Tetszett a cikk?

Miután másfél hónapon belül két orosz utasszállító gép is megsemmisült, több repülő pedig komoly balesetet szenvedett, Igor Levityin orosz közlekedési miniszter is elismerte, romlott az oroszországi légi közlekedés biztonsága. Szakértők szerint nem véletlen a balesetek számának növekedése, és rövidtávon nem várható a helyzet jobbra fordulása.

A gépek elöregedése, a nehéz anyagi helyzetben lévő légitársaságok túlzott takarékoskodása, és a pilótaképzés hiányosságai miatt ismét veszélyessé kezd válni a repülés Oroszországban. Július eleje óta két nagy utasszállító is lezuhant, s a közel háromszáz halottat követelő katasztrófák mellett más balesetek is történtek: többek között kigyulladt az orosz hadsereg egyik parancsnokát szállító Tu-134-es gép, két utasszállító pedig motorhiba miatt kényszerült vészleszállásra. A balesetek sűrűbbé válásával közel tíz évig tartó biztonságos időszak ért véget: míg 1997-ig évente 3-4 négy légi súlyos katasztrófa történt Oroszországban az utóbbi években – 2004-et nem számítva, amikor egy nap alatt két gépet robbantottak fel csecsen terroristák – csak elvétve semmisültek meg orosz polgári gépek.

A lezuhant Tu-154 áldozataira emlékezve.
© AP
Magomed Tolbojev egykori űrhajós, és berepülő pilóta szerint a legfőbb gond az, hogy megszűntek az egykori Szovjetunió idején létrejött pilótaiskolák, és az utóbbi években végzett repülőgép-parancsnokok a tanulás éveiben nem repülhettek annyit, mint idősebb kollégáik. „Néhány orosz társaság annyira igyekszik takarékoskodni, hogy tapasztalatlan pilóták kezébe adják a gépeket, illetve nem fordítanak figyelmet a gyakorlásra, valamint a továbbképzésre. Ennek az az eredménye, hogy ha repülés közben valami gond támad, a személyzet sokszor nem tudja, mihez kezdjen”- mondta újságíróknak Tolbojev.

A takarékoskodás másik formája, hogy a légitársaságok nyomást gyakorolnak a pilótákra annak érdekében, hogy csak a legnagyobb veszély esetén forduljanak vissza, vagy hajtsanak végre kényszerleszállást. A kilencvenes években érvényben lévő törvény szerint a vészleszállásra kényszerülő gépeknek csak a több mint ezer dolláros leszállási illeték negyedét kellett kifizetni, ám a szabályokat öt éve megváltoztatták, így a menetrenden kívüli leszállás komoly többletköltséget okoz. Az Ukrajna fölött szerencsétlenül járt Tu-154-es pilótája ugyan tudta, hogy viharfelhőbe száll, ám annak ellenére sem fordult vissza, hogy több külföldi gép, például egy török utasszállító nem vállalkozott az útra.

Az is ront a helyzeten, hogy az oroszországi belföldi forgalomban változatlanul leginkább a már elavultnak számító Tu-154-es gépek repülnek, s a megroggyant orosz repülőgépipar – évente kevesebb, mint tíz utasszállító épül – képtelen gondoskodni a megfelelő alkatrészellátásáról. Így a meghibásodott alkatrészeket a már üzemen kívül lévő tartalékgépekből kiszedett, kétes állapotú darabokkal pótolják. A légitársaságok ugyan szeretnének korszerűbb nyugati gépeket venni, ám az orosz kormány, amely változatlanul nem tett le a hazai gépipar védelméről, komoly büntetővámmal sújtja a Boeingeket vagy Airbusokat vásárló orosz társaságokat.

Németh András / Moszkva

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Orosz repülőgép balesete: nincs túlélő

Mind a hét utasa és a két pilótája is meghalt annak az Antonov-2-es típusú orosz repülőgépnek, amely tegnap zuhant le az észak-szibériai Evenkiföld autonóm körzet felett – közölték az orosz hatóságok.

MTI/hvg.hu Világ

Lezuhant egy orosz utasszállító: 170 halott

Lezuhant egy orosz utasszállító gép a kelet-ukrajnai Donyeck térségében, 171 emberrel a fedélzetén. Harminc holttestet már megtaláltak, a tragédiát senki sem élte túl.