Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0bcb7007-8f94-4ad5-b052-f9b783ed4bdd","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Dél-Korea szerint ez egy újabb provokáció.","shortLead":"Dél-Korea szerint ez egy újabb provokáció.","id":"20250106_Ballisztikus-raketat-lott-ki-Eszak-Korea","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0bcb7007-8f94-4ad5-b052-f9b783ed4bdd.jpg","index":0,"item":"49693331-7aeb-44f1-9c2d-693194c5ecc4","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_Ballisztikus-raketat-lott-ki-Eszak-Korea","timestamp":"2025. január. 06. 08:02","title":"Újabb ballisztikus rakétát lőtt ki Észak-Korea","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bd25004-d7f5-412d-b04e-f17e1112e13e","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A fővárosban, Washingtonban is komoly havazásra számítanak. ","shortLead":"A fővárosban, Washingtonban is komoly havazásra számítanak. ","id":"20250106_Az-evtized-legkomolyabb-havazasat-varjak-az-Egyesult-Allamokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bd25004-d7f5-412d-b04e-f17e1112e13e.jpg","index":0,"item":"60fd0dfb-af30-46eb-afe8-20542b8883f0","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_Az-evtized-legkomolyabb-havazasat-varjak-az-Egyesult-Allamokban","timestamp":"2025. január. 06. 05:21","title":"Az évtized legkomolyabb havazása sújthatja az Egyesült Államokat, hét államban hirdettek szükségállapotot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"972bd26c-075a-44da-898b-73d9ef6472d8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Fideszes érintettje is van a zuglói parkolási ügynek, amelyben megtartották az előkészítő tárgyalást.","shortLead":"Fideszes érintettje is van a zuglói parkolási ügynek, amelyben megtartották az előkészítő tárgyalást.","id":"20250107_zugloi-parkolasi-ugy-elokeszito-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/972bd26c-075a-44da-898b-73d9ef6472d8.jpg","index":0,"item":"58d39cbb-690b-451f-b9d3-0242f30ee24d","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_zugloi-parkolasi-ugy-elokeszito-targyalas","timestamp":"2025. január. 07. 14:09","title":"Hat évet kér az ügyészség az MSZP zuglói „erős embereire”, Horváth Csabára és Tóth Csabára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56d8c3f6-e6e5-4b3d-8525-6f8534018097","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ilyen szintű csődhullám utoljára a 2009-es pénzügyi világválság idején volt az országban, de akkor a fizetésképtelenné váló társaságok túlnyomó része mikrovállalkozás volt.","shortLead":"Ilyen szintű csődhullám utoljára a 2009-es pénzügyi világválság idején volt az országban, de akkor a fizetésképtelenné...","id":"20250106_nemetorszag-vallalkozas-csod","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56d8c3f6-e6e5-4b3d-8525-6f8534018097.jpg","index":0,"item":"e0c2677a-7386-4d03-ab66-a618af24c7a1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_nemetorszag-vallalkozas-csod","timestamp":"2025. január. 06. 11:54","title":"Havonta 1400 cég ment csődbe tavaly Németországban, közülük sok nagyvállalat volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1213026-00ba-407c-b14b-e026c83283bf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szerecsére nem talált el senkit. ","shortLead":"Szerecsére nem talált el senkit. ","id":"20250107_Kanyarodo-kamionrol-repult-jegtabla-autok-fele-Gyomroi-uton-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1213026-00ba-407c-b14b-e026c83283bf.jpg","index":0,"item":"36d5b806-9121-4dfb-8fbb-39fdd41bb96e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_Kanyarodo-kamionrol-repult-jegtabla-autok-fele-Gyomroi-uton-video","timestamp":"2025. január. 07. 