szerző:
Pogátsa Zoltán
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Németország választ. A személyében még ellenfelei által is kedvelt Angela Merkel kancellár a kampányban már-már odáig merészkedett, hogy a második világháború utáni német gazdasági csoda megismétléséhez hasonlította kormányzásának eredményeit. Tehette ezt azért, mert Németország ma közismerten az eurózóna meghatározó gazdasága. Berlin befolyása, Merkel presztízse pedig lassan fenyegetően hat Franciaországban vagy Dél-Európában. De vajon mire alapozódott ez a siker?

A kilencvenes években a németek arra az öndiagnózisra jutottak, hogy túl magasak a béreik, ezért csökkenteni kell azokat. Voltak akik nem értettek egyet ezzel, például a Würzburgi Egyetem ismert professzora, Peter Bofinger, aki szerint ha a kelet-német felzárkóztatási kudarcot kivesszük az adatokból, akkor a német gazdasággal nincs baj.

A többségi álláspont azonban nem ez volt. Még a szakszervezeteket is meg lehetett győzni, pedig a hagyományos német modell szerint a megtermelt gazdasági többletből szakszervezeti-munkaadó bérmegállapodások formájában a munkavállalók is mindig profitáltak. Ezúttal azonban a szakszervezetek hajlandóak voltak lemondani a bérnövekmény egy részéről abban a hitben, hogy az majd növeli a versenyképességet, ezen keresztül pedig a foglalkoztatást.  Az euró bevezetésétől számítva majd tíz százalékkal csökkentették a bérek arányát a GDP-hez képest. Azaz a hazai kereslet ebből fakadó kiesését kiváltották az export növekedésével, hiszen olcsóbbá váltak az exporttermékeik.

Mindez jó volt a német vállalatoknak, akiknek a profitja az export miatt nőtt. Egyben létrejött egy, az Egyesült Államokból ismert szuper magas fizetésű menedzser réteg, amely addig egyáltalán nem volt jellemző Németországra.

A stratégia nem kedvezett a bérből és fizetésből élőknek. Nem csak a bérek növekedése maradt el, hanem a megteremtett munkahelyekről is kiderült, hogy azok többsége prekárius, azaz elégtelen egzisztenciát biztosít és a megszűnés által veszélyeztetett. Bár a munkanélküliséget sikerült lejjebb szorítani, a Szövetségi Munkaügyi Szervezet adatai szerint minden negyedik munkavállaló alacsony keresetű. Az úgynevezett mini job-okat betöltők €450-t sem keresnek havonta, sokszor csak egyetlen eurót, és bár adót nem kell fizetniük, de a társadalmi juttatásokból is csak nagyon korlátozottan részesülnek. Ennél rosszabb adatot csak Litvániában mértek a 17 összehasonlított uniós tagállam közül. Visszaszorult a híres német szociális piacgazdasági modell, szemmel láthatóvá váltak a társadalmi különbségek.

Mivel azonban annak idején a vázolt stratégiába a Schröder alatt harmadik utassá vált szociáldemokraták is belesimultak, többé nem képeztek alternatívát a konzervatívokkal szemben. Ők manapság visszafelé, balra törekednek, általános minimálbér bevezetésével kampányolnak.

Keresztezték egymást a zöldekkel, akik pedig több évtized parlamenti jelenlét után megérezték a kormányképesség ízét, és a közép felé törtetnek. A gazdag szavazók között ma már erősebbek, mint a piacpárti szabaddemokraták, és majd felük Merkelt szeretné továbbra is kancellárként látni.

A német stratégia ráadásul versenyképességi problémát, ezen keresztül hatalmas külker hiányt jelentett Dél-Európában, ahol a felzárkózásuk, termelékenységük arányában emelték a béreket. A német termelékenység alig javult az eurózóna évtizedében, a délieké ennél sokkal gyorsabban. Ennek ellenére a bércsökkentés miatt a németek fölözték le a zónát. A probléma ezzel az, hogy az EU úgynevezett Lisszaboni Stratégiája szerint a termelékenység növelésével kellene Európának versenyképesebbé válnia, nem pedig a bérek visszafogásával. A német stratégiai élesen szemben áll a skandináv modellel, ahol a folyamatosan növekvő termelékenység magasabb béreket garantál, és sokkal inkább a kelet-európai modellre hasonlít, amely reménytelen bérversenybe kényszeríti munkavállalóit a harmadik világgal, mindenekelőtt Kínával.

