Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c809900f-a51e-4c44-adef-633c6b0fdf4a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fejenként nagyjából 20 dollár üti a markát a Siri-képes Apple-eszközök birtokosainak, mert a cég alvállalkozói korábban belehallgattak az asszisztenssel véletlen rögzített felvételekbe.","shortLead":"Fejenként nagyjából 20 dollár üti a markát a Siri-képes Apple-eszközök birtokosainak, mert a cég alvállalkozói korábban...","id":"20250103_apple-csoportos-kereset-siri-beszelgetesek-rogzitese-lehallgatas-karterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c809900f-a51e-4c44-adef-633c6b0fdf4a.jpg","index":0,"item":"2987f5d4-62ce-4f25-80f3-11ba709a5715","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_apple-csoportos-kereset-siri-beszelgetesek-rogzitese-lehallgatas-karterites","timestamp":"2025. január. 03. 09:03","title":"38 milliárd forintot fizet az Apple a felhasználóinak, mert lehallgatták a beszélgetéseiket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"699910d5-d47a-488b-80f9-c0ba96069fbc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az iráni gyártmányú, de az orosz hadsereg által Ukrajna ellen bevetett drónok ellen is jól jöhetnek azok a légvédelmi rakéták, amelyekhez egy észt cég által juthat hozzá az ukrán katonaság.","shortLead":"Az iráni gyártmányú, de az orosz hadsereg által Ukrajna ellen bevetett drónok ellen is jól jöhetnek azok a légvédelmi...","id":"20250103_frankenburg-technologies-mark-1-legvedelmi-raketa-dronok-ellen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/699910d5-d47a-488b-80f9-c0ba96069fbc.jpg","index":0,"item":"ef396977-8710-419b-8453-8584f2b993e0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_frankenburg-technologies-mark-1-legvedelmi-raketa-dronok-ellen","timestamp":"2025. január. 03. 14:03","title":"Ukrajnában tesztelik a miniatűr rakétát, amely az MI segítségével a drónokat is ki tudja lőni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f18c2b8e-2899-420b-89d8-2d3a6f6067e8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A polgármester szerint a nevelés hiánya állhat a városban tapasztalt károkozások hátterében.","shortLead":"A polgármester szerint a nevelés hiánya állhat a városban tapasztalt károkozások hátterében.","id":"20250104_pasztoi-mikulas-hangszoro-lopas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f18c2b8e-2899-420b-89d8-2d3a6f6067e8.jpg","index":0,"item":"9c63aaea-f6bf-418a-bdcd-3bb8ee49552d","keywords":null,"link":"/itthon/20250104_pasztoi-mikulas-hangszoro-lopas","timestamp":"2025. január. 04. 20:49","title":"Kilopták a hangszórót a pásztói Mikulás hátuljából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6a2027e-1bdc-4869-bd8a-b5c5c1b2f859","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Közvetlenül karácsony előtt engedték haza a színésznőt három hónap után.","shortLead":"Közvetlenül karácsony előtt engedték haza a színésznőt három hónap után.","id":"20250103_Elhagyhatta-a-korhazat-az-autobalesetben-megserult-Sallai-Nora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6a2027e-1bdc-4869-bd8a-b5c5c1b2f859.jpg","index":0,"item":"aa38d115-5bcf-440c-9666-bb3d9924b477","keywords":null,"link":"/elet/20250103_Elhagyhatta-a-korhazat-az-autobalesetben-megserult-Sallai-Nora","timestamp":"2025. január. 03. 07:30","title":"Elhagyhatta a kórházat az autóbalesetben megsérült Sallai Nóra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d628096e-16ac-4d00-86c1-7b697a303e43","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Ahogy emelkedett a sorompó, a kutya egyből átlépte a határt.","shortLead":"Ahogy emelkedett a sorompó, a kutya egyből átlépte a határt.","id":"20250103_kutya-magyar-roman-hatar-elso-atkeloje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d628096e-16ac-4d00-86c1-7b697a303e43.jpg","index":0,"item":"3ad46b01-85df-44b1-b20e-75cde0a7901c","keywords":null,"link":"/elet/20250103_kutya-magyar-roman-hatar-elso-atkeloje","timestamp":"2025. január. 03. 