szerző:
Buday Bence
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Okosabb, rugalmasabb, fenntarthatóbb: új korszak kezdődik a városi közlekedés történetében. Vélemény.

Zhvg
A világ egyik legsürgetőbb problémája a környezet védelme, a klímaválság, a fenntarthatóság. Ezekre nekünk különös figyelmet kell fordítanunk, ezért kiemelt helyen is kell kezelnünk. Innen új alrovatunk címe is: Zhvg.
Friss cikkek a témában

Egyre inkább töréspontjukhoz közelítenek a Delhihez vagy Los Angeleshez hasonló nagyvárosok eddig ismert közlekedési szokásai – derült ki a Boston Consulting Group 2020-as kutatásából, ez pedig újabb bizonyíték arra, hogy ideje újragondolni a városi mobilitás bevett gyakorlatait. A több mint kétezer fős globális felmérés szerint ugyanis a pandémia szembetűnően átalakította a közlekedési szokásokat. A megkérdezett emberek például manapság az optimális mobilitási megoldásokat keresik, amelyek által minimálisra csökkenthetik az utazás közben haszontalanul eltöltött időt. Fontos továbbá számukra a menetrendektől független rugalmasság, valamint a környezeti fenntarthatóság is.

Mindennapos életkép a Déli pályaudvarnál, Budapesten
Juhász István András

Ezek az átalakuló igények olyan kihívásokkal kerülnek szembe, mint a torlódások, forgalmi dugók vagy a városi parkolóhelyek számának csökkenése. Már önmagában a tény, hogy a világ legzsúfoltabb városaiban évente 154 órát töltenek a közlekedők az autóban várakozva, jelzi, hogy jelenlegi megoldásaink nem elég hatékonyak.

Ehhez nagy mértékben járul hozzá a szabad parkolóhelyek hiánya. Budapesten például az autóvezetők ötöde több mint 26 órát tölt parkolóhely kereséssel egy évben. Márpedig a növekvő urbanizáció miatt előre láthatóan 2050-re a világ népességének 66 százaléka városokban él majd. Ennek következtében ráadásul számolni kell a légszennyezettség fokozódásával is, miközben a WHO éves levegőminőségi kritériumait a városok 90 százaléka már most sem tudja teljesíteni.

Túry Gergely

A közösség(i)ben rejlik a változás ereje

De mi lehet erre a megoldás? Kiindulópontként felhívnám a figyelmet arra, hogy bár sokan ragaszkodnak a saját tulajdonban lévő autójukhoz, jó részüket mégsem a tulajdonlási vágy motiválja. Sokkal inkább az olyan praktikus szempontok, mint a rugalmasság és a gyorsaság igénye, valamint a hatékony, működőképes alternatívák hiánya. Ezt felismerve jöttek létre világszerte az autómegosztó szolgáltatások, melyek a korábban említett valamennyi problémára észszerű, hosszú távon működőképes alternatívát kínálnak.

Egyetlen megosztott autóval 6-10 saját tulajdonú személygépjárművet kiválthatunk. Gondoljuk csak végig, hogy világviszonylatban mekkora mértékben tehermentesíthetjük ezzel a megoldással az utakat, magunkat és környezetünket egyaránt! Mindeközben pedig számos más oldalról is tapasztalhatjuk jótékony hatását a tulajdonlás helyett a megosztásnak. A megterhelően nagy beszerzési és fenntartási költségek mellett megspórolhatjuk az üzemanyagárat is, és parkolási díjat sem kell fizetnünk. Mindezt úgy, hogy közben minden előnyét kihasználhatjuk a városon belüli autózásnak akár magán-, akár üzleti céllal.

Külön kiemelendő példának tartom, hogy az autómegosztás milyen lényegi megoldásokkal szolgál a parkolási problémákra. Egy városi autó életének több mint 95 százalékát parkolással tölti, sokszor kihasználatlanul, mégis elfoglalva a helyet mások elől. A megosztott autóhasználat következtében csökken a parkoló gépjárművek száma is, így sokkal több hely szabadul fel. Ennek mentén az autómegosztás beemelésével a vállalati autóhasználatba a céges autóflották is sokkal célszerűbben és fenntarthatóbban tudják szolgálni a munkáltatókat és a munkavállalókat egyaránt.

Reviczky Zsolt

A carsharing a hétköznapokban lehetőséget biztosít a szakaszos felhasználásra, így tényleg csak akkor szállunk kocsiba, amikor igazán indokolt – legyen szó nagybevásárlásról, hivatalos ügyekről vagy munkahelyi feladatokról. Emellett teret enged annak, hogy a szabadidős programjainkat, utazásainkat is kényelmesen és időhatékonyan szervezzük meg. Mindeközben a szektor folyamatos fejlődése egyre szélesebb körben teszi elérhetővé az autómegosztást mind a területi lefedettség és elérhető autók száma, mind a szolgáltatáselemek sokrétűsége szempontjából.

Noha a délutáni csúcsforgalomban araszolva a városi mobilitás jövőképe komornak tűnhet, nem szabad elfelejtenünk, hogy mi magunk alakítjuk a forgalom összképét saját választásainkkal. Márpedig minél nagyobb helyet kínálunk a közösségi autózásnak és a tömegközlekedéssel integrációjának, annál kifizetődőbb globális változásokat tapasztalhatunk majd hosszú távon.

A szerző a Share Now Magyarország ügyvezető igazgatója

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!