szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A szemtanúk elmondása szerint recsegő hangot hallottak, mintha egy elektronikus eszköz égett volna.

Komoly biztonsági kockázatai lehetnek, ha hordozható akkumulátorokat visznek magukkal az utasok a kézipoggyászban a repülő fedélzetére, ugyanis a feltételezések szerint egy lítium-ion akkumulátor okozta az Air Busan utasszállító repülőgépén kedd este keletkezett tüzet – közölte a Korea Times.

Mint ahogy arról mi is beszámoltunk, kedden este kigyulladt egy dél-koreai utasszállító gép felszállás előtt, és bár a gépről sikerült evakuálni az utasokat, de heten így is megsérültek. A kigyulladt gép egy 17 éves, 2007-ben gyártott Airbus A321-200-as volt.

A tűz akkor ütött ki, amikor az utasszállító felszálláshoz készült. A fedélzeten tartózkodó mind a 176 ember – 169 utas és a személyzet hét tagja – sikeresen megmenekült, de heten könnyebb sérüléseket szenvedtek.

Kigyulladt gép a dél-koreai Busanban.
AFP/YONHAP

A szemtanúk elmondása szerint recsegő hangot hallottak – valami olyasmit, mintha egy elektronikus eszköz égett volna –, mielőtt a poggyásztartóból füst kezdte betölteni az utasteret. Bár a tűznek több más oka is lehet, például rövidzárlat a repülőgépben, egyre erősebb a gyanú, hogy egy hordozható akkumulátor okozta a tüzet.

Alig hét héttel ezelőtt a légitársaságnak volt egy hasonló incidense. Akkor légiutas-kísérők tűzoltó készülékkel oltották el a tüzet, amit szintén egy hordozható akkumulátor okozott. 2024-ben legalább két másik akkumulátor miatti tűzeset történt Koreában, júliusban az Eastar Jet egyik repülőgépén, áprilisban pedig az Asiana Airlines egyik járatán.

A tartalék akkumulátorokra vonatkozó szabályok légitársaságonként eltérőek, de a legtöbb társaság engedélyezi az akkumulátorok elhelyezését a kézipoggyászban. Az Air Busan esetében az utasok legfeljebb két lítium-ion akkumulátort vihetnek magukkal, amelyek teljesítménye nem haladja meg a 160 wattórát vagy a 8 g lítiumtartalmat.

Az eset sokkal rosszabbul is elsülhetett volna. A Hongkongba tartó gépnek eredetileg 21:55-kor kellett volna felszállnia, de az indulás mintegy 20 percet késett. Közvetlenül a felszállás előtt észlelték a tüzet, amely nagy robbanást okozhatott volna, mivel a gépen mintegy 16 ezer kilogramm repülőgép-üzemanyagot tároltak. De miután 22:36-kor evakuálták az összes utast és a személyzetet, a tűzoltók sikeresen megakadályozták, hogy a tűz átterjedjen a szárnyakra, ahol az üzemanyagtartályok vannak.

A keddi incidens körülbelül egy hónappal Dél-Korea történelmének legsúlyosabb légi katasztrófája után történt. December 29-én a Jeju Air egyik gépe a délnyugati Muan repülőtéren leszállás közben nekiütközött a repülőteret határoló falnak ezzel 179 ember halálát okozva. Két ember túlélte a balesetet.

Hogyan lehet túlélni egy repülőgép-balesetet?

Mielőtt legközelebb repülőre száll, olvassa el ezeket a tanácsokat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!