14:17","title":"Megtapsolták a szerencsés kutyát, amelyik a megnyitott magyar–román határ első átkelője volt – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09497dea-608a-4f58-a6aa-d653a295ef43","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Novemberben az export euróban számított értéke 3,5 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakitól, míg az importé 2,3 százalékkal meghaladta azt.","shortLead":"Novemberben az export euróban számított értéke 3,5 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakitól, míg az importé...","id":"20250103_Kevesebb-magyar-termek-fogyott-a-vilagban-mig-mi-tobbet-vasaroltunk-kulfoldrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09497dea-608a-4f58-a6aa-d653a295ef43.jpg","index":0,"item":"e1a35c61-dcea-4028-8a30-9cb59946d01d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250103_Kevesebb-magyar-termek-fogyott-a-vilagban-mig-mi-tobbet-vasaroltunk-kulfoldrol","timestamp":"2025. január. 03. 08:35","title":"Kevesebb magyar termék fogyott a világban, míg mi többet vásároltunk külföldről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ab864277-5ac2-4518-9c86-db7a0635018a","c_author":"Fülöp István","category":"kkv","description":"Gyakorlatilag nem maradt a Postán kívül magyar cég a csomagkiszállítási szegmensben – a konszolidáció éve volt 2024 magyar a piacon, több kisebb céget is bekebeleztek a tőkeerős nemzetközi szolgáltatók. A közel hatezer automata több mint 80 százaléka két nagy szereplő kezében összpontosul. ","shortLead":"Gyakorlatilag nem maradt a Postán kívül magyar cég a csomagkiszállítási szegmensben – a konszolidáció éve volt 2024...","id":"20250103_csomagautomata-csomagpont-packeta-gls-atrendezodes-konszolidacio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab864277-5ac2-4518-9c86-db7a0635018a.jpg","index":0,"item":"731b6d6d-1228-4ab7-8e9a-5440dabf86ac","keywords":null,"link":"/kkv/20250103_csomagautomata-csomagpont-packeta-gls-atrendezodes-konszolidacio-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 10:48","title":"Rohamtempóban nő a csomagautomaták száma, mégis gyakoriak a fennakadások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"04948d6d-03dc-4b52-a97c-75d123fb3d05","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Alexander Van der Bellen államfő kijelentette, egyértelmű helyzetet akar. ","shortLead":"Alexander Van der Bellen államfő kijelentette, egyértelmű helyzetet akar. ","id":"20250103_folytatja-a-koalicios-targyalasokat-az-OVP-es-az-SPO","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/04948d6d-03dc-4b52-a97c-75d123fb3d05.jpg","index":0,"item":"57b3c396-3a0b-452b-a75d-a0309409de24","keywords":null,"link":"/vilag/20250103_folytatja-a-koalicios-targyalasokat-az-OVP-es-az-SPO","timestamp":"2025. január. 03. 21:50","title":"Ausztria: folytatja a koalíciós tárgyalásokat az ÖVP és az SPÖ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Jelenleg leginkább az Északi-tengeren épülnek ehhez tározók, ám a szállításnak komoly költségei vannak, ami tovább növelheti a versenyképességi különbséget az egyes tagállamok között.
Az Európai Unióban óriási pénzeket költenek szénkivonásra, csakhogy az ezekhez létesített tározók messze vannak, és csak tengeren érhetők el. Mindez pedig komoly gond azoknak a cégeknek, amelyeknek szükségük erre a 2050-re elvárt karbonsemlegesség érdekében.
“Komoly kockázata van annak, hogy a kelet-európai és délkelet-európai tagállamokban, ahol kevés a tárolási lehetőség, ez visszafogja az ipar fejlődését, sőt annak leépüléséhez vezethet” – nyilatkozta a brüsszeliPoliticónak a Clean Air Task Force civilszervezet szakértője. Edhbart Pernot arra hívta fel a figyelmet, hogy Dánia és Hollandia az élen jár a tárolók építése ügyében, de ezeket a célpontokat csak nehezen és drágán lehet megközelíteni olyan uniós tagállamoknak, amelyeknek nincs tengerük. Ide tartozik Magyarország és Szlovákia, de még Szlovéniában is gondot okoz ez – írja a Politico –, mert hiába van az országnak tengerpartja, az Északi-tenger attól messze van.
