Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"72536df2-94a2-438f-ada2-e1e3726d783a","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Az AC Milan egykori szakmai igazgatója, Zvonimir Boban egy podcastban árult el részleteket.","shortLead":"Az AC Milan egykori szakmai igazgatója, Zvonimir Boban egy podcastban árult el részleteket.","id":"20250513_szoboszlai-dominik-ac-milan-atigazolas-zvonimir-boban-podcast-liverpool","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72536df2-94a2-438f-ada2-e1e3726d783a.jpg","index":0,"item":"06664a87-d955-468a-9073-2b67f93d1491","keywords":null,"link":"/sport/20250513_szoboszlai-dominik-ac-milan-atigazolas-zvonimir-boban-podcast-liverpool","timestamp":"2025. május. 13. 12:46","title":"Kis híján Milánóban kötött ki Szoboszlai – kiderült, miért hiúsult meg az átigazolás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59cd5738-49d1-423b-b30d-aae4b38f2a75","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A kolumbiai csatár góljával már 2-0-ra vezetett a Liverpool az Arsenal ellen, de a londoniak egy pontot végül el tudtak vinni az Anfieldről.","shortLead":"A kolumbiai csatár góljával már 2-0-ra vezetett a Liverpool az Arsenal ellen, de a londoniak egy pontot végül el tudtak...","id":"20250512_labdarugas-liverpool-szoboszlai-dominik-luis-diaz-golorom-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59cd5738-49d1-423b-b30d-aae4b38f2a75.jpg","index":0,"item":"b5549e11-cc2f-473f-9967-20896d4f78cf","keywords":null,"link":"/elet/20250512_labdarugas-liverpool-szoboszlai-dominik-luis-diaz-golorom-video","timestamp":"2025. május. 12. 19:47","title":"Mindenki csak találgat, mit jelenthet Szoboszlai és Luis Diaz különleges gólöröme – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú prosztatamegnagyobbodás áll. Cikkünkben azt mutatjuk be, milyen hatással van egy idősödő, de még ereje teljében lévő férfi mindennapjaira ez a kellemetlen, de megfelelő odafigyeléssel könnyen karban tartható probléma.","shortLead":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú...","id":"20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53.jpg","index":0,"item":"276a83e0-fe65-4180-a257-77252347e64a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","timestamp":"2025. május. 11. 19:30","title":"Időskori prosztataprobléma: muszáj ezzel együtt élni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"6ee8b5f2-ab62-44cb-9c13-74a1d5d3f3f0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Teljesen kukázza az eddigi, szívekre/életekre épített rendszerét a Duolingo. Jön helyette valami egészen más, ami a cég ígérete szerint nem bünteti a hibákat, hanem motivál.","shortLead":"Teljesen kukázza az eddigi, szívekre/életekre épített rendszerét a Duolingo. Jön helyette valami egészen más, ami a cég...","id":"20250513_duolingo-nyelvtanulas-szivek-energia-valtoztatas-hibazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ee8b5f2-ab62-44cb-9c13-74a1d5d3f3f0.jpg","index":0,"item":"9047fb1e-d232-45de-967f-15118191bae1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_duolingo-nyelvtanulas-szivek-energia-valtoztatas-hibazas","timestamp":"2025. május. 13. 17:03","title":"Óriási változás jön a Duolingóba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"985026d4-ca3d-4180-b384-37012707ec54","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Putyin haverjai mindig a nyugati szövetségeseket hibáztatják, a nácikat néha, a szovjeteket sosem. ","shortLead":"Putyin haverjai mindig a nyugati szövetségeseket hibáztatják, a nácikat néha, a szovjeteket sosem. ","id":"20250513_Dalibor-Rohac-2-vilaghaboru-kozep-europa-felelosseg-szovetsegesek-nacik-szovjetek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/985026d4-ca3d-4180-b384-37012707ec54.jpg","index":0,"item":"2878fcd3-9f96-4b17-9929-a9ec8c0f76c9","keywords":null,"link":"/360/20250513_Dalibor-Rohac-2-vilaghaboru-kozep-europa-felelosseg-szovetsegesek-nacik-szovjetek","timestamp":"2025. május. 