12:13","title":"Kanyarodó kamionról repült a jégtábla az autók felé a Gyömrői úton – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13e49f4f-4ba0-41c9-8f39-b39468678113","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"360","description":"A Tiszának az előrehozott választás témájának napirenden tartása – ezzel együtt leginkább annak elkerülése – mellett a pártépítés lesz a legfőbb feladata 2025-ben, a Fidesznek pedig a gazdaság felpörgetése és saját táborának megtartása. Mi vár a magyar politikára és a választókra a most kezdődő évben?","shortLead":"A Tiszának az előrehozott választás témájának napirenden tartása – ezzel együtt leginkább annak elkerülése – mellett...","id":"20250106_elorehozott-valasztas-eselyek-fidesz-tisza-part-ellenzek-gazdasagi-helyzet-osztogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13e49f4f-4ba0-41c9-8f39-b39468678113.jpg","index":0,"item":"0eb61ea6-b24b-472b-8932-b6e89720718d","keywords":null,"link":"/360/20250106_elorehozott-valasztas-eselyek-fidesz-tisza-part-ellenzek-gazdasagi-helyzet-osztogatas","timestamp":"2025. január. 06. 06:30","title":"A választás időpontjánál is fontosabb, telik-e osztogatásra a Fidesznek, miközben a kilátásoknál csak a közhangulat rosszabb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d2a680e-8d07-48db-b7fc-b31beffe09dd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A felfrissített Genesis GV60 műszerfalát egy hatalmas méretű, 27 colos képátlójú kijelző uralja.","shortLead":"A felfrissített Genesis GV60 műszerfalát egy hatalmas méretű, 27 colos képátlójú kijelző uralja.","id":"20250106_megujult-a-hyundai-premium-villanyautoja-genesis-gv60","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d2a680e-8d07-48db-b7fc-b31beffe09dd.jpg","index":0,"item":"d3962ed6-a1eb-48c3-af6c-69f9b55ce347","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_megujult-a-hyundai-premium-villanyautoja-genesis-gv60","timestamp":"2025. január. 06. 07:59","title":"Megújult a Hyundai prémium villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"61f13b00-4b71-44e2-b560-d2ed8085286b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Összesen 30 millió rubel büntetést szabtak ki a bíróságok.","shortLead":"Összesen 30 millió rubel büntetést szabtak ki a bíróságok.","id":"20250106_orosz-hatosagok-homofobtorveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61f13b00-4b71-44e2-b560-d2ed8085286b.jpg","index":0,"item":"b6437b80-9ea7-4b79-8a9d-0acd6fb237b6","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_orosz-hatosagok-homofobtorveny","timestamp":"2025. január. 06. 15:09","title":"Másfél év alatt 188-szor büntettek az orosz hatóságok a homofóbtörvény alapján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mindjobban hasonlít a diszkontáruházak üzleti modelljére az idegenforgalmi piac. Az útra kelők egyre gyakrabban annak alapján választanak, hogy éppen melyik utat kínálják olcsón a légitársaságok vagy a turistairodák.
Egyetlen éjszakát sem tervez távol tölteni az otthonától utazási, nyaralási, üdülési céllal – a magyar megkérdezettek 46 százaléka válaszolta ezt az év elején az Eurobarometer idei utazási szándékokat firtató kérdésére, ami messze a legmagasabb arány az unió 27 tagállama közül. A ki sem mozdulók rátája Magyarországon kívül még a gyakorlatilag egy nagyobb üdülőfalunak tekinthető Máltán van 40 százalék felett, s egyharmad körül is csak Bulgáriában, Portugáliában, Romániában és Szlovákiában. A helyzet valójában ennél is drámaibb, hiszen biztos utazási elhatározásról csak minden harmadik magyar számolt be, a többiek hezitáltak, és végül az utóbbiak közül nem sokan gyarapították az útra kelők számát. A nyár eleji felmérések is azt mutatják, hogy 35–38 százalék között van a nyaralást tervezők aránya. A vakációzók fele, de lehet, hogy a háromnegyede is belföldi üdülőhelyen tölti a szabadságát. Hogy pontosan hol és menynyi ideig, azt általában a legutolsó pillanatban döntik el – ez az idei szezon legszembetűnőbb fejleménye.
