Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az ausztriai és németországi populista jobboldal nyomulásáról ír a Spiegel. A leendő osztrák kormánynak a nemzetközi színtéren elsősorban Ukrajna kapcsán kell világossá tennie, hogy a jó oldalon áll, írja a Die Presse. A Bloomberg szerint itt az idő a demokratikus intézmények védelmére összpontosítani Ausztriában. Kína, Irán, Oroszország és Észak-Korea összezár, az Egyesült Államok jól teszi, ha felkészül a veszélyre, mondja Hal Brands, a Johns Hopkins Egyetem tanára. Donald Trump ugyan kinyilvánította, mire készül a diplomáciában, de a várható eredmény vegyes, írja a Wall Street Journal.","shortLead":"Az ausztriai és németországi populista jobboldal nyomulásáról ír a Spiegel. A leendő osztrák kormánynak a nemzetközi...","id":"20250110_nemzetkozi-lapszemle-ausztria-nemetorszag-egyesult-allamok-trump-musk-moldova","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"5a814304-d944-4eb4-8ac7-cf18b3f10762","keywords":null,"link":"/360/20250110_nemzetkozi-lapszemle-ausztria-nemetorszag-egyesult-allamok-trump-musk-moldova","timestamp":"2025. január. 10. 10:30","title":"Spiegel: Németország rosszul saccolta meg a jobboldali populizmust, az nem csak keletnémet jelenség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a508443-6880-4ce9-a27f-fd6d2a93b943","c_author":"Balogh Csaba","category":"360","description":"Nem éri meg huszadik születésnapját az Ügyfélkapu. A 2005 tavaszán indult állami elektronikus azonosító rendszer helyét átveszi az Ügyfélkapu+, illetve jövőállóbb megoldásként a digitális állampolgári rendszer. Az átmenet békés, de nem mindenki számára egyértelmű. Segítünk.","shortLead":"Nem éri meg huszadik születésnapját az Ügyfélkapu. A 2005 tavaszán indult állami elektronikus azonosító rendszer helyét...","id":"20250110_hvg-ugyfelkapu-plusz-digitalis-allampolgar-alkalmazas-regisztracio-kerdesek-valaszok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a508443-6880-4ce9-a27f-fd6d2a93b943.jpg","index":0,"item":"f41b2d24-8d7c-4481-b79d-a84878e98647","keywords":null,"link":"/360/20250110_hvg-ugyfelkapu-plusz-digitalis-allampolgar-alkalmazas-regisztracio-kerdesek-valaszok","timestamp":"2025. január. 10. 06:30","title":"Mi fog történni január 16-án az Ügyfélkapuval? Követni fogja az állam, ki merre jár? Elmagyarázzuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5513f9de-6c69-430f-9223-f7277d8fe100","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Lengyel meteorológusok nevezték el Charlynak az északról támadó ciklont, míg a Felix Olaszország fölött örvénylik.","shortLead":"Lengyel meteorológusok nevezték el Charlynak az északról támadó ciklont, míg a Felix Olaszország fölött örvénylik.","id":"20250111_ciklonok-Magyarorszag-idojaras-Charly-Felix-terkep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5513f9de-6c69-430f-9223-f7277d8fe100.jpg","index":0,"item":"071b0dce-8509-4a13-aa38-d8e6376b55b2","keywords":null,"link":"/itthon/20250111_ciklonok-Magyarorszag-idojaras-Charly-Felix-terkep","timestamp":"2025. január. 11. 16:41","title":"Ciklonok szorongatják Magyarországot, Charly és Felix közé ékelődtünk – térkép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d804c03-ddca-497b-ab94-67df90201ad0","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"A Rogán Antal elleni amerikai szankcióra nem reagált, de Indiából is kiállt Csád szuverenitása és biztonsága mellett Orbán Viktor. Az afrikai ország elnöke kirakatválasztásokkal legitimálná a hatalmát, és a távozásra felszólított francia katonák helyett magyarokat vár a stabilitás érdekében.","shortLead":"A Rogán Antal elleni amerikai szankcióra nem reagált, de Indiából is kiállt Csád szuverenitása és biztonsága mellett...","id":"20250110_mahamat-deby","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d804c03-ddca-497b-ab94-67df90201ad0.jpg","index":0,"item":"1be3d7ac-f629-41f8-b2ce-e1ed59ee0289","keywords":null,"link":"/360/20250110_mahamat-deby","timestamp":"2025. január. 