13. 17:00","title":"Dalibor Rohac: Nyolcvan évvel a második világháború után egyes európaiak elfelejtik, kik voltak a rosszfiúk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5066f228-ca95-4c36-bc9a-9f1165ce60fe","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag","description":"Három negyedévnyi esés után az idei év elején újra nőttek az európai elektromosautó-eladások, az elemzők optimizmusa azonban így is mérséklődött a korábbi évekhez képest. A Tesla Európában és Kínában is elvesztette piacvezetői pozícióját, Amerikában azonban továbbra is egyet jelent Elon Musk márkája az e-autózással.","shortLead":"Három negyedévnyi esés után az idei év elején újra nőttek az európai elektromosautó-eladások, az elemzők optimizmusa...","id":"20250513_elektromos-auto-pwc-tesla-europa-nemetorszag-kina-usa-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5066f228-ca95-4c36-bc9a-9f1165ce60fe.jpg","index":0,"item":"ab2960fe-6032-4578-8f34-db0e48bedf16","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250513_elektromos-auto-pwc-tesla-europa-nemetorszag-kina-usa-ebx","timestamp":"2025. május. 13. 05:28","title":"Felpattant az európai villanyautó-piac, csak a Tesla maradt padlón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c57a142-4774-46e8-9967-ef837c1eeb1e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kocsival elég nehéz lesz a környéken közlekedni. ","shortLead":"Kocsival elég nehéz lesz a környéken közlekedni. ","id":"20250513_Lezarasok-es-terelesek-a-Magyar-Kupa-donto-idejen-a-Puskas-Arenanal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c57a142-4774-46e8-9967-ef837c1eeb1e.jpg","index":0,"item":"50e32aa6-1b09-4751-b90d-ebb49cec86ec","keywords":null,"link":"/cegauto/20250513_Lezarasok-es-terelesek-a-Magyar-Kupa-donto-idejen-a-Puskas-Arenanal","timestamp":"2025. május. 13. 15:23","title":"Lezárások lesznek a Magyar Kupa-döntő miatt a Puskás Arénánál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bbbebab8-2d5d-4f49-9b33-6dbb5c4d92f7","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Scott Bessent hétfőre további részleteket ígért.","shortLead":"Scott Bessent hétfőre további részleteket ígért.","id":"20250512_usa-kina-kereskedelmi-megallapodas-donald-trump-scott-bessent-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbbebab8-2d5d-4f49-9b33-6dbb5c4d92f7.jpg","index":0,"item":"16453aff-1113-420b-9ee6-e08161ffc1bf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250512_usa-kina-kereskedelmi-megallapodas-donald-trump-scott-bessent-vamhaboru","timestamp":"2025. május. 12. 06:56","title":"Az amerikai pénzügyminiszter szerint megvan a kereskedelmi megállapodás Kínával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mindjobban hasonlít a diszkontáruházak üzleti modelljére az idegenforgalmi piac. Az útra kelők egyre gyakrabban annak alapján választanak, hogy éppen melyik utat kínálják olcsón a légitársaságok vagy a turistairodák.
Egyetlen éjszakát sem tervez távol tölteni az otthonától utazási, nyaralási, üdülési céllal – a magyar megkérdezettek 46 százaléka válaszolta ezt az év elején az Eurobarometer idei utazási szándékokat firtató kérdésére, ami messze a legmagasabb arány az unió 27 tagállama közül. A ki sem mozdulók rátája Magyarországon kívül még a gyakorlatilag egy nagyobb üdülőfalunak tekinthető Máltán van 40 százalék felett, s egyharmad körül is csak Bulgáriában, Portugáliában, Romániában és Szlovákiában. A helyzet valójában ennél is drámaibb, hiszen biztos utazási elhatározásról csak minden harmadik magyar számolt be, a többiek hezitáltak, és végül az utóbbiak közül nem sokan gyarapították az útra kelők számát. A nyár eleji felmérések is azt mutatják, hogy 35–38 százalék között van a nyaralást tervezők aránya. A vakációzók fele, de lehet, hogy a háromnegyede is belföldi üdülőhelyen tölti a szabadságát. Hogy pontosan hol és menynyi ideig, azt általában a legutolsó pillanatban döntik el – ez az idei szezon legszembetűnőbb fejleménye.
