szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az előrejelzéseknek megfelelően csaknem százéves júliusi hőségrekordot döntött szerdán a brit nyár, és a légkondicionálást nem ismerő londoni tömegközlekedés áldozatai a sajtó szerint rosszabb körülmények között kénytelenek eltölteni az ingázás verejtékes óráit, mint amilyeneket az EU minimális feltételként a szarvasmarhák szállításához előír.

A brit meteorológia szerda délután közölte, hogy helyi idő szerint 14 óra 32 perckor, a Londontól délre fekvő Gatwick repülőtér közelében 36,3 fokot mértek, és ezzel a múlté lett az 1911-ben, Epsomban feljegyzett 36 fokos eddigi júliusi hőrekord. A jelenleg érvényes abszolút brit hőségrekord jóval fiatalabb: ezt 2003 augusztusában mérték 38,5 fokkal.

A főleg Anglia déli és nyugati térségeit sanyargató mostani hőhullámnak legfeljebb az iskolások örülhetnek: a Nagy-Britanniában hagyományosan július végéig tartó iskolaév hivatalosan csak pénteken ért volna véget, de az osztálytermekben uralkodó elviselhetetlen hőség miatt sok tanintézetben már szerdán befejezték az oktatást.

Kedvezményt kaptak II. Erzsébet királynő londoni rezidenciájának, a Buckingham-palotának az őrei is. A vastag piros posztóruhában, és a nem sokkal szellősebb fekete medvebőr-kucsmában strázsáló katonák őrszolgálatát két óráról egy órára csökkentették.

A trópusi hőség azonban a királynő vendégeit sem kíméli. Ezekben a napokban tartják a hagyományos júliusi kerti fogadásokat a palotában, amelyekre esetenként több ezer vendég hivatalos. A The Sun, a legnagyobb brit bulvárlap szerdai híradása szerint az előző napi garden party hétezer részvevője közül harminckilencen szorultak orvosi ellátásra a meleg miatt. 

Az Evening Standard, London legnagyobb esti napilapja az idén is elvégezte szokásos nyári hőérzet-mérését a londoni tömegközlekedési eszközökön. A lap szakértői az egyes járművek utasterének belső hőmérsékletét és páratartalmát mérik, és ezek kombinációjából adják meg a hőérzet-indexet, amely azt mutatja, hogy adott hőmérséklet és légnedvesség mellett hány fokosnak érzi az egyén a levegőt. 

Az Evening Standard ennek alapján a 9-es buszon 52 fokos, a várost kelet-nyugati irányban átszelő, főleg a City pénzügyi negyedének öltönyös-nyakkendős bankárait szállító Central metróvonal egyik szerelvényén 47 fokos hőérzetet mért.

A lap megjegyzi, hogy az Európai Unió hivatalos útmutatója tiltja szarvasmarhák szállítását 27 foknál magasabb hőmérsékletű marhavagonokban. Ken Livingstone londoni polgármester 2009-re ígérte a légkondicionálás meghonosítását a londoni metrón.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!