Miután kitört az eurózóna válsága, Berlin a megmentő szerepében tetszeleghetett. Németország, szélesebb értelemben véve az Észak, annyi hitelt adott a Délnek,és úgy tartotta életben a zónát, hogy egyúttal le tudta építeni a saját pénzügyi rendszerének kitettségét a periféria országai felé. A válság kitörése, 2008 óta kevesebb mint felére csökkentették a déli hitelállományt. Időt vásároltak maguknak, ráadásul olcsón, mert egy százalékos kamattal jut forráshoz mondjuk Németország, amely ugyanezt a pénzt öt-hat százalékon helyezi ki Görögországnak a trojkán ( az unió, az Európai Központi Bank és a Nemzetközi Valutaalap) keresztül.

Az euróövezet szerkezeti problémái azonban megmaradtak. A leértékelés, mint eszköz éppen az euró miatt már nem áll rendelkezésre ezekben az országokban. Helyette adott a trojka és Schauble által sulykolt stratégia, az úgynevezett „belső leértékelés”: béreket csökkentenek a déliek, és ezzel ördögi spirálba kerülnek. Esik a belső kereslet, ezért a cégek is visszafogják a beruházásaikat. Ettől nő a munkanélküliség, zuhan a kibocsátás, amire újabb megszorítások jönnek. Ha viszont mindenki az eurózónában német mintára bért csökkent, akkor ki veszi meg a termékeket?

Németország kihasználta a monetáris unió déli tagjainak tapasztalatlanságát. Pontosan a lassan növekvő német gazdaság miatt az Európai Központi Bank inadekvátan alacsony kamatlábat határozott meg a zóna számára, ami fenntarthatatlan eszközár-buborékot keletkeztetett Németország mediterrán exportpiacain, és ezzel egyben importkeresletet a német termékek iránt. Az euró-időszak előtt kiegyensúlyozott európai kereskedelmi viszonyok messzemenően Németország javára dőltek meg.

Lehalászták az eurózónát, most pedig azt üzenik, hogy mások is csinálják utánunk. Holott tudniuk kell: ez lehetetlen. Ezzel párhuzamosan a németek éppen az exportfölényük megtartása miatt nem hajlandóak béreket emelni. Az eurózóna válsága tehát mindaddig fennmarad, amíg a németek alacsony bérekkel versenyeznek a többi tagországgal.

Ha volt is második gazdasági csoda, az fenntarthatatlan volt, az európai partnerországok kárára jött létre, és a német társadalom alsó felét maga mögött hagyta. Ám mivel a látszat csal, Merkel népszerű és minden bizonnyal folytathatja.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Techet Péter Publicisztika

Milyen Merkel követi Merkelt?

A német választások után is Angela Merkel maradhat a német kancellár. A kereszténydemokratáknak azonban új koalíciós partner után kellhet nézniük, így senki se tudja, milyen Angela Merkel követi a mostanit.

MTI Világ

Bajorországban tarolt Merkelék társpártja

Visszaszerezte az abszolút többséget a Keresztényszociális Unió (CSU) a bajorországi tartományi parlamenti választáson, a liberális FDP pedig kiesett a müncheni tartományi gyűlésből a hétfő hajnalban közölt előzetes hivatalos végeredmény szerint.

Orosz Márta Világ

Merkel: "Ne csak azt meséljék, milyen zakó volt rajtam"

Hiányzott az átütő erő a nagy német pártok, a kormányzó keresténydemokraták (CDU) és az ellenzék legnagyobb pártja, az SPD kampányából. Mindketten féltek attól, hogy túlontúl megosztóak lesznek, ezért nemigen volt markáns állításuk, igaz, Angela Merkel ügyesen lopta el a konkurencia esetleges választási témáit. Így néhány nappal a vasárnapi választások előtt mindenki azzal számol, hogy a kancellár másodszor is ismételhet. A hvg.hu kampányzáró eseményeken járt.