Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6b4adf3d-5a2c-4559-a6df-f9cb1c5865ad","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy svájci viszonteladó előrendelési oldalára került fel az az árcédula, ami már jelzi, mennyit kell majd kifizetni a GTA 6 konzolos változatáért.","shortLead":"Egy svájci viszonteladó előrendelési oldalára került fel az az árcédula, ami már jelzi, mennyit kell majd kifizetni...","id":"20250313_gta-6-ara-mennyibe-kerul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b4adf3d-5a2c-4559-a6df-f9cb1c5865ad.jpg","index":0,"item":"c2d6b0cd-8cbc-4900-8580-7ff0083bb430","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_gta-6-ara-mennyibe-kerul","timestamp":"2025. március. 13. 13:03","title":"Kiszivárgott a GTA 6 ára, zsebbenyúlós lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a8bf946-8fa1-4cfa-bb74-ab8dc53648d9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Meta a tervek szerint 2026-tól használná élesben azt a házon belül fejlesztett processzort, amivel a cég mesterséges intelligenciáját lehet majd betanítani.","shortLead":"A Meta a tervek szerint 2026-tól használná élesben azt a házon belül fejlesztett processzort, amivel a cég mesterséges...","id":"20250312_meta-processzor-mesterseges-intelligencia-fejlesztes-betanitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a8bf946-8fa1-4cfa-bb74-ab8dc53648d9.jpg","index":0,"item":"2122a39f-3031-4af1-a9a9-95d93f94be9a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250312_meta-processzor-mesterseges-intelligencia-fejlesztes-betanitas","timestamp":"2025. március. 12. 10:03","title":"Már teszteli a saját processzorát a Meta, felpörgetheti a mesterséges intelligenciáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c746d7b4-f298-4afc-bb09-2bfb71bebee6","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A diktátor mellé besorolt az áruló, az embernek kicsit olyan érzése van, mint a ’30-as években – csakhogy most az USA a rossz oldalon áll.","shortLead":"A diktátor mellé besorolt az áruló, az embernek kicsit olyan érzése van, mint a ’30-as években – csakhogy...","id":"20250313_FT-kommentar-Europa-belebujhat-Amerika-koponyegebe-mert-mozgositania-kell-a-demokracia-vedelmeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c746d7b4-f298-4afc-bb09-2bfb71bebee6.jpg","index":0,"item":"3c5450d3-139f-4c1f-af4c-c2c777e66c95","keywords":null,"link":"/360/20250313_FT-kommentar-Europa-belebujhat-Amerika-koponyegebe-mert-mozgositania-kell-a-demokracia-vedelmeben","timestamp":"2025. március. 13. 07:30","title":"FT-kommentár: Európa belebújhat Amerika köpönyegébe, mert mozgósítania kell a demokrácia védelmében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c66d826e-4463-42f2-8b5a-aa7aefac0a1e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A boszniai Szerb Köztársaság elnökén kívül két másik politikus előállítását is kezdeményezték.","shortLead":"A boszniai Szerb Köztársaság elnökén kívül két másik politikus előállítását is kezdeményezték.","id":"20250312_Kiadtak-a-parancsot-Milorad-Dodik-eloallitasara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c66d826e-4463-42f2-8b5a-aa7aefac0a1e.jpg","index":0,"item":"e64f6300-9e6a-479c-9811-d1e0403aedf6","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_Kiadtak-a-parancsot-Milorad-Dodik-eloallitasara","timestamp":"2025. március. 12. 09:52","title":"Kiadták a parancsot Milorad Dodik előállítására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4072eb94-8a9c-4508-a63a-bbb5c94129b5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Evolut lifestyle ügynökség nemrégiben átfogó kutatást végzett a szépségipar 100 vezető márkájának hirdetései alapján. A vizsgálat során 300 kiemelkedően teljesítő reklámot elemeztek az európai és amerikai piacokon, és meglepő eredményekre jutottak.","shortLead":"Az Evolut lifestyle ügynökség nemrégiben átfogó kutatást végzett a szépségipar 100 vezető márkájának hirdetései...","id":"20250311_evolut-beauty-hirdetes-kutatas-szepsegipar-marka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4072eb94-8a9c-4508-a63a-bbb5c94129b5.jpg","index":0,"item":"4aec4e51-9927-414f-89de-3fd9245725b5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250311_evolut-beauty-hirdetes-kutatas-szepsegipar-marka","timestamp":"2025. március. 