Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"779a8808-510c-4290-b481-91932f8e9fc0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hazánkban is megjelent a Samsung Galaxy Watch okosórák alvásiapnoé-érzékelő funkciója – mutatjuk, mi ez, és milyen eszközök szükségesek a használatához.","shortLead":"Hazánkban is megjelent a Samsung Galaxy Watch okosórák alvásiapnoé-érzékelő funkciója – mutatjuk, mi ez, és milyen...","id":"20250606_samsung-galaxy-watch-alvasi-apnoe-eszleles-funkcio-megjelenes-okosora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/779a8808-510c-4290-b481-91932f8e9fc0.jpg","index":0,"item":"0ac73e9e-13aa-4bdc-a870-554d7c29543b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_samsung-galaxy-watch-alvasi-apnoe-eszleles-funkcio-megjelenes-okosora","timestamp":"2025. június. 06. 10:03","title":"Samsung órája van? Épp most kapott egy új funkciót, ami akkor jelez, ha baj van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e80acff-617c-410c-9e7b-f8e9632b4683","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Samsung július elején mutathatja majd be a legújabb, hajlítható kijelzős mobiljait, egy termék azonban hiányozhat a palettáról.","shortLead":"A Samsung július elején mutathatja majd be a legújabb, hajlítható kijelzős mobiljait, egy termék azonban hiányozhat...","id":"20250606_samsung-galaxy-z-flod7-ultra-okostelefon-bemutato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e80acff-617c-410c-9e7b-f8e9632b4683.jpg","index":0,"item":"df73fd06-9f74-4f35-9ebe-d729521b2fa1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_samsung-galaxy-z-flod7-ultra-okostelefon-bemutato","timestamp":"2025. június. 06. 12:03","title":"Hoppon maradhatnak, akik a Samsung új csúcsmobiljára várnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5ebc7e2-eb84-42ce-8752-ce1fcd801b98","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Jackson először benéz Stallonéhoz Tulsába, aztán saját sorozatot kap.","shortLead":"Jackson először benéz Stallonéhoz Tulsába, aztán saját sorozatot kap.","id":"20250606_Stallone-univerzuma-tagul-Samuel-L-Jacksonra-is-szamitanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5ebc7e2-eb84-42ce-8752-ce1fcd801b98.jpg","index":0,"item":"12c65e34-939c-4b37-9ffc-0f054a5fa8d4","keywords":null,"link":"/kultura/20250606_Stallone-univerzuma-tagul-Samuel-L-Jacksonra-is-szamitanak","timestamp":"2025. június. 06. 10:08","title":"Stallone univerzuma tágul: Samuel L. Jackson is királykodni fog","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"549cc4c7-3a47-48b1-a12c-f50189834fd8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Hadházy Ákos újabb képeket osztott meg a NER mindennapi luxizásáról, ezúttal a miniszterelnök lánya, Orbán Ráhel milliós dizájner táskáiról.","shortLead":"Hadházy Ákos újabb képeket osztott meg a NER mindennapi luxizásáról, ezúttal a miniszterelnök lánya, Orbán Ráhel...","id":"20250607_Orban-Rahel-es-Vasvari-Vivien-17-millios-Chanel-taskaval-fotozkodtak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/549cc4c7-3a47-48b1-a12c-f50189834fd8.jpg","index":0,"item":"ea944419-02e1-4a80-88e9-7243aef6e293","keywords":null,"link":"/elet/20250607_Orban-Rahel-es-Vasvari-Vivien-17-millios-Chanel-taskaval-fotozkodtak","timestamp":"2025. június. 07. 11:48","title":"Orbán Ráhel és Vasvári Vivien 1,7 milliós Chanel táskával fotózkodtak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73a598cf-0d39-4a99-a72b-4dd2dab1eb2c","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"tudomany","description":"Landolás közben a Hold felszínébe csapódott a japán ispace magáncég leszállóegysége – közölte pénteken a vállalat. A küldetést sikertelennek nyilvánították.","shortLead":"Landolás közben a Hold felszínébe csapódott a japán ispace magáncég leszállóegysége – közölte pénteken a vállalat...","id":"20250606_ispace-resilience-szonda-holdra-szallas-meghibasodas-becsapodas-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73a598cf-0d39-4a99-a72b-4dd2dab1eb2c.jpg","index":0,"item":"5d395ae6-2a5a-45b1-8626-786d03f8db20","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_ispace-resilience-szonda-holdra-szallas-meghibasodas-becsapodas-urkutatas","timestamp":"2025. június. 