HVG
A magyarországi utazási irodák – bár saját adataikkal csínján bánnak – úgy becsülik, hogy az idén összességében 10-20 százalékkal eshet vissza az idegenforgalom a válság hatására. Azt viszont hétpecsétes titokként őrzik, mennyivel fogták vissza a kapacitásaikat, azaz mennyivel kevesebb charterjáratot, szállást foglaltak le és fizettek ki előre a várható veszteségeket elkerülendő. Róna Iván, az állami marketingcég, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója azért azt reméli, hogy 10 százalék alatti csökkenéssel megússza a magyar piac. A Tensi Kft. például – a konkurenciát is figyelve – a körutak, városlátogatások, charterjáratok kínálatából vett vissza. Ellensúlyként viszont bővítette választékát a személyes igényekre szabott utazásszervezésben, külön divíziója foglalkozik az egyre népszerűbb tengeri és folyami hajóutakkal, emellett a szupergyors nemzetközi vasúti járatokat is beépítette repertoárjába. A távoli másodlagos repülőterekhez képest kifejezetten vonzó lehet például egy Párizs–London vonatút városközponttól városközpontig két óra alatt.
Látványosan megfogyatkozott a légiutas-közönség. Az utazási irodák charter helyett menetrendszerű vagy fapados társaságoknál kötnek le helyeket, bár utóbbi gyakorlat is érzékelhetően visszaesett – mondta a HVG-nek Kázmér Natasa, a Wizzair szóvivője. De nemcsak kevesebb az utas, hanem – rontva az utazásszervezők cash flow-ját – a tavalyi, jellemzően 3-4 hónapos előfoglalásnál későbbre halasztják az útiterv véglegesítését. A megkérdezett irodák adatai szerint az idei év első öt hónapjában 20 százalékkal csökkent a Magyarországon menetrend szerinti repülőjáratokra kiadott jegyek száma a tavalyi azonos időszakhoz képest, az értük kapott bevétel pedig még drasztikusabban, csaknem 35 százalékkal zuhant. A légitársaságok e szerint gyilkos árversennyel próbálják repülésre csábítani a fogyatkozó utasokat. A Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. statisztikái némileg kedvezőbbek, a 10 százalékot meghaladó év eleji forgalomcsökkenés után júniusban 7,3 százalék volt a mínusz az egy évvel korábbihoz képest. (Igaz, Ferihegyen már tavaly is az előző évi 8,7 milliónál 300 ezerrel kevesebb utas fordult meg.) Ez semmivel sem rosszabb a világtrendnél: a Nemzetközi Légifuvarozási Szövetség (IATA) legutóbbi, példátlan mélyrepülésről szóló előrejelzése 8 százalékos utasszámcsökkenést és a szeptember 11-ei terrortámadás okozta krachnál kétszerte nagyobb, 15 százalékos bevételcsökkenést jósolt, ami összességében 9 milliárd dollár veszteséggel fenyegeti a légitársaságokat.
A nagy versenyben szűkült a kínálat Ferihegyen tavaly óta: három légitársaság és hét célállomás esett ki, így az év elején 36 légitársaság 94 útvonallal ajánlkozott. A lemorzsolódás azonban feltartóztathatatlan, azóta két társaság, a Sterling és a FlyLal is csődbe ment. Ezzel Vilnius kikerült a ferihegyi repertoárból. De nem minden célállomás tűnik el, például a Sterling által feladott Oslo, Stockholm és Koppenhága útvonalakra azonnal rárepült a Norwegian, 60 százalékkal növelve utasszámát ezekben az irányokban.