12. 14:25","title":"Evolut-kutatás: Így kell hatékonyan kommunikálnia egy beauty márkának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37212b88-9438-4881-905b-2be46db40d8a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az internetes keresések is alátámasztják, hogy az inflációs válság hosszú árnyékot vet: 2022 óta a korábbi évekhez képest sokkal nagyobb az érdeklődés az infláció iránt. Akkor is, amikor az infláció éppen egyáltalán nem magas.","shortLead":"Az internetes keresések is alátámasztják, hogy az inflációs válság hosszú árnyékot vet: 2022 óta a korábbi évekhez...","id":"20250312_Az-inflacio-ugy-erdekli-az-embereket-mint-amikor-26-szazalek-volt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37212b88-9438-4881-905b-2be46db40d8a.jpg","index":0,"item":"9bc1ad81-23e9-4b7f-8fb4-252e29725168","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_Az-inflacio-ugy-erdekli-az-embereket-mint-amikor-26-szazalek-volt","timestamp":"2025. március. 12. 15:52","title":"Az infláció úgy érdekli a magyarokat, mint amikor 26 százalék volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05ae9969-1b9e-485e-b1ce-8b0ef68ebe50","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A tervek szerint vasárnap értek volna földet, azonban egy technikai hiba miatt el sem indult az űrhajó, ami visszahozta volna őket.","shortLead":"A tervek szerint vasárnap értek volna földet, azonban egy technikai hiba miatt el sem indult az űrhajó, ami visszahozta...","id":"20250313_Tovabb-csuszik-a-urben-rekedt-asztronautak-hazaterese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05ae9969-1b9e-485e-b1ce-8b0ef68ebe50.jpg","index":0,"item":"4ca64b1a-e87f-4305-92d1-2ea75985dd0f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_Tovabb-csuszik-a-urben-rekedt-asztronautak-hazaterese","timestamp":"2025. március. 13. 05:45","title":"Tovább csúszik a űrben rekedt asztronauták hazatérése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5fa3f7d-22e3-4416-a7d3-372e2c4b8427","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Elképesztően hatékony hajtáslánccal, masszív mesterséges intelligenciás támogatású szupermodern technikával és változatlanul izgalmas négyajtós kupé formatervvel támad az elektromos új Mercedes CLA, ami hamarosan hibrid és sportkombi változatban is érkezik.","shortLead":"Elképesztően hatékony hajtáslánccal, masszív mesterséges intelligenciás támogatású szupermodern technikával és...","id":"20250313_uj-mercedes-cla-800-km-hatotav-csillagos-villanyos-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5fa3f7d-22e3-4416-a7d3-372e2c4b8427.jpg","index":0,"item":"b3963f0d-525a-49b8-bd5a-0ab81c814c55","keywords":null,"link":"/cegauto/20250313_uj-mercedes-cla-800-km-hatotav-csillagos-villanyos-teszt-velemeny","timestamp":"2025. március. 13. 19:00","title":"Itt az új Mercedes CLA: beültünk a közel 800 km hatótávú csillagos villanyosba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mindjobban hasonlít a diszkontáruházak üzleti modelljére az idegenforgalmi piac. Az útra kelők egyre gyakrabban annak alapján választanak, hogy éppen melyik utat kínálják olcsón a légitársaságok vagy a turistairodák.
Egyetlen éjszakát sem tervez távol tölteni az otthonától utazási, nyaralási, üdülési céllal – a magyar megkérdezettek 46 százaléka válaszolta ezt az év elején az Eurobarometer idei utazási szándékokat firtató kérdésére, ami messze a legmagasabb arány az unió 27 tagállama közül. A ki sem mozdulók rátája Magyarországon kívül még a gyakorlatilag egy nagyobb üdülőfalunak tekinthető Máltán van 40 százalék felett, s egyharmad körül is csak Bulgáriában, Portugáliában, Romániában és Szlovákiában. A helyzet valójában ennél is drámaibb, hiszen biztos utazási elhatározásról csak minden harmadik magyar számolt be, a többiek hezitáltak, és végül az utóbbiak közül nem sokan gyarapították az útra kelők számát. A nyár eleji felmérések is azt mutatják, hogy 35–38 százalék között van a nyaralást tervezők aránya. A vakációzók fele, de lehet, hogy a háromnegyede is belföldi üdülőhelyen tölti a szabadságát. Hogy pontosan hol és menynyi ideig, azt általában a legutolsó pillanatban döntik el – ez az idei szezon legszembetűnőbb fejleménye.