“Egy rövid ideig fizetem a szállítási költségeket az Északi-tengeri raktárakig, de azután szükség lesz közelebbiekre, a Földközi-tenger mentén” – mondja egy szlovéniai cementgyár egyik vezetője. Csakhogy jelenleg a karbontározók szinte kizárólag az Északi-tenger környékén vannak, ahol a kimerült olaj- és földgázmezőkön bőségesen van lehetőség a szénkivonásra.
8 millió tonna szén-dioxidot tud például tárolni 2030-ig az a létesítmény, amelyet Dánia északi-tengeri partjainál építenek, és amely elsősorban Belgiumból érkező karbont fogad majd be. Ez a Greensand program része, amelyhez hasonló a dán energiaügynökség húszéves szerződése egy óriási karbonközpont létrehozására. Ez félmillió tonna szén-dioxidot von ki, amelyet a szomszédos hőerőművek hoznak létre. Hollandiában a Porthos program keretében épülnek raktárak a kimerült földgázmezőkön, ezek 2,5 millió tonna karbont tudnak majd raktározni 2030-ig.
Az Európai Unió azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ra a karbontárolók 50 millió tonna szén-dioxid befogadására legyenek alkalmasak. Szakértői jelentések szerint Dánia egymaga képes ekkora kapacitás megteremtésére.
A karbonprobléma csökkenti a versenyképességet
Az erősen környezetszennyező iparágak mint az acélgyártás vagy a cementipar, amelyek az Európai Unió CO2-programja alapján adóznak, egyelőre nem fizetnek külön karbonadót, mert ez versenyképtelenné tenné őket a világpiacon, de ez a helyzet nem tartható fenn örökké. Brüsszel tervei szerint 2034-től jönne a karbonadó a számukra is.
“Az Európai Unió érdekeltté szeretné tenni a súlyosan környezetszennyező cégeket a zöld átállásban, de ezek közül sok vállalat még nem vette észre, hogy Brüsszel politikája változóban van” – fogalmazta meg finoman a tényállást egy uniós szakértő a Politicónak. Arra is rámutatott, hogy amikor észreveszik a súlyosan környezetszennyező cégek, hogy már nekik is fizetni kell karbonadót, akkor a tározók iránt is megnő majd a kereslet.
“Egész Európában szükség van karbontározókra, mert csakis így lehet a vállalatok költségeit észszerű határok között tartani, hiszen így nem kellene hosszú és drága szállítási utakat megfizetni” – hangsúlyozza Eve Tamme, a Zero Emissions Platform főnöke. Ez a szervezet az Európai Unió főtanácsadója karbonügyben.
Brüsszel már kidolgozott egy tervet arra, hogy miképp lehetne elérni az 50 millió tonnás karbonkivonási célt 2030-ra, de a finanszírozás körül vita támadt. Az Európai Bizottság ugyanis azt javasolta, hogy az érintett olaj- és földgázcégek fizessék a költségek egy részét, de a lelkesedés nem volt általános. A dánok és a hollandok azzal érvelnek, hogy az olaj- és gázipar részt vesz azzal a programban, hogy a kimerült mezők helyén telepítenek tározókat. Mások viszont azt állítják, hogy az olaj- és földgáziparnak pénzt kellene áldoznia a karbontározókra, hiszen jelentős részben miattuk van ezekre szükség. Végül a dánok és a hollandok győztek, de az uniós szabály előírja, hogy az olajcégek csakis akkor mentesülnek a fizetés alól, ha a kvótákat már a tagállamok teljesítették.
Lesz-e elég karbontározó Kelet- és Délkelet-Európában? “Egyre több olyan építési terv érkezik ebből a régióból, amelyhez uniós támogatást kérnek. Ezeket a terveket gyorsított eljárással vizsgáljuk és hagyjuk jóvá”– mondta ezzel kapcsolatban a Bizottság energetikai főigazgatóságának vezetője. Ditte Juul Jorgensen hozzáfűzte: "korábban a hozzánk érkező tervek az Északi-tengeri régióból érkeztek, de most már jönnek a Balti-tenger környékéről és a Földközi-tenger keleti és nyugati részéről is”.
Nagy kérdés, hogy ez elég lesz-e Közép és Kelet Európa számára? -– teszi fel végül a kérdést a Politico, hiszen végső soron az Európai Unió legszegényebb államainak kellene a legtöbbet fizetnie ahhoz, hogy a szállítmányok elérjék a raktárakat.