Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"813541ea-28c6-4769-8fc6-0aa118090819","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Úttörő fejlesztést hajtanak végre a mérnökök a holland Hollands Kust Noord nevű szélfarmon, ám ehhez az Északi-tenger viharos körülményeivel is meg kell küzdeni.","shortLead":"Úttörő fejlesztést hajtanak végre a mérnökök a holland Hollands Kust Noord nevű szélfarmon, ám ehhez az Északi-tenger...","id":"20250522_szeleromu-szelfarm-napelem-napenergia-zoldenergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/813541ea-28c6-4769-8fc6-0aa118090819.jpg","index":0,"item":"547de08f-c091-4031-a06d-313a4534eec4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_szeleromu-szelfarm-napelem-napenergia-zoldenergia","timestamp":"2025. május. 22. 17:03","title":"Napelemeket is kap, 5x több áramot termelhet a holland tengeri szélfarm","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87e675c2-0013-4582-94bb-24715322c9b4","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"4 millió 666 ezren álltak munkában, a munkanélküliségi ráta 4,4 százalék volt áprilisban.","shortLead":"4 millió 666 ezren álltak munkában, a munkanélküliségi ráta 4,4 százalék volt áprilisban.","id":"20250523_32-ezerrel-kevesebben-dolgoznak-Magyarorszagon-mint-egy-eve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87e675c2-0013-4582-94bb-24715322c9b4.jpg","index":0,"item":"b19f2232-065a-45e2-9bd9-65c03bb901fe","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250523_32-ezerrel-kevesebben-dolgoznak-Magyarorszagon-mint-egy-eve","timestamp":"2025. május. 23. 08:35","title":"Ez se repülőrajt: 32 ezerrel kevesebben dolgoznak Magyarországon, mint egy éve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60c92a37-d57e-4df8-8aa4-fafb9fa344dd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Orbán Viktornak mintha elfelejtettek volna szólni erről. ","shortLead":"Orbán Viktornak mintha elfelejtettek volna szólni erről. ","id":"20250521_Szijjarto-Helyes-dontes-volt-hogy-semmilyen-modon-nem-avatkozunk-be-a-roman-valasztasba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60c92a37-d57e-4df8-8aa4-fafb9fa344dd.jpg","index":0,"item":"8f7e1e5e-6535-40dc-9ea3-a4be6cb382a5","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_Szijjarto-Helyes-dontes-volt-hogy-semmilyen-modon-nem-avatkozunk-be-a-roman-valasztasba","timestamp":"2025. május. 21. 16:08","title":"Szijjártó: Helyes döntés volt, hogy semmilyen módon nem avatkozunk be a román választásba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"917f5f39-43e3-46c4-a247-c35294a27e74","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A vadonatúj Toyota bZ5 jelentősen olcsóbb fő riválisánál, a Tesla Model Y-nál.","shortLead":"A vadonatúj Toyota bZ5 jelentősen olcsóbb fő riválisánál, a Tesla Model Y-nál.","id":"20250522_melyen-tesla-ar-alatt-kinalja-uj-villanyautojat-a-toyota-bz5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/917f5f39-43e3-46c4-a247-c35294a27e74.jpg","index":0,"item":"3b88ee41-27bf-4fa5-82f5-260166f84399","keywords":null,"link":"/cegauto/20250522_melyen-tesla-ar-alatt-kinalja-uj-villanyautojat-a-toyota-bz5","timestamp":"2025. május. 22. 06:41","title":"Mélyen Tesla ár alatt kínálja új villanyautóját a Toyota","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1c69c81-589c-4a5d-bc14-77ca6b053e3f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sokat tud, kéznél van, kényelmes, így nem csoda, ha gyakran használják a diákok házi feladataik készítésénél a mesterséges intelligenciát, ami – tanáraik szerint – egyfajta csalás. De mi van akkor, ha éppen a tanár az, aki nem boldogul a MI nélkül?","shortLead":"Sokat tud, kéznél van, kényelmes, így nem csoda, ha gyakran használják a diákok házi feladataik készítésénél...","id":"20250523_tandij-visszaterites-boston-tanar-mesterseges-intelligencia-chatgpt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1c69c81-589c-4a5d-bc14-77ca6b053e3f.jpg","index":0,"item":"c8d2c16f-f06d-41ce-868e-260475b589c7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250523_tandij-visszaterites-boston-tanar-mesterseges-intelligencia-chatgpt","timestamp":"2025. május. 23. 