HVG
A magyarországi utazási irodák – bár saját adataikkal csínján bánnak – úgy becsülik, hogy az idén összességében 10-20 százalékkal eshet vissza az idegenforgalom a válság hatására. Azt viszont hétpecsétes titokként őrzik, mennyivel fogták vissza a kapacitásaikat, azaz mennyivel kevesebb charterjáratot, szállást foglaltak le és fizettek ki előre a várható veszteségeket elkerülendő. Róna Iván, az állami marketingcég, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója azért azt reméli, hogy 10 százalék alatti csökkenéssel megússza a magyar piac. A Tensi Kft. például – a konkurenciát is figyelve – a körutak, városlátogatások, charterjáratok kínálatából vett vissza. Ellensúlyként viszont bővítette választékát a személyes igényekre szabott utazásszervezésben, külön divíziója foglalkozik az egyre népszerűbb tengeri és folyami hajóutakkal, emellett a szupergyors nemzetközi vasúti járatokat is beépítette repertoárjába. A távoli másodlagos repülőterekhez képest kifejezetten vonzó lehet például egy Párizs–London vonatút városközponttól városközpontig két óra alatt.
Látványosan megfogyatkozott a légiutas-közönség. Az utazási irodák charter helyett menetrendszerű vagy fapados társaságoknál kötnek le helyeket, bár utóbbi gyakorlat is érzékelhetően visszaesett – mondta a HVG-nek Kázmér Natasa, a Wizzair szóvivője. De nemcsak kevesebb az utas, hanem – rontva az utazásszervezők cash flow-ját – a tavalyi, jellemzően 3-4 hónapos előfoglalásnál későbbre halasztják az útiterv véglegesítését. A megkérdezett irodák adatai szerint az idei év első öt hónapjában 20 százalékkal csökkent a Magyarországon menetrend szerinti repülőjáratokra kiadott jegyek száma a tavalyi azonos időszakhoz képest, az értük kapott bevétel pedig még drasztikusabban, csaknem 35 százalékkal zuhant. A légitársaságok e szerint gyilkos árversennyel próbálják repülésre csábítani a fogyatkozó utasokat. A Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. statisztikái némileg kedvezőbbek, a 10 százalékot meghaladó év eleji forgalomcsökkenés után júniusban 7,3 százalék volt a mínusz az egy évvel korábbihoz képest. (Igaz, Ferihegyen már tavaly is az előző évi 8,7 milliónál 300 ezerrel kevesebb utas fordult meg.) Ez semmivel sem rosszabb a világtrendnél: a Nemzetközi Légifuvarozási Szövetség (IATA) legutóbbi, példátlan mélyrepülésről szóló előrejelzése 8 százalékos utasszámcsökkenést és a szeptember 11-ei terrortámadás okozta krachnál kétszerte nagyobb, 15 százalékos bevételcsökkenést jósolt, ami összességében 9 milliárd dollár veszteséggel fenyegeti a légitársaságokat.
A nagy versenyben szűkült a kínálat Ferihegyen tavaly óta: három légitársaság és hét célállomás esett ki, így az év elején 36 légitársaság 94 útvonallal ajánlkozott. A lemorzsolódás azonban feltartóztathatatlan, azóta két társaság, a Sterling és a FlyLal is csődbe ment. Ezzel Vilnius kikerült a ferihegyi repertoárból. De nem minden célállomás tűnik el, például a Sterling által feladott Oslo, Stockholm és Koppenhága útvonalakra azonnal rárepült a Norwegian, 60 százalékkal növelve utasszámát ezekben az irányokban.
