Tetszett a cikk?

Lettországban a kormány - Európában elsőként - megtiltotta az egészségtelen gyorsételek árusítását az iskolákban. November elsejével a magas cukortartalmú, magas sótartalmú vagy mesterséges színezéket és ízesítést tartalmazó italokat és ételeket kitiltják az óvodákból, iskolákból, középiskolákból.

A mesterséges színezékekre és ízesítésekre sok gyermek allergiás, s a fiatalkorúak sokkal érzékenyebbek a koffeninre is. Mivel a gyermekek ezeket az italokat nagyon kedvelik, hajlamosak a mértéktelen fogyasztásukra, s nincsenek tisztában ennek egészségügyi kockázatával.

A lett egészségügyi tárca kezdeményezésére meghozott döntés annak ellenére született meg, hogy a volt amerikai külügyminiszter, Madeleine Albright személyesen írt a lett elnöknek, Vaira Vike-Freibergának, arra kérvén őt, hogy ne vezessék be a szigorítást, mert az súlyosan sértené az üdítőitalokat gyártó amerikai cégek érdekeit. Madeleine Albright egy washingtoni tanácsadó cég, az Albright Group vezetője.

A lett elnök válaszlevelében közölte: a tiltással kapcsolatban nincs lelkiismeret-furdalása, mert a gyermekek nem tudják eldönteni mi az, ami jó és mi az, ami káros a számukra. A legfrissebb hírek szerint a gyermekek egészségének javítása érdekében Lettországban támogatni fogják a tej- és tejtermékek árusítását az iskolai büfékben.

A lett élelmiszer-kereskedők nem fogadták kitörő örömmel a tiltást, szerintük a minisztériumnak előbb be kellene bizonyítania, hogy egyes ételek vagy azok adalékai egészségtelenek. Sajtóhírek szerint még az sem kizárt, hogy pert indítanak a kormány ellen.

Európai táplálkozási szakértők mindenesetre dicsérik Lettországot, amiért első EU-országként meghozta a döntést ebben a komoly érdekeket sértő, kényes ügyben.

euractiv.hu

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Kult

Mivel etetik gyerekeinket az iskolában?

A gyerekek igen komoly célcsoportot jelentenek a reklámozók számára. Önmagában az, ha az iskola (viszonylag) reklámmentes terület, még nem jelenti, hogy ne kerülne be falai közé mindaz, ami a gyerekek fogyasztókká válásával jár, gyakorlatilag már 5-6 éves kortól.