08:03","title":"Visszakövetelte a tandíjat egy diák, miután kiderült, hogy a tanár ChatGPT-t használt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99d275a8-dfca-44ce-8479-b738780c5833","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A brit Surrey Egyetem kutatói olyan új akkumulátort fejlesztettek, ami képes megkötni a levegőben lévő szén-dioxidot.","shortLead":"A brit Surrey Egyetem kutatói olyan új akkumulátort fejlesztettek, ami képes megkötni a levegőben lévő szén-dioxidot.","id":"20250521_akkumulator-levego-megtisztitasa-szen-dioxid-eltavolitasa-litium-szen-dioxid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99d275a8-dfca-44ce-8479-b738780c5833.jpg","index":0,"item":"4880934a-fd41-47f1-a887-ac36eff77d46","keywords":null,"link":"/tudomany/20250521_akkumulator-levego-megtisztitasa-szen-dioxid-eltavolitasa-litium-szen-dioxid","timestamp":"2025. május. 21. 17:03","title":"Szén-dioxiddal megy az új akkumulátor, ilyen kerülhet a mobiljába, autójába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67cd1557-9b2f-465b-8e47-1974610e54fb","c_author":"Horn Andrea ","category":"sport","description":"Óriási meglepetés volt, amikor Andy Murray néhány hónappal a visszavonulása után Novak Djokovics edzője lett. Az már kevésbé, hogy fél év után elváltak az útjaik.","shortLead":"Óriási meglepetés volt, amikor Andy Murray néhány hónappal a visszavonulása után Novak Djokovics edzője lett. Az már...","id":"20250521_novak-djokovic-andy-murray-edzo-szakitas-tenisz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67cd1557-9b2f-465b-8e47-1974610e54fb.jpg","index":0,"item":"9c6be397-ea0f-485b-a8b9-cdffecd2fd96","keywords":null,"link":"/sport/20250521_novak-djokovic-andy-murray-edzo-szakitas-tenisz","timestamp":"2025. május. 21. 15:35","title":"„Nem volt benne több” – Djokovics elárulta, miért szakított Murray-vel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b369db11-a169-4e05-b505-00669c432942","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Microsoft addig nem akarja kiadni az iPhone-os Xbox alkalmazásboltot, amíg véglegessé nem válik, hogy nem kell az Apple-nek jutalékot fizetnie.","shortLead":"A Microsoft addig nem akarja kiadni az iPhone-os Xbox alkalmazásboltot, amíg véglegessé nem válik, hogy nem kell...","id":"20250522_apple-app-store-microsoft-xbox-alkalmazasbolt-jutalekfizetes-elofizetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b369db11-a169-4e05-b505-00669c432942.jpg","index":0,"item":"6f4f86c3-f259-460d-9613-6a013319fb05","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_apple-app-store-microsoft-xbox-alkalmazasbolt-jutalekfizetes-elofizetes","timestamp":"2025. május. 22. 11:03","title":"Az Xbox-használók isszák meg a levét a Microsoft szerint az Apple trükközésének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kátyú immár egy évtizede a süllyedő, leszakadó, reménytelen Magyarország metaforája. Erejét mutatja, hogy az Orbán-korszakban képes volt megújulni, új jelentéstartalommal gazdagodni, ráadásul úgy, hogy semmit sem veszített korábbi kincseiből.
Valamikor a 2000-es évek közepén, amikor még úgy tűnt, hogy már csak kicsit kell várni, és Magyarországból sokkal jobb hely lesz, egy éjszakai betelefonálós beszélgetőműsort vezettem az Inforádióban. A Medgyessy–Gyurcsány–Demszky-korszak szomorú napjait éltük, megvitatandó téma volt tehát bőven, mégis mindegyik közül a legnagyobb karriert természetesen a kátyú futotta be. Tízezer számra tátongtak lyukak az utakon, mindez egy frissen az Európai Unióhoz csatlakozott országban, amely alig várta, hogy uniós milliárdokból fejleszteni, fejlődni tudjon. Ja, és volt növekedés, bár azóta már pontosan tudjuk, milyen áron.
Szerkesztőként biztonságos választásnak tűnt a kátyuvita, hiszen nem volt olyan évszak, amikor ne lehetett volna a budapesti kátyúkról beszélni, és nem volt olyan este, amikor ne ehhez a témához szerettek volna legtöbben hozzászólni a műsorban. Mindenkinek volt néhány története a lyukakban széttört kocsintengelyről, kibicsaklott bokákról, kártérítési vitákról az önkormányzattal, és persze mindenki értett is a kátyúzáshoz. Nyugdíjas földrajztanárnők értekeztek az aszfaltozás munkafolyamatairól, villamosmérnökök bírálták a közbeszerzési pályázatok lebonyolítását, sőt volt, aki élő adásban énekelt dalt a budapesti kátyúkhoz. Vidám esték voltak ezek, nem kívánok senkinek hasonlót. A végén eljátszottuk a Himnuszt.