HVG
Nem sok jóval kecsegteti a Budapest Airportot, hogy meghatározó üzletfele, a forgalomból 40 százalékot kihasító Malév nemrégen 2 százalékos járatszámcsökkentésről döntött. A téli menetrendjében még repülő öt Fokker gépe nélkül vágott neki a nyárnak, s Boeingjei közül is leállít hármat. Érvágás, hogy a nemzeti légifuvarozó leállította tengerentúli járatait (New York, Toronto, Bangkok), amelyek egy része éppen a nyári szezonban üzemelt a legnagyobb kihasználtsággal. A nyári menetrendjébe viszont három új célállomást (Szentpétervár, Ammán, Jászvásár) vett be, és április–májusban saját adatai szerint megfordította a trendet: 10 százalékkal növelte a forgalmát. A nemzeti légitársaság a költségcsökkentések dacára tartani szeretné a tavalyi 3,1 milliós utasszámát.
Világszerte gyengélkednek a hagyományos, menetrendszerűen közlekedő légitársaságok. A Ferihegyen 10 százalék körüli piaci részű Lufthansa például az év eleje óta mintegy 10 százalékkal kevesebb utast hord Budapestre. A British Airways ugyan – egy intenzív nagy-britanniai marketingkampány után – némileg fokozta a tempót Magyarország irányába, de a veszteségre esélyes társaságok között tartják számon a szakmában. A brit társaság, mint nemrég bejelentette, kénytelen a tervezettnél jobban, 3,5 százalékkal mérsékelni nyári kapacitását, további 200 millió fontos költségcsökkentésre kényszerül, és két évvel elhalasztja új repülőgépei átvételét.
Válság ide vagy oda, Európa legnagyobb fapadosa, a Ryanair júniusban az egy évvel korábbinál 13 százalékkal több utast szállított. Ferihegyen pedig az idén ötéves, londoni székhelyű diszkonttársaság, a Wizzair tarol. Júniusban 8 százalékkal növelte itteni forgalmát, az év végéig pedig 820 ezerről 1 millióra akarja bővíteni a magyarországi utasszámát. Sőt a Kelet-Közép-Európában 6 millió utasával már valamennyi régiós légicéget – legutóbb a CSA-t – megelőző, több kelet-európai bázisállomást használó Wizzair összességében idén is 30 százalékos bővülést lát elérhetőnek. Folyamatosan bővíti menetrendjét, a nyárra Madridot és Nápolyt vette fel a célpontok közé, szeptembertől pedig Düsseldorf másodlagos repterén (Weeze) is leszáll.
A hagyományos légitársaságok fapadosárakkal próbálkoznak – lapzártakor 29 900 forintért kínált például római utat a Malév –, a költségek tekintetében viszont egy menetrendszerű társaság keze jobban meg van kötve. A hagyományosok stratégiája egy többé-kevésbé állandó útvonalhálózat fenntartásán alapul, amely szélesebb közönség igényéhez igazodva próbál a kiszámíthatóságból profitálni. A kisebb bevétel miatt viszont kénytelen költségeket lefaragni, flottát nyesegetni. A piacra pedig rárepülhetnek a diszkontok. A Wizzair például éppen offenzívát hirdetett, most állította be Budapesten a harmadik Airbus gépét, sőt bejelentette, hogy a meglevő 24 mellé újabb 50 darabot rendelt. Arra számítanak, hogy a válság megtizedeli a légitársaságokat, és most dől el, ki milyen erősen kerül ki a gödörből.
A hagyományos és a „low cost” társaságok közül az utóbbiak állnak nyerésre, sőt közülük is a költségeket a végletekig leszorító „ultra low cost modell” követői, a Ryanair és a Wizzair. A célpontválasztásuk egyszerű: oda indítanak járatokat, ahol a legolcsóbbak a repülőtéri díjak, így végeredményben az utasok is oda váltanak jegyet, ahol diszkontlehetőség adódik. Amolyan Tesco módra vezérlik az utazókat. (Mellesleg a brit hipermarketlánc is árul már turistautakat, Debrecenben nyitotta az első irodát, és továbbiakat tervez.) Az utazási irodák is azt érzékelik, hogy az elmúlt 1-2 évben megerősödött az a réteg, amelyik nem konkrét útitervvel érkezik, csak az utazásra szánt összeg a biztos, ezért azt viszi, ami éppen a legolcsóbb a kínálatból.