekre? Az első adatok beszédesek – ahogy a korlátozások is.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!