10. 12:00","title":"Érte aggódott Orbán Viktor Indiából: Mahamat Déby csádi elnök, azaz Nagymama tábornok portréja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0e5b160-273c-45bd-85c0-3a2b54b2c366","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"No, nem sokkal. Az energiafogyasztás hazai alakulását az Energiaügyi Minisztérium összegezte.","shortLead":"No, nem sokkal. Az energiafogyasztás hazai alakulását az Energiaügyi Minisztérium összegezte.","id":"20250110_aram-es-gazfogyasztas-alakulasa-magyarorszagon-energiaugyi-miniszterium-foldgaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0e5b160-273c-45bd-85c0-3a2b54b2c366.jpg","index":0,"item":"c721069a-3e34-4621-a7a3-f5d1e26adb0b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250110_aram-es-gazfogyasztas-alakulasa-magyarorszagon-energiaugyi-miniszterium-foldgaz","timestamp":"2025. január. 10. 11:33","title":"Több áram és gáz fogyott itthon tavaly, mint egy évvel előtte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"043ede52-65e8-4b96-8929-9129334715ea","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Rajna Martin jelenleg a Győri Filharmonikusok vezető és a Magyar Állami Operaház első karmestere.","shortLead":"Rajna Martin jelenleg a Győri Filharmonikusok vezető és a Magyar Állami Operaház első karmestere.","id":"20250110_rajna-martin-karmester-luxemburgi-filharmonikusok-zeneigazgato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/043ede52-65e8-4b96-8929-9129334715ea.jpg","index":0,"item":"4e030c11-1c2b-489d-8dbd-54c59de5ff6a","keywords":null,"link":"/kultura/20250110_rajna-martin-karmester-luxemburgi-filharmonikusok-zeneigazgato","timestamp":"2025. január. 10. 13:29","title":"Huszonkilenc éves magyar karmester lesz a Luxemburgi Filharmonikusok zeneigazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c038944-faf0-454a-8d18-1db405a956e9","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfi a hozzá tanulóként beosztott diáklányokat zaklatta.","shortLead":"A férfi a hozzá tanulóként beosztott diáklányokat zaklatta.","id":"20250110_vademeles-cukrasztanulok-szexualis-zaklatas-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c038944-faf0-454a-8d18-1db405a956e9.jpg","index":0,"item":"11fbec39-4bdf-449f-8d17-e224cba22444","keywords":null,"link":"/itthon/20250110_vademeles-cukrasztanulok-szexualis-zaklatas-vademeles","timestamp":"2025. január. 10. 10:22","title":"Cukrásztanoncokat zaklatott a férfi, vádat emeltek ellene","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56247057-d625-44ed-8ce0-32d8a25cd598","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A börtönből szabadon engedett férfi Moldovában tartózkodik, miután megtudta, hogy a rendőrség a baleset miatt keresi, tisztázta magát.","shortLead":"A börtönből szabadon engedett férfi Moldovában tartózkodik, miután megtudta, hogy a rendőrség a baleset miatt keresi...","id":"20250110_moldav-embercsempesz-amokfuto-gazolas-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56247057-d625-44ed-8ce0-32d8a25cd598.jpg","index":0,"item":"d9a709b8-5268-4293-b259-e449b49c5360","keywords":null,"link":"/itthon/20250110_moldav-embercsempesz-amokfuto-gazolas-baleset","timestamp":"2025. január. 10. 18:55","title":"Ügyvédje megerősítette: nem az elengedett moldáv embercsempész ült a karambolozó Audiban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magától értetődő, hogy négy légzsák, ABS, menetstabilizáló, mp3-lejátszó, kanyarkövető fényszóró, defekttűrő gumi és navigációs rendszer van az autónkban. A technikai újdonságok özönvízszerűen változtatják meg autózási szokásainkat. Íme három olyan felfedezés, amely pár év múlva benne lesz az új autókban.
