Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"A sofőrt még a helyszínen őrizetbe vették. ","shortLead":"A sofőrt még a helyszínen őrizetbe vették. ","id":"20241225_Gyalogosok-koze-hajtott-egy-auto-London-belvarosaban-karacsony-elso-napjan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"a2b4df6d-4969-400a-b363-a489ff7c7fb0","keywords":null,"link":"/vilag/20241225_Gyalogosok-koze-hajtott-egy-auto-London-belvarosaban-karacsony-elso-napjan","timestamp":"2024. december. 25. 14:22","title":"Gyalogosok közé hajtott egy autó London belvárosában karácsony első napján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eecae18e-4cc0-4efb-b3c6-f608ee0b403f","c_author":"Mátraházi Zsuzsa","category":"360","description":"Nincsenek könnyű és nehéz, primitív vagy fennkölt nyelvek, állapítja meg a professzor, akinek gyors egymásutánban két kötete, a Milyen nyelv az angol? és a Szmoking és bermuda is megjelent.","shortLead":"Nincsenek könnyű és nehéz, primitív vagy fennkölt nyelvek, állapítja meg a professzor, akinek gyors egymásutánban két...","id":"20241226_hvg-nadasdy-adam-nyelvesz-konyv-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eecae18e-4cc0-4efb-b3c6-f608ee0b403f.jpg","index":0,"item":"48a4bd30-3421-48d1-ad30-519e0930d3db","keywords":null,"link":"/360/20241226_hvg-nadasdy-adam-nyelvesz-konyv-interju","timestamp":"2024. december. 26. 10:45","title":"Nem a nyelvtudás öröklődik, csak a képesség, hogy a környezetünk nyelvét megtanuljuk – interjú Nádasdy Ádámmal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a845c2a9-1c6e-4992-8eb7-7aff5b71eb84","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Deutsche Welle az Orbán Viktor szerint is megromlott lengyel-magyar viszonyról ír, a Bloomberg a magdeburgi merénylet hátterét elemzi, a Telegraph Trump ukrajnai béketerveinek kimenetelét latolgatja. A New York Times és a Wall Street Journal pedig arról ír, mi az, amit valóban megtehet, és mi az, amit nem a megválasztott amerikai elnök. Mekkora valójában Kína mozgástere? Trump valóban lerohanhatja Panamát? Amerikában is eljöhet az újságírók bebörtönzése?","shortLead":"A Deutsche Welle az Orbán Viktor szerint is megromlott lengyel-magyar viszonyról ír, a Bloomberg a magdeburgi merénylet...","id":"20241225_nemzetkozi-lapszemle-romanowski-orban-dw-trump-kina-orosz-ukran-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a845c2a9-1c6e-4992-8eb7-7aff5b71eb84.jpg","index":0,"item":"5d8025ca-dd0c-465e-9893-b11c7b41e24f","keywords":null,"link":"/360/20241225_nemzetkozi-lapszemle-romanowski-orban-dw-trump-kina-orosz-ukran-haboru","timestamp":"2024. december. 25. 10:23","title":"Itt a példa, milyen problémákba ütközik Magyarország, ha bukik a Fidesz – nemzetközi lapszemle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A tavaly december 24-i 196-hoz képest idén 354-szer kellett intézkedniük a tűzoltóknak.","shortLead":"A tavaly december 24-i 196-hoz képest idén 354-szer kellett intézkedniük a tűzoltóknak.","id":"20241225_tuzoltok-karacsony-szenteste-statisztika-viharos-szel-szen-monoxid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690.jpg","index":0,"item":"a6b22ac5-b017-4be2-9dd9-3b396646cad0","keywords":null,"link":"/itthon/20241225_tuzoltok-karacsony-szenteste-statisztika-viharos-szel-szen-monoxid","timestamp":"2024. december. 25. 10:42","title":"Egész éjjel dolgoztak a tűzoltók, sokkal több eset volt, mint tavaly szenteste","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5238ab5c-d132-4fee-86f5-2c79e458c81c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az Independent szerint vannak pozitív előjelek, az azonban szerintük is biztos, hogy Ukrajnának lesznek területi veszteségei. ","shortLead":"Az Independent szerint vannak pozitív előjelek, az azonban szerintük is biztos, hogy Ukrajnának lesznek területi...","id":"20241226_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5238ab5c-d132-4fee-86f5-2c79e458c81c.jpg","index":0,"item":"860aaa69-1375-42bd-bef4-49187640d2a0","keywords":null,"link":"/360/20241226_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2024. december. 