HVG
A magyarországi utazási irodák – bár saját adataikkal csínján bánnak – úgy becsülik, hogy az idén összességében 10-20 százalékkal eshet vissza az idegenforgalom a válság hatására. Azt viszont hétpecsétes titokként őrzik, mennyivel fogták vissza a kapacitásaikat, azaz mennyivel kevesebb charterjáratot, szállást foglaltak le és fizettek ki előre a várható veszteségeket elkerülendő. Róna Iván, az állami marketingcég, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója azért azt reméli, hogy 10 százalék alatti csökkenéssel megússza a magyar piac. A Tensi Kft. például – a konkurenciát is figyelve – a körutak, városlátogatások, charterjáratok kínálatából vett vissza. Ellensúlyként viszont bővítette választékát a személyes igényekre szabott utazásszervezésben, külön divíziója foglalkozik az egyre népszerűbb tengeri és folyami hajóutakkal, emellett a szupergyors nemzetközi vasúti járatokat is beépítette repertoárjába. A távoli másodlagos repülőterekhez képest kifejezetten vonzó lehet például egy Párizs–London vonatút városközponttól városközpontig két óra alatt.
Látványosan megfogyatkozott a légiutas-közönség. Az utazási irodák charter helyett menetrendszerű vagy fapados társaságoknál kötnek le helyeket, bár utóbbi gyakorlat is érzékelhetően visszaesett – mondta a HVG-nek Kázmér Natasa, a Wizzair szóvivője. De nemcsak kevesebb az utas, hanem – rontva az utazásszervezők cash flow-ját – a tavalyi, jellemzően 3-4 hónapos előfoglalásnál későbbre halasztják az útiterv véglegesítését. A megkérdezett irodák adatai szerint az idei év első öt hónapjában 20 százalékkal csökkent a Magyarországon menetrend szerinti repülőjáratokra kiadott jegyek száma a tavalyi azonos időszakhoz képest, az értük kapott bevétel pedig még drasztikusabban, csaknem 35 százalékkal zuhant. A légitársaságok e szerint gyilkos árversennyel próbálják repülésre csábítani a fogyatkozó utasokat. A Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. statisztikái némileg kedvezőbbek, a 10 százalékot meghaladó év eleji forgalomcsökkenés után júniusban 7,3 százalék volt a mínusz az egy évvel korábbihoz képest. (Igaz, Ferihegyen már tavaly is az előző évi 8,7 milliónál 300 ezerrel kevesebb utas fordult meg.) Ez semmivel sem rosszabb a világtrendnél: a Nemzetközi Légifuvarozási Szövetség (IATA) legutóbbi, példátlan mélyrepülésről szóló előrejelzése 8 százalékos utasszámcsökkenést és a szeptember 11-ei terrortámadás okozta krachnál kétszerte nagyobb, 15 százalékos bevételcsökkenést jósolt, ami összességében 9 milliárd dollár veszteséggel fenyegeti a légitársaságokat.
A nagy versenyben szűkült a kínálat Ferihegyen tavaly óta: három légitársaság és hét célállomás esett ki, így az év elején 36 légitársaság 94 útvonallal ajánlkozott. A lemorzsolódás azonban feltartóztathatatlan, azóta két társaság, a Sterling és a FlyLal is csődbe ment. Ezzel Vilnius kikerült a ferihegyi repertoárból. De nem minden célállomás tűnik el, például a Sterling által feladott Oslo, Stockholm és Koppenhága útvonalakra azonnal rárepült a Norwegian, 60 százalékkal növelve utasszámát ezekben az irányokban.