06. 11:15","title":"A Holdnak csapódott a japán űrszonda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bba11e60-fce3-42fe-998b-d1986513d7ac","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A vita azt követően robbant ki, hogy múlt héten egy határvillongásban életét vesztette egy kambodzsai katona.","shortLead":"A vita azt követően robbant ki, hogy múlt héten egy határvillongásban életét vesztette egy kambodzsai katona.","id":"20250606_kambodzsa-thaifold-hatarvita-katonai-feszultseg-hatarvillongas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bba11e60-fce3-42fe-998b-d1986513d7ac.jpg","index":0,"item":"4226ca4e-2886-460c-801c-2ab92a8dfaf4","keywords":null,"link":"/vilag/20250606_kambodzsa-thaifold-hatarvita-katonai-feszultseg-hatarvillongas","timestamp":"2025. június. 06. 13:18","title":"Fellángolt egy határvita Thaiföld és Kambodzsa között, Bangkok magas szintű katonai művelettel fenyegetőzik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b578d01-a131-4831-98e1-104d8b7e5995","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Útnak indult a Red Bull Tetris verseny, amelyre bárki jelentkezhet, aki elmúlt 18 éves. A döntőre december közepén Dubajban kerül majd sor.","shortLead":"Útnak indult a Red Bull Tetris verseny, amelyre bárki jelentkezhet, aki elmúlt 18 éves. A döntőre december közepén...","id":"20250606_tetris-bajnoksag-red-bull-tetris-verseny-dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b578d01-a131-4831-98e1-104d8b7e5995.jpg","index":0,"item":"8bb394fb-c13d-43c8-b896-57884c5e4982","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_tetris-bajnoksag-red-bull-tetris-verseny-dubaj","timestamp":"2025. június. 06. 17:03","title":"Szeretne Dubajba utazni? Itt a lehetőség, csak tetrisezni kell hozzá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"638a3be6-6c7b-498d-a57d-e600904a5f7b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Együtt dolgozott a 2000-es években a Szőlő utcai javítóintézet igazgatója és az a főosztályvezető, aki őt a posztjára kinevezte.","shortLead":"Együtt dolgozott a 2000-es években a Szőlő utcai javítóintézet igazgatója és az a főosztályvezető, aki őt a posztjára...","id":"20250605_fidesz-csepel-polgarmester-jelolt-szolo-utcai-javitointezet-igazgato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/638a3be6-6c7b-498d-a57d-e600904a5f7b.jpg","index":0,"item":"78c471bc-858a-4ec4-8143-82e245fc7470","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_fidesz-csepel-polgarmester-jelolt-szolo-utcai-javitointezet-igazgato","timestamp":"2025. június. 05. 21:06","title":"A Fidesz csepeli polgármesterjelöltje volt, aki felterjesztette a Szőlő utcai javítóintézet igazgatóját a posztra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mindjobban hasonlít a diszkontáruházak üzleti modelljére az idegenforgalmi piac. Az útra kelők egyre gyakrabban annak alapján választanak, hogy éppen melyik utat kínálják olcsón a légitársaságok vagy a turistairodák.
Egyetlen éjszakát sem tervez távol tölteni az otthonától utazási, nyaralási, üdülési céllal – a magyar megkérdezettek 46 százaléka válaszolta ezt az év elején az Eurobarometer idei utazási szándékokat firtató kérdésére, ami messze a legmagasabb arány az unió 27 tagállama közül. A ki sem mozdulók rátája Magyarországon kívül még a gyakorlatilag egy nagyobb üdülőfalunak tekinthető Máltán van 40 százalék felett, s egyharmad körül is csak Bulgáriában, Portugáliában, Romániában és Szlovákiában. A helyzet valójában ennél is drámaibb, hiszen biztos utazási elhatározásról csak minden harmadik magyar számolt be, a többiek hezitáltak, és végül az utóbbiak közül nem sokan gyarapították az útra kelők számát. A nyár eleji felmérések is azt mutatják, hogy 35–38 százalék között van a nyaralást tervezők aránya. A vakációzók fele, de lehet, hogy a háromnegyede is belföldi üdülőhelyen tölti a szabadságát. Hogy pontosan hol és menynyi ideig, azt általában a legutolsó pillanatban döntik el – ez az idei szezon legszembetűnőbb fejleménye.
HVG
A magyarországi utazási irodák – bár saját adataikkal csínján bánnak – úgy becsülik, hogy az idén összességében 10-20 százalékkal eshet vissza az idegenforgalom a válság hatására. Azt viszont hétpecsétes titokként őrzik, mennyivel fogták vissza a kapacitásaikat, azaz mennyivel kevesebb charterjáratot, szállást foglaltak le és fizettek ki előre a várható veszteségeket elkerülendő. Róna Iván, az állami marketingcég, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója azért azt reméli, hogy 10 százalék alatti csökkenéssel megússza a magyar piac. A Tensi Kft. például – a konkurenciát is figyelve – a körutak, városlátogatások, charterjáratok kínálatából vett vissza. Ellensúlyként viszont bővítette választékát a személyes igényekre szabott utazásszervezésben, külön divíziója foglalkozik az egyre népszerűbb tengeri és folyami hajóutakkal, emellett a szupergyors nemzetközi vasúti járatokat is beépítette repertoárjába. A távoli másodlagos repülőterekhez képest kifejezetten vonzó lehet például egy Párizs–London vonatút városközponttól városközpontig két óra alatt.
Látványosan megfogyatkozott a légiutas-közönség. Az utazási irodák charter helyett menetrendszerű vagy fapados társaságoknál kötnek le helyeket, bár utóbbi gyakorlat is érzékelhetően visszaesett – mondta a HVG-nek Kázmér Natasa, a Wizzair szóvivője. De nemcsak kevesebb az utas, hanem – rontva az utazásszervezők cash flow-ját – a tavalyi, jellemzően 3-4 hónapos előfoglalásnál későbbre halasztják az útiterv véglegesítését. A megkérdezett irodák adatai szerint az idei év első öt hónapjában 20 százalékkal csökkent a Magyarországon menetrend szerinti repülőjáratokra kiadott jegyek száma a tavalyi azonos időszakhoz képest, az értük kapott bevétel pedig még drasztikusabban, csaknem 35 százalékkal zuhant. A légitársaságok e szerint gyilkos árversennyel próbálják repülésre csábítani a fogyatkozó utasokat. A Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. statisztikái némileg kedvezőbbek, a 10 százalékot meghaladó év eleji forgalomcsökkenés után júniusban 7,3 százalék volt a mínusz az egy évvel korábbihoz képest. (Igaz, Ferihegyen már tavaly is az előző évi 8,7 milliónál 300 ezerrel kevesebb utas fordult meg.) Ez semmivel sem rosszabb a világtrendnél: a Nemzetközi Légifuvarozási Szövetség (IATA) legutóbbi, példátlan mélyrepülésről szóló előrejelzése 8 százalékos utasszámcsökkenést és a szeptember 11-ei terrortámadás okozta krachnál kétszerte nagyobb, 15 százalékos bevételcsökkenést jósolt, ami összességében 9 milliárd dollár veszteséggel fenyegeti a légitársaságokat.
A nagy versenyben szűkült a kínálat Ferihegyen tavaly óta: három légitársaság és hét célállomás esett ki, így az év elején 36 légitársaság 94 útvonallal ajánlkozott. A lemorzsolódás azonban feltartóztathatatlan, azóta két társaság, a Sterling és a FlyLal is csődbe ment. Ezzel Vilnius kikerült a ferihegyi repertoárból. De nem minden célállomás tűnik el, például a Sterling által feladott Oslo, Stockholm és Koppenhága útvonalakra azonnal rárepült a Norwegian, 60 százalékkal növelve utasszámát ezekben az irányokban.
HVG
Nem sok jóval kecsegteti a Budapest Airportot, hogy meghatározó üzletfele, a forgalomból 40 százalékot kihasító Malév nemrégen 2 százalékos járatszámcsökkentésről döntött. A téli menetrendjében még repülő öt Fokker gépe nélkül vágott neki a nyárnak, s Boeingjei közül is leállít hármat. Érvágás, hogy a nemzeti légifuvarozó leállította tengerentúli járatait (New York, Toronto, Bangkok), amelyek egy része éppen a nyári szezonban üzemelt a legnagyobb kihasználtsággal. A nyári menetrendjébe viszont három új célállomást (Szentpétervár, Ammán, Jászvásár) vett be, és április–májusban saját adatai szerint megfordította a trendet: 10 százalékkal növelte a forgalmát. A nemzeti légitársaság a költségcsökkentések dacára tartani szeretné a tavalyi 3,1 milliós utasszámát.
Világszerte gyengélkednek a hagyományos, menetrendszerűen közlekedő légitársaságok. A Ferihegyen 10 százalék körüli piaci részű Lufthansa például az év eleje óta mintegy 10 százalékkal kevesebb utast hord Budapestre. A British Airways ugyan – egy intenzív nagy-britanniai marketingkampány után – némileg fokozta a tempót Magyarország irányába, de a veszteségre esélyes társaságok között tartják számon a szakmában. A brit társaság, mint nemrég bejelentette, kénytelen a tervezettnél jobban, 3,5 százalékkal mérsékelni nyári kapacitását, további 200 millió fontos költségcsökkentésre kényszerül, és két évvel elhalasztja új repülőgépei átvételét.
Válság ide vagy oda, Európa legnagyobb fapadosa, a Ryanair júniusban az egy évvel korábbinál 13 százalékkal több utast szállított. Ferihegyen pedig az idén ötéves, londoni székhelyű diszkonttársaság, a Wizzair tarol. Júniusban 8 százalékkal növelte itteni forgalmát, az év végéig pedig 820 ezerről 1 millióra akarja bővíteni a magyarországi utasszámát. Sőt a Kelet-Közép-Európában 6 millió utasával már valamennyi régiós légicéget – legutóbb a CSA-t – megelőző, több kelet-európai bázisállomást használó Wizzair összességében idén is 30 százalékos bővülést lát elérhetőnek. Folyamatosan bővíti menetrendjét, a nyárra Madridot és Nápolyt vette fel a célpontok közé, szeptembertől pedig Düsseldorf másodlagos repterén (Weeze) is leszáll.
A hagyományos légitársaságok fapadosárakkal próbálkoznak – lapzártakor 29 900 forintért kínált például római utat a Malév –, a költségek tekintetében viszont egy menetrendszerű társaság keze jobban meg van kötve. A hagyományosok stratégiája egy többé-kevésbé állandó útvonalhálózat fenntartásán alapul, amely szélesebb közönség igényéhez igazodva próbál a kiszámíthatóságból profitálni. A kisebb bevétel miatt viszont kénytelen költségeket lefaragni, flottát nyesegetni. A piacra pedig rárepülhetnek a diszkontok. A Wizzair például éppen offenzívát hirdetett, most állította be Budapesten a harmadik Airbus gépét, sőt bejelentette, hogy a meglevő 24 mellé újabb 50 darabot rendelt. Arra számítanak, hogy a válság megtizedeli a légitársaságokat, és most dől el, ki milyen erősen kerül ki a gödörből.
A hagyományos és a „low cost” társaságok közül az utóbbiak állnak nyerésre, sőt közülük is a költségeket a végletekig leszorító „ultra low cost modell” követői, a Ryanair és a Wizzair. A célpontválasztásuk egyszerű: oda indítanak járatokat, ahol a legolcsóbbak a repülőtéri díjak, így végeredményben az utasok is oda váltanak jegyet, ahol diszkontlehetőség adódik. Amolyan Tesco módra vezérlik az utazókat. (Mellesleg a brit hipermarketlánc is árul már turistautakat, Debrecenben nyitotta az első irodát, és továbbiakat tervez.) Az utazási irodák is azt érzékelik, hogy az elmúlt 1-2 évben megerősödött az a réteg, amelyik nem konkrét útitervvel érkezik, csak az utazásra szánt összeg a biztos, ezért azt viszi, ami éppen a legolcsóbb a kínálatból.