szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

Leszállás közben kisodródott a kifutópályáról kedden a magyar hadsereg egyik Gripen vadászgépe a csehországi Cáslav katonai repülőtéren. A pilóták katapultáltak, nem sérültek meg. A baleset okait vizsgálják. A gép viszont teljesen tönkrement.

Google

A cseh köztévé szerint a magyar hadsereg egyik kétüléses, JAS-39 Gripen vadászgépe került bajba a Prágától keletre fekvő Cáslav katonai repülőtéren. Úgy tudni, a gép a repülőtér mellett lévő szántóföldön állt meg.

Cáslavban május 11-től Lion Effort név alatt közös cseh-magyar-svéd légi hadgyakorlat zajlik. Mindhárom ország hadserege JAS-39 Gripen típusú vadászgépeket használ. A hadgyakorlaton Thaiföld pilótái is részt vesznek, de vadászgépek nélkül.

MTI / AP / CTK / Josef Vostarek

A Mlata Fronta Dnes című cseh lap híroldalán úgy fogalmaznak, hogy a vadászgép kisodródott a kifutópályáról, a pilóták katapultáltak. Petr Medek, a cseh honvédelmi minisztérium szóvivője azt mondta, hogy a balesetnek nem volt drámai kimenetele.

A balesetről a Cseh Televízió oldalán is írtak. A Honvédelmi Minisztérium kedd délutáni közleménye szerint a Magyar Honvédség Gripen típusú vadászgépe nem zuhant le, hanem földetérés után túlfutott a kifutópályán kedden a Prágától keletre fekvő Cáslav katonai repülőtéren, és a pilóták valóban katapultáltak.

A személyzet a biztonsági protokollnak megfelelően döntött a katapultálás mellett. A két magyar pilóta, Ugrik Csaba dandártábornok és Gróf Gergely őrnagy az első információk alapján jól van. Az anyagi kár felmérését és az eset kivizsgálását megkezdték - tették hozzá.

JAS-39 Gripen - Még egyben
Üveges Zsolt

A hvg.hu egy repülési szakértőtől úgy tudja: az egyik katapultáló pilóta a kecskeméti légi bázis parancsnoka, társa pedig szintén gyakorlott oktatópilóta. Bár a kár felmérése még tart, az már az időközben beérkezett képek alapján is biztosnak tűnik, hogy a katapultálás miatt a gép orra a pilótafülkével és a hátsó pilótafülkével lényegében eltűnt, leszakadt a függőleges vezérsík - a gép használhatatlanná vált.

Az első Orbán-kormány 2001-ben döntött 14 darab JAS 39 Gripen gép tartós lízingjéről. Sokáig úgy tűnt, hogy a kormány F-16-osokat szerez be, de végül a magasabb ellentételezésre hivatkozva a svéd típus mellett döntöttek, melyeket a Medgyessy-Gyurcsány-kormány alatt alakítottak Nato-kompatibilissé. A 14 gép lízingje 2012 év eleji árfolyamszinten 340 milliárd forint értékű, a törlesztés 30 milliárd forinttal terheli a költségvetést (ami a honvédelmi büdzsé több mint 10 százaléka), további 2 milliárd az éves kanadai pilótakiképzés, melynek összértéke 58 milliárd forint. - írta az Index.hu, amely arról is beszámolt, hogy 2012-ben a kormány elérte a Bérleti Megállapodás módosítását - valamivel kedvezőbbek lettek a törlesztési feltételek.

Úgy tudjuk, a pilótáknak nagyon kevés lehetőségük van a gyakorlásra: míg egy közforgalmi pilóta egy évben 1200-1300 órát "könnyedén" repül, a katonai pilóták jó esetben ennek tizedét. A Gripen pilótái leginkább szimulátoron gyakorolhatnak, éles bevetésben még nem voltak, és nagyon kevés tesztrepülésen vehetnek részt. Ezért is volt jó alkalom ez a cseh légigyakorlat, melyen a magyar Gripenek nemzetközi környezetben szállhattak fel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!