szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Megkezdődött a legsúlyosabb spanyolországi olajszennyezés ügyében indított per kedden, tíz évvel azután, hogy a Prestige nevű tanker hajótörést szenvedett. A 70 ezer tonna nyersolajat szállító tartályhajó 2002. november 19-én kettétört és elsüllyedt Spanyolország északnyugati partjai közelében, miután hat napon át hánykolódott az Atlanti-óceánon. Ötvenezer tonna nyersolaj került a tengerbe, ami több ezer kilométernyi partszakaszt beszennyezett.

A galiciai La Coruna város bírósága eljárásjogi kérdésekkel foglalkozott kedden, a tulajdonképpeni tárgyalás november 13-án kezdődik a vádlottak meghallgatásával.

A vádlottak között van a hajó kapitánya, a 78 éves görög Aposztolosz Mangurasz, Nikolaosz Argüropulosz főgépész, aki szintén görög állampolgár, valamint José Luis López-Sors, a spanyol kereskedelmi tengerészet akkori igazgatója. A negyedik vádlott, a Fülöp-szigeteki Ireneo Maloto másodtiszt szökésben van.

A környezetvédő szervezetek a politikai vezetőket is hiányolták a vádlottak padjáról. Emlékeztettek, hogy az akkori kormány azt az utasítást adta: távolítsák el a hajót a partoktól, figyelmen kívül hagyva a szakértők véleményét, akik a kikötőbe vontatást javasolták, hogy felfogják a kiömlő olajat.

A tárgyalótermen kívül a Nunca más (Soha többé) nevű csoport több száz tagja tüntetett hatalmas, fekete, olajszennyezett madárral és Mariano Rajoy kormányfő fényképével, aki a baleset idején kormányszóvivő volt.

A tényleges tárgyalás kezdete egybeesik a katasztrófa évfordulójával: az 1976-ban épített, bahamai zászló alatt hajózó libériai hajón 2002. november 13-án vízbetörés történt egy viharban a galíciai partok közelében. A 70 ezer tonna nyersolajat szállító hajó november 19-én reggel süllyedt el, 250 kilométerre a parttól, 4000 méter mélyre. A nehézolaj több ezer kilométernyi spanyol, valamint portugál és francia tengerpartot szennyezett be. A partvidék megtisztításában 300 ezer önkéntes vett részt. Az okozott kár meghaladta a 2,2 milliárd eurót.

A perben a galíciai felsőbíróság 133 tanút és körülbelül száz szakértőt hallgat meg. A per várhatóan 2013 májusáig tart. Az ügyészség 12 évi börtön kiszabását kérte a hajó parancsnokára, akit a két tiszttel együtt környezeti károkozással és védett természeti környezet megrongálásával vádolnak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!