szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Téved, aki úgy gondolja, hogy a Facebook vagy az iwiw világa a fiataloké, hiszen, amint az az Ithaka ötven év...

Téved, aki úgy gondolja, hogy a Facebook vagy az iwiw világa a fiataloké, hiszen, amint az az Ithaka ötven év felettiek újmédia- és internethasználatáról szóló kutatásából is kiderült, minden második netező szenior fent van a közösségi oldalakon.

Az Európai Unió az „Aktív Időskor és a generációk közötti szolidaritás évének” nyilvánította az előttünk álló esztendőt. A kezdeményezéshez kapcsolódva az Inforum, az ELTE-Ithaka, a Paladin, a BMK és a UPC „Kattints rá, Nagyi!” programjának vezetői közös villámkonferenciát szerveztek, hogy áttekintsék, milyen lépések történtek az elmúlt években az idősebb korosztály digitális írástudásának elmélyítésében, a generációkat összekötő kapcsolatok erősítésében. A résztvevők arra is keresték a választ, hogyan lehetnének könnyebben elérhetők az ötven év feletti korosztály számára az információs társadalom nyújtotta lehetőségek, előnyök. A rendezvényen közzétették az Inforum programindító kiáltványát, lerakták az első intergenerációs honlap virtuális alapköveit, és közzétették a már említett kutatás első eredményeit.

10 éve kattintanak a nagyik
Idén ünnepelte tizedik születésnapját az idősek internetes oktatását felvállaló Kattints rá nagyi! program, amelynek tanfolyamai ma már országszerte több mint harminc helyszínen elérhetők. A szervező Budapesti Művelődési Központ osztályvezetője, Kiss Gábor a kezdeményezés sikerén túl egy új intergenerációs fejleményről is beszámolt. Tavaly óta a középiskolások önkéntességi programjának keretében budapesti diákok kapcsolódtak be a központ munkájába: „Folytassa, nagyi!” címen azokkal az öregdiákokkal foglalkoznak, akik a tanfolyamot már elvégezték, de további gyakorlásra és segítségre van szükségük az internet magabiztos használatához.  

Minden második netező szenior lájkol
A villámkonferencián bemutatták a UPC és az Ithaka Információs Társadalom- és Hálózatkutató Központ friss online kutatásának első eredményeit, mely az 50 év feletti korosztály újmédia- és internethasználati szokásairól ad képet. A felmérés online megkérdezéssel készült, elsősorban tehát az internetet rendszeresen használó, a hálón otthonosabban mozgó lakosságot reprezentálja, ezen belül is a teljes ötven év feletti lakosság körülbelül egy ötödét.

A felmérésből kiderült, hogy az internetező szeniorok a rokonokkal, ismerősökkel való kapcsolattartás területén használják ki legjobban az információs technológiák nyújtotta lehetőségeket. Fontos tanulság, hogy az idősek zöme a család fiataljaitól tanulta meg az internet használatát, s megítélésük szerint – ellentétben a népszerű feltevéssel – ez nem rontotta a kapcsolatok minőségét, inkább javította

 A kutatás több kellemes meglepetéssel is szolgált. Kiderült, hogy a netezést a magyar idősek kimagasló arányban, 17%-ban szervezett tanfolyamon, képzésen tanulták, ez jelentősen magasabb arány, mint általában a felnőttképzésben résztvevőké. Minden második netező magyar szenior fent van közösségi oldalakon is, s bár a fiataloknál visszafogottabban viselkednek, aktivitásuk általában kevésbé intenzív, de például civil, politikai kérdésekben a közösségi oldalakon a fiatalabbakéval azonos kedvvel nyilvánulnak meg. A tanulmány részletes eredményeit rövidesen nyilvánosságra hozzák.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!