HVG
Nem sok jóval kecsegteti a Budapest Airportot, hogy meghatározó üzletfele, a forgalomból 40 százalékot kihasító Malév nemrégen 2 százalékos járatszámcsökkentésről döntött. A téli menetrendjében még repülő öt Fokker gépe nélkül vágott neki a nyárnak, s Boeingjei közül is leállít hármat. Érvágás, hogy a nemzeti légifuvarozó leállította tengerentúli járatait (New York, Toronto, Bangkok), amelyek egy része éppen a nyári szezonban üzemelt a legnagyobb kihasználtsággal. A nyári menetrendjébe viszont három új célállomást (Szentpétervár, Ammán, Jászvásár) vett be, és április–májusban saját adatai szerint megfordította a trendet: 10 százalékkal növelte a forgalmát. A nemzeti légitársaság a költségcsökkentések dacára tartani szeretné a tavalyi 3,1 milliós utasszámát.
Világszerte gyengélkednek a hagyományos, menetrendszerűen közlekedő légitársaságok. A Ferihegyen 10 százalék körüli piaci részű Lufthansa például az év eleje óta mintegy 10 százalékkal kevesebb utast hord Budapestre. A British Airways ugyan – egy intenzív nagy-britanniai marketingkampány után – némileg fokozta a tempót Magyarország irányába, de a veszteségre esélyes társaságok között tartják számon a szakmában. A brit társaság, mint nemrég bejelentette, kénytelen a tervezettnél jobban, 3,5 százalékkal mérsékelni nyári kapacitását, további 200 millió fontos költségcsökkentésre kényszerül, és két évvel elhalasztja új repülőgépei átvételét.
Válság ide vagy oda, Európa legnagyobb fapadosa, a Ryanair júniusban az egy évvel korábbinál 13 százalékkal több utast szállított. Ferihegyen pedig az idén ötéves, londoni székhelyű diszkonttársaság, a Wizzair tarol. Júniusban 8 százalékkal növelte itteni forgalmát, az év végéig pedig 820 ezerről 1 millióra akarja bővíteni a magyarországi utasszámát. Sőt a Kelet-Közép-Európában 6 millió utasával már valamennyi régiós légicéget – legutóbb a CSA-t – megelőző, több kelet-európai bázisállomást használó Wizzair összességében idén is 30 százalékos bővülést lát elérhetőnek. Folyamatosan bővíti menetrendjét, a nyárra Madridot és Nápolyt vette fel a célpontok közé, szeptembertől pedig Düsseldorf másodlagos repterén (Weeze) is leszáll.
A hagyományos légitársaságok fapadosárakkal próbálkoznak – lapzártakor 29 900 forintért kínált például római utat a Malév –, a költségek tekintetében viszont egy menetrendszerű társaság keze jobban meg van kötve. A hagyományosok stratégiája egy többé-kevésbé állandó útvonalhálózat fenntartásán alapul, amely szélesebb közönség igényéhez igazodva próbál a kiszámíthatóságból profitálni. A kisebb bevétel miatt viszont kénytelen költségeket lefaragni, flottát nyesegetni. A piacra pedig rárepülhetnek a diszkontok. A Wizzair például éppen offenzívát hirdetett, most állította be Budapesten a harmadik Airbus gépét, sőt bejelentette, hogy a meglevő 24 mellé újabb 50 darabot rendelt. Arra számítanak, hogy a válság megtizedeli a légitársaságokat, és most dől el, ki milyen erősen kerül ki a gödörből.
A hagyományos és a „low cost” társaságok közül az utóbbiak állnak nyerésre, sőt közülük is a költségeket a végletekig leszorító „ultra low cost modell” követői, a Ryanair és a Wizzair. A célpontválasztásuk egyszerű: oda indítanak járatokat, ahol a legolcsóbbak a repülőtéri díjak, így végeredményben az utasok is oda váltanak jegyet, ahol diszkontlehetőség adódik. Amolyan Tesco módra vezérlik az utazókat. (Mellesleg a brit hipermarketlánc is árul már turistautakat, Debrecenben nyitotta az első irodát, és továbbiakat tervez.) Az utazási irodák is azt érzékelik, hogy az elmúlt 1-2 évben megerősödött az a réteg, amelyik nem konkrét útitervvel érkezik, csak az utazásra szánt összeg a biztos, ezért azt viszi, ami éppen a legolcsóbb a kínálatból.