A megszólalók azonban nem csupán önmagukban voltak érdekesek (kivéve persze a pszichiátriai eseteket), hanem azért is, mert mögöttük felsejlett a magyar valóság. A kátyúban minden benne volt, illetve mindent bele lehetett látni: kialakulásának okai (“kispórolták az anyagot”, “miért nem lehet nálunk rendesen utat építeni?”) éppen úgy a magyar közéletről árulkodtak, mint az újrakeletkezésük genezise (“ki kellene tiltani a teherautókat a városból!”), és igen, a kátyúoknyomozás mellett voltak kátyú-összeesküvés elméletek is. (“kinek áll érdekében, hogy minden évben újabbak legyenek?”).
A kátyú politikai ügy is volt. Demszky ígért, pénzért zsarolta az akkori miniszterelnököket (a probléma óriási, már csak úgynevezett “szőnyegezés” lehet a megoldás, de az sokba kerül), és kátyúkat fotózott pótcselekvés gyanánt. Az ellenzéki sajtó szemrehányt, az internet mémeket gyártott, a kampányoló Orbán Viktor pedig úthengerre pattant. “Budapest szó szerint és átvitt értelemben is kátyúba jutott” – mondta a jelenlegi miniszterelnök akkortájt, és valóban: az egészben benne volt a kátyúkba süllyedő Magyarország, egy leszakadást hozó, korrupt, reménytelen korszak egész kilátástalansága. A kátyú, hol nemzet süllyed el...
Az elmúlt pár évben a helyzet csak annyiban változott, hogy a kátyúk már a kutyának sem tűnnek fel, ennyiben tehát a jelenség ismét a magyar közélet jelképe lehet. Egyes városokban kiválasztják a legnépszerűbb kátyúkat, amelyek már valósággal hozzánőttek az emberek szívéhez és kisebb lázongáshoz vezetne, ha kijavítanák őket. Másutt minél többet foltozzák, annál mélyebbek. A Kétfarkú Kutya Párt már 2010-ben mobilkátyúkat ígért, az ezen a téren elmaradott területek is részesülhessenek a szolgáltatásból. Ma már gyanítom, képtelenség éjjeli betelefonálós műsorokban ezzel a témával mozgósítani a hallgatóságot. Az emberek megszokták, együtt élnek a kátyúikkal, fel se tűnik nekik, hogy ott vannak, éppen úgy, ahogyan megszokták a reménytelenséget és a kilátástalanságot, azt, hogy az életük, az országuk lassan elsüllyed egy hatalmas fekete lyukban.
A kátyú mint metafora erejét az is mutatja, hogy az Orbán-korszakban képes volt megújulni, új jelentéstartalommal gazdagodni, ráadásul úgy, hogy semmit sem veszített korábbi kincseiből. Ezt az erőt jelzi az, ahogyan a múlt héten betömködték az Orbán-lány esküvője és lakodalma környékén a lyukakat. (Most nem mennék bele ennek a folyamatnak a magától értetődő termékenység-szimbolikájába.)
A korábbi korszakokban a kátyúzás demokratikus folyamat volt: minden kátyú egyenlő volt leginkább persze abban, hogy nem javították ki, vagy ha betömködték, akkor demokratikusan rosszul. Ezzel szemben az új korszakban megjelent az autoriter kátyúzás: ennek jellemzője, hogy vannak kiváltságos úthibák, amelyeknek az állam és a nevében eljáró csinovnyikok különleges elbánást kínálnak. A kiváltságos lista élén azok a kátyúk állnak, amelyek valamilyen szempontból közel állnak az ország vezetőihez, minél közelebb, annál különlegesebbet. A közelség lehet földrajzi (mint, most a lagzi idején), de éppen úgy lehet spirituális is. Az útbiztosok előbbre veszik őket a javítási listán, jobb alapanyagokat használnak a betömködésükre, ezzel is biztosítva azt, hogy megmaradjanak az örökkévalóságnak. A rendőrség pedig kivételes eréllyel jár el azokkal szemben, akik megrongálják ezeket a kátyúcsodákat, akik nem tisztelik a szent aszfaltot.
Immár kátyúfronton is rend van: Budapest közelebb Moszkvához (lásd az orosz elnök nem zötykölődhet) vagy Bakuhoz, mint Berlinhez.
Omlásában súlyos a légvár – mondta Orbán Viktor húsz évvel ezelőtt. Utolérte az omlás, és súlyosnak ígérkezik. Sarokba szorította magát, és most harap. Vélemény.
A Fidesz káderképzőjeként is emlegetett, bevallottan a nyugati közvélemény befolyásolását végző agytröszt brüsszeli részlege nehezen talál megfelelő helyszínt rendezvényeinek.