HVG
Nem sok jóval kecsegteti a Budapest Airportot, hogy meghatározó üzletfele, a forgalomból 40 százalékot kihasító Malév nemrégen 2 százalékos járatszámcsökkentésről döntött. A téli menetrendjében még repülő öt Fokker gépe nélkül vágott neki a nyárnak, s Boeingjei közül is leállít hármat. Érvágás, hogy a nemzeti légifuvarozó leállította tengerentúli járatait (New York, Toronto, Bangkok), amelyek egy része éppen a nyári szezonban üzemelt a legnagyobb kihasználtsággal. A nyári menetrendjébe viszont három új célállomást (Szentpétervár, Ammán, Jászvásár) vett be, és április–májusban saját adatai szerint megfordította a trendet: 10 százalékkal növelte a forgalmát. A nemzeti légitársaság a költségcsökkentések dacára tartani szeretné a tavalyi 3,1 milliós utasszámát.
Világszerte gyengélkednek a hagyományos, menetrendszerűen közlekedő légitársaságok. A Ferihegyen 10 százalék körüli piaci részű Lufthansa például az év eleje óta mintegy 10 százalékkal kevesebb utast hord Budapestre. A British Airways ugyan – egy intenzív nagy-britanniai marketingkampány után – némileg fokozta a tempót Magyarország irányába, de a veszteségre esélyes társaságok között tartják számon a szakmában. A brit társaság, mint nemrég bejelentette, kénytelen a tervezettnél jobban, 3,5 százalékkal mérsékelni nyári kapacitását, további 200 millió fontos költségcsökkentésre kényszerül, és két évvel elhalasztja új repülőgépei átvételét.
Válság ide vagy oda, Európa legnagyobb fapadosa, a Ryanair júniusban az egy évvel korábbinál 13 százalékkal több utast szállított. Ferihegyen pedig az idén ötéves, londoni székhelyű diszkonttársaság, a Wizzair tarol. Júniusban 8 százalékkal növelte itteni forgalmát, az év végéig pedig 820 ezerről 1 millióra akarja bővíteni a magyarországi utasszámát. Sőt a Kelet-Közép-Európában 6 millió utasával már valamennyi régiós légicéget – legutóbb a CSA-t – megelőző, több kelet-európai bázisállomást használó Wizzair összességében idén is 30 százalékos bővülést lát elérhetőnek. Folyamatosan bővíti menetrendjét, a nyárra Madridot és Nápolyt vette fel a célpontok közé, szeptembertől pedig Düsseldorf másodlagos repterén (Weeze) is leszáll.
A hagyományos légitársaságok fapadosárakkal próbálkoznak – lapzártakor 29 900 forintért kínált például római utat a Malév –, a költségek tekintetében viszont egy menetrendszerű társaság keze jobban meg van kötve. A hagyományosok stratégiája egy többé-kevésbé állandó útvonalhálózat fenntartásán alapul, amely szélesebb közönség igényéhez igazodva próbál a kiszámíthatóságból profitálni. A kisebb bevétel miatt viszont kénytelen költségeket lefaragni, flottát nyesegetni. A piacra pedig rárepülhetnek a diszkontok. A Wizzair például éppen offenzívát hirdetett, most állította be Budapesten a harmadik Airbus gépét, sőt bejelentette, hogy a meglevő 24 mellé újabb 50 darabot rendelt. Arra számítanak, hogy a válság megtizedeli a légitársaságokat, és most dől el, ki milyen erősen kerül ki a gödörből.
A hagyományos és a „low cost” társaságok közül az utóbbiak állnak nyerésre, sőt közülük is a költségeket a végletekig leszorító „ultra low cost modell” követői, a Ryanair és a Wizzair. A célpontválasztásuk egyszerű: oda indítanak járatokat, ahol a legolcsóbbak a repülőtéri díjak, így végeredményben az utasok is oda váltanak jegyet, ahol diszkontlehetőség adódik. Amolyan Tesco módra vezérlik az utazókat. (Mellesleg a brit hipermarketlánc is árul már turistautakat, Debrecenben nyitotta az első irodát, és továbbiakat tervez.) Az utazási irodák is azt érzékelik, hogy az elmúlt 1-2 évben megerősödött az a réteg, amelyik nem konkrét útitervvel érkezik, csak az utazásra szánt összeg a biztos, ezért azt viszi, ami éppen a legolcsóbb a kínálatból.