26. 10:00","title":"Nemzetközi lapszemle: 2025 karácsonyára már vége lehet a harcoknak Ukrajnában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b0a8a7f-3ba7-43cf-99d9-9a54126b3e83","c_author":"Concorde Csoport","category":"brandcontent","description":"2025 első hónapjaiban alapvető változás következik be számos lakossági állampapír kamatozásában, erre pedig minden befektetési szolgáltató komoly lehetőségként tekint. A lakossági állampapírokról a legtöbbeknek az Államkincstárnál vezetett számlákon lévő kisebb megtakarítások jutnak eszébe, arra kevesebben gondolnak, hogy a megváltozó kamatfeltételeknek a privátbanki ügyfelek portfólióiban is lényeges következménye lehet. Erről kérdeztük Tabányi Mónikát, a Concorde privátbanki üzletágának igazgatóját.","shortLead":"2025 első hónapjaiban alapvető változás következik be számos lakossági állampapír kamatozásában, erre pedig minden...","id":"20241129_Lakossagi-allampapirok-privatbanki-szemszogbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b0a8a7f-3ba7-43cf-99d9-9a54126b3e83.jpg","index":0,"item":"f83de66c-6c0d-49c2-b301-458a858b0509","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241129_Lakossagi-allampapirok-privatbanki-szemszogbol","timestamp":"2024. december. 25. 15:30","title":"Lakossági állampapírok privátbanki szemszögből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98018e79-575c-4f48-b905-2861c1330932","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"„Ez életem legszomorúbb karácsonya” – közölte rajongóival a zenész.","shortLead":"„Ez életem legszomorúbb karácsonya” – közölte rajongóival a zenész.","id":"20241226_fenyo-miklos-koncert-halasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98018e79-575c-4f48-b905-2861c1330932.jpg","index":0,"item":"0b66cad2-d052-46ae-a860-ff96ff4376c1","keywords":null,"link":"/kultura/20241226_fenyo-miklos-koncert-halasztas","timestamp":"2024. december. 26. 08:28","title":"El kell halasztani Fenyő Miklós ünnepi koncertjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d922d4df-4da6-4cf6-9393-18bc6f219510","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egyes források szerint rakétatalálat is okozhatta a legalább 38 halálos áldozattal járó tragédiát.","shortLead":"Egyes források szerint rakétatalálat is okozhatta a legalább 38 halálos áldozattal járó tragédiát.","id":"20241226_azeri-utasszallito-lezuhant-buntetoeljaras-legvedelmi-raketa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d922d4df-4da6-4cf6-9393-18bc6f219510.jpg","index":0,"item":"4f7571a9-4a52-418a-8b0d-09092b59df8f","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_azeri-utasszallito-lezuhant-buntetoeljaras-legvedelmi-raketa","timestamp":"2024. december. 26. 08:12","title":"Büntetőeljárásban vizsgálják az azeri utasszállító katasztrófáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Akár két milliárd forinttal is többe kerülhet a tervezettnél a négyes metró építése, csak a Fővám téri állomásnál. Kapkodás, rögtönzés, a tervezők és kivitelezők közötti összhang hiánya azt sejteti, hogy az első, Kelenföldet a Keleti pályaudvarral összekötő 7, 3 kilométeres szakasz építési költsége jócskán meghaladja majd a tervben szereplő 88 milliárdot.
Rámpa a Corvinus Egye- tem előtt. Eltüntetik.
Értesüléseink szerint a metró Fővám téri állomása miatti átépítések két milