szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Munkahelygyilkos "vámpír" volt a Mitt Romney vezette Bain Capital magántőke-befektetési vállalat - állítja egy, a Barack Obama elnök újraválasztási stábja által a napokban kibocsátott kampányfilm,

A reklám megpróbálja megingatni azt, a választók körében kialakult meggyőződést, miszerint a Republikánus Párt leendő elnökjelöltje a magánszektorban szerzett tapasztalatinak köszönhetően többet tehet az amerikai gazdaság talpra állításáért, mint a Fehér Ház jelenlegi lakója.

A politikai hirdetés, amelynek kétperces változatát Iowa, Ohio, Pennsylvania, Colorado és Virginia államban is bemutatják, azt állítja, hogy a Bain Capital, amelynek Romney társalapítója volt, Kansas Cityben tönkretette az általa 1993-ban felvásárolt GST acélipari vállalatot. A GST 2001-ben jelentett csődöt, Romney pedig még 1999-ben vált meg a cégtől.

"Olyanok voltak, mint egy vámpír. Jöttek és kiszívták belőlünk az életet" - panaszkodott a filmben az egyik volt acélipari munkás. A társai hasonló, drámai szavakkal jellemezték a Bain tevékenységét, rámutatva, hogy a munkavédelmi előírások áthágásával a gyár kezdett a 30-as évek műhelyeire hasonlítani és hogy a gyár hanyatlása olyan volt, mint amikor "egy régi barát elvérzik". A befektetési cég embereiről pedig azt mondták, hogy "több a pénzük, mint amennyit a családjuk valaha is el tud majd költeni". 

"Amit a Bain Capital tett, az nem kapitalizmus, hanem rossz gazdálkodás" - jelentette ki David Foster, aki a GST Steel munkásai nevében tárgyalt a Bain Capitallel.

A jelek szerint Mitt Romney-nak a mostani kampány során ugyanolyan mélyütéseket kell elviselnie, mint amilyeneket a republikánus előválasztási küzdelem során az őt támogató hivatalos és nem hivatalos kampánygépezet mért az ellenfeleire.

"Szerintem  ez a hirdetés nem korrekt" - hangsúlyozta az MSNBC-nek nyilatkozva Steven Rattner, aki az Obama-kormány megbízásából vezényelte le az amerikai autóipar átalakítását. "Ez hozzátartozik a kapitalizmushoz, az élethez. Nem gondolom, hogy a Bain Capitalnek szégyellnie kellene magát bármiért, amit tett" - mondta Rattner, aki szerint a hirdetés a munkahelyek elvesztésére helyezte a hangsúlyt. A GST esetében egyébként éppen a cég korábbi tulajdonosai voltak azok, akik megkeresték a cégátszervezések terén jó reputációjú Bain Capitalt és nem fordítva.

Az Obama-kampány csak május folyamán 25 millió dollárt fordít televíziós hirdetésre.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!