szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A londoni City pénzügyi szolgáltatási cégeinek vezetői rémülettel figyelik, hogy a brit kormányon belül egyre erőteljesebb a törekvés a hard Brexitre, vagyis arra, hogy Nagy-Britannia ne csak Európai Unióból, hanem annak egységes belső piacáról és a vámunióból is vonuljon ki - írta citybeli forrásokat idézve a hétfői Financial Times.

A City vállalatvezetői attól félnek, hogy a hard Brexit kikezdi az üzleti bizalmat, arra késztet vállalatokat, hogy elhagyják Londont, és így károkat okoz a City pénzügyi központjának – írta a Financial Times.

Az FT-nek nyilatkozó bankvezetők, akik tárgyaltak kormányzati illetékesekkel, közölték a lappal, az a meggyőződés alakult ki bennük, hogy Theresa May brit miniszterelnök végül ki fogja vezetni Nagy-Britanniát az EU belső piacáról és a vámunióból.

Az idézett bankárok attól tartanak, hogy a kormány szakpolitikai döntéseit a Brexit- párti miniszterek formálják, köztük Liam Fox külkereskedelmi miniszter, aki már júliusban kijelentette, hogy Nagy-Britannia valószínűleg felmondja a vámuniót, és David Davis, a Brexit-tárgyalások irányítására újonnan létrehozott szakminisztérium vezetője, aki nemrég valószínűtlennek nevezte, hogy Nagy-Britannia az EU egységes belső piacának tagja maradhatna, miután kilépett az Európai Unióból.

John McFarlane, a Barclays befektetési bankcsoport elnöke és a The CityUK lobbicsoport vezetője a lapnak azt mondta, az ilyen szóbeli keménykedés veszélye az, hogy növeli a bizonytalanságot, csökkenti a bizalmat, és arra készteti az üzleti vállalkozásokat, hogy elővegyék a fiókból kivonulási terveiket.

Az egyik amerikai nagybank név nélkül idézett vezetője közölte, attól tart, hogy Theresa May nem fogta fel teljesen, milyen következményei lehetnek a Cityre a hard Brexitnek.

John Holland-Kaye, a londoni Heathrow repülőtér vezérigazgatója szerint teljesen kezelhetetlen helyzet állhat elő például a repülőterek, a kikötők vagy a brit és a francia part közötti tengeralatti vasúti forgalmat bonyolító Eurotunnel számára, ha a rendszerbe hirtelen be kell építeni a hard Brexittel járó összes ellenőrzési kötelezettséget.

Más citybeli vezetők arról számoltak be, hogy a Brexit-párti miniszterek egyelőre nem is állnak szóba a Cityvel, és ha "valaki megpróbál tárgyalni velük a részletekről, azzal hessegetik el, hogy megkérdőjelezi a Brexittel járó előnyöket".

Ezekre a kockázatokra külföldről is figyelmeztették már a brit kormányt.    

Jens Weidmann, a Bundesbank, azaz a német jegybank elnöke a The Guardiannek azt mondta, a hard Brexit azzal járna, hogy a londoni City pénzügyi szolgáltató szektorának vállalatai elveszítenék a passporting-jogokat, vagyis szolgáltatásnyújtási engedélyeiket a kontinentális EU-gazdaságokban.

Weidmann szerint e jogok az uniós belső piachoz kötődnek, és automatikusan megszűnne hatályuk a londoni Cityben, ha Nagy-Britannia nem maradna az egységes EU-piac tagja.

A német jegybank vezetője hozzátette, ebben a helyzetben több, jelenleg Londonban működő pénzügyi intézmény is átgondolhatja, hogy hol legyen központi telephelye. Weidmann szerint Frankfurt vonzó alternatívát kínálhat, és szívesen is látná a Londonból újonnan érkezőket.

„Széchenyi a magánvagyonából csinált közvagyont, Tiborcz a közvagyonból magánvagyont” – mondja Bence Szechenyi

„Széchenyi a magánvagyonából csinált közvagyont, Tiborcz a közvagyonból magánvagyont” – mondja Bence Szechenyi

Száznál is több dolgozóját építi le Egerben az autóipari beszállító

Száznál is több dolgozóját építi le Egerben az autóipari beszállító

Már Koszovó, Albánia és Moldova is tisztább Magyarországnál a friss korrupciós listán

Már Koszovó, Albánia és Moldova is tisztább Magyarországnál a friss korrupciós listán

Megdőlt egy nagy tévhit a mikrohullámú sütőkkel kapcsolatban

Megdőlt egy nagy tévhit a mikrohullámú sütőkkel kapcsolatban