Ma csak a luxusautók rendelkeznek éjjellátó hőkamerával, testre szabható motorral és futóművel, szélvédőre kivetíthető navigációval, de nincs messze az idő, amikor a hétköznapi autónk a fentiek mellett automata parkolósegéddel, háromdimenziós navigációval, hangvezérléses telefonnal, elalvásra figyelmeztető rendszerrel és online szervizkapcsolattal teszi még örömtelibbé és kényelmesebbé az autózást.
Óvják az arcot
Több fokozatban nyílik
Az új autók többségébe már adaptív légzsákot szerelnek, amely több fokozatban nyílik ki, így csökkentve a légzsákok kirobbanásával járó sérüléseket az arcon és a mellkason. Kutatók azon dolgoznak, hogy az egyes légzsákok személyre szabottan nyíljanak ki, azaz vegyék figyelembe az előttük elhelyezkedő személy méreteit és testhelyzetét. A legalapvetőbb, tesztelés alatt álló mechanikus szerkezetek a testsúlyt és annak az üléslapon történő eloszlását vizsgálják, de van olyan megoldás is, ami a biztonsági öv feszítettsége alapján határolja be a testméretet és az üléshelyzetet. A bonyolultabb megoldások infrakamerával, hangdetektorral és radarral dolgoznak, de van olyan is, ahol az emberi test mágneses mezejét méri egy érzékelő. Az üléshelyzet felmérésén kívül sokat segítenek az autó mozgását is figyelő szenzorok. A baleset-előrejelző berendezések az ütközés előtt a legbiztonságosabb pozícióba állítják az üléseket és fejtámlákat, megfeszítik a biztonsági öveket és felkészítik a légzsákokat a megfelelő pillantban és a megfelelő erővel való kitöréshez.
A láb- és térdzsákok mellett megjelentek olyan függönylégzsákok is, amelyek egy kabrióban is védenek. A Renault Mégane-hoz a svéd Autoliv olyan, a hátsó biztonsági övbe integrált légzsákot fejlesztett, ami ütközésnél a hátsó utasok mellkasának és fejének nyújt védelmet.
[[ Oldaltörés: Öngondoskodó gumik (Oldaltörés) ]]
Mobilon jelez az autógumi
A 90-es évek közepén, amikor a Porsche nyomásszenzort kezdett beszerelni autóiba, csak ámultunk. Ugyanígy tátva maradt a szánk, amikor a Renault a Laguna II-be épített hasonlót. E technika aztán szép lassan teret nyert a kisebb, olcsóbb autókban is. A Pirelli legújabb generációs X-Pressure technológiája a kerekek szelepébe épített érzékelőkön alapul. Ezek a szenzorok a hagyományos és a defekttűrő abroncsokhoz is használhatók; a valós nyomást mérik, késedelem nélkül. Ha baj van rögtön jelez a rendszer: vagy világít a szelep, vagy a fedélzeti számítógépen keresztül kommunikál vagy Bluetooth-adatátvitellel a mobilra jelez. A kerékbe integrált nyomásérzékelővel és légtartályos minikompresszorral dolgozó SWS-rendszer motorkerékpárokon már bizonyított, tavaly óta sportterepjárókon is alkalmazzák. Lényege, hogy a hirtelen, valamint a lassú nyomásveszteséget levegőpótlással kompenzálja, meggátolva a defektet, visszaállítja a kívánt nyomást, akár hosszú hónapokon át.
Egy másik Pirelli-fejlesztés a Formula-1-et idézi. A Cyber Wheel a keréktárcsa peremét szenzorként használja, ezáltal azonnal észlelhető a keréktárcsa fizikai károsodása, a kerekek pontos forgási sebessége. A hosszanti és a keresztgyorsulások mérésére is képes a szerkezet, az így kapott információkat a gépkocsiba épített menetdinamikai berendezésekkel is megosztja. Nemcsak mérni, tárolni is tudja a működési hőmérsékletet és nyomást, defekt esetén a csökkent nyomással megtett távolságot és időt, a javításig megtehető távolságot, az út felületének minőségét, az abroncs terhelését és a talajjal érintkező futófelület méretét.
A Michelin Tweel nevű megoldása folyamatosan figyeli a gumik állapotát, ha nyomáscsökkenést érez, a rendszer automatikusan megkeresi a lyukat és belülről ragasztó folyadékkal automatikusan megfoltozza. Emellett lehetővé teszi, hogy a kerekben lévő nyomást külön-külön beállítsuk és módosítsuk a körülményeknek megfelelően.
A Bridgestone új fejlesztésű defekttűrő abroncsa a RAV4 X-ben mutatkozott be. A RAV4 X a világon az első SUV, amelyben ezt a fejlett abroncstechnológiát alkalmazzák. Ezekben a gumikban különleges acélgyűrűk vannak, amelyek megtartják a jármű súlyát, és a defektet követően is biztosítják a kerék forgását. A rendszer egyik jellemzője, hogy a gumi oldalfalát nem kell megvastagítani ahhoz, hogy defekt után is használható legyen, ezért a gumi saját rugózási képessége nem csökken. A RAV4 X-en alkalmazott defektmentes abroncsok defekt után még 160 kilométeren keresztül használhatók akár 90 km/órás sebességgel is.
A rendkívül gyorsan fejlődő dízelmotor az utóbbi időben valósággal lekörözi a szintén állandóan tökéletesített benzinmotort: már nem csupán fogyasztásban jobb, hanem vezethetőségben is. Ez az előretörés jelentős részben a Bosch érdeme, amely tavaly rukkolt ki a közös nyomócsöves befecskendezés harmadik nemzedékével. A harmadik generációs közös nyomócsövű rendszerben, amelynek sorozatgyártását tavasszal kezdte meg a Bosch, mágnestekercs helyett piezokristályokból áll a végrehajtó elem. Bizonyos kristályok elektromos feszültség hatására megváltoztatják méretüket. Ilyenekből kerek lapkákat vágnak ki, és sok lapkából rudat raknak össze. Elektromos impulzusokkal változtatni lehet a rúd hosszát, illetve a fúvókatűvel nyitni és zárni lehet a porlasztót. A kapcsoláshoz kevesebb, mint egy tízezred másodpercre van szükség, ami fele a mágnestekercs működési idejének. Az úgynevezett soros porlasztóban a kristályok mozgása közvetlenül, súrlódás és időveszteség nélkül hat a velük egy vonalban elhelyezett fúvókatűre. A nagy sebességnek köszönhetően egy munkaütem alatt több, finomabban szabályozott befecskendezésre kerülhet sor, halkabban, tisztábban jár a motor, nő a nyomaték és a teljesítmény. Ráadásul a soros porlasztó esetében nagyon kicsi a nyomás alá helyezett, de fel nem használt, visszafolyó gázolaj mennyisége, így kisebbre lehet méretezni a szivattyút. A rendkívül precízen szabályozott adagolással kiküszöbölhető például a hidegindítás utáni kék füstölés, illetve a koromkibocsátás.
A Nissan két merész tanulmányautót állít ki a március 2-án nyíló Genfi Autószalonon. A Terranaut terepjárót kutatóknak, felfedezőknek és olyan kalandot kedvelő vevőknek szánják, akik a földgolyó legextrémebb helyeire szeretnének eljutni.
A detroiti autókiállításon a Nissan amerikai prémiummárkája, az Infiniti bemutatta új arcát. A márka vonalait előrevetítő Infiniti Coupé tanulmányautó egyszerre kecses és erőteljes, agresszív és megnyerő.
A Microsoft és a Fiat a genfi autókiállításon mutatja be új, közös fejlesztésű Blue&Me kommunikációs szoftverét. A Fiat és az Alfa Romeo járműveiben az év közepétől rendelhető rendszer lehetővé teszi, hogy külön kütyük nélkül a sofőr úgy telefonáljon, hogy közben továbbra is a vezetésre figyel.
Az autózás újfajta élvezetét hirdeti a Citroën új, piros belsejű Bolognában bemutatott tanulmányautója. A kreatív kísérletezés gyümölcseként megszületett jármű elsődleges feladata a vezetés felhőtlen élvezetének megteremtése.