Hatékonyan lassíthatja a biológiai órát, ha valaki napi egyszer multivitamint, vagy hasonló készítményeket szed – mutatott rá az amerikai Brigham and Women’s Hospital tudósai által végzett vizsgálat.
A szakemberek több ezer felnőttet vontak be a kutatásukba. Ennek során arra kérték a résztvevőket, hogy napi egyszer vegyenek be multivitaminokat és multiminerál étrendkiegészítőket. Az így kapott eredmények arra engednek következtetni, hogy a szedésükkel két év alatt sikerült érdemben lassítani két, az öregedéssel kapcsolatos biomarkert.
A kutatók szerint, bár az eredményeik „szerények”, mégis arra utalnak, hogy ezek az étrendkiegészítők pozitív hatással lehetnek az élettartamra és az egészségben töltött évekre egyaránt – összegez a Gizmodo.
A randomizált placebo-kontrollos vizsgálatot 2014 és 2020 között végezték, és összesen 21 442 férfi és nő vett részt benne. Az átlagéletkor 72 év volt, és a vizsgálat kezdetén egyetlen alany sem szenvedett súlyos krónikus betegségektől.
https://hvg.hu/tudomany/20250731_oregedes-emberi-szervezet-szervek-oregedese
A kutatók arra kérték őket, hogy napi egyszer szedjenek multivitamint, kakaókivonat-étrendkiegészítőt, esetleg mindkettőt – vagy placebót. Ezután több éven át követték az állapotuk alakulását.
Az eredmények azt mutatják, hogy a multivitaminos csoportnak javult a memóriája, szemben a placebót kapókkal. Ez nagyjából három évvel késleltetheti az életkorral összefüggő memóriaromlást.
A különféle órák eltérő mértékben „lassultak”, és a kutatók még figyelmeztetnek, hogy egyelőre nem világos az összefüggés. A résztvevők nagy száma miatt azonban ez a kutatás megbízhatóbb lehet, mint sok más, az epigenetikai órákat vizsgáló publikáció.
A legfrissebb adatokat a Nature Medicine című tudományos folyóiratban közzétett publikációban ismertették a kutatók, akik folytatják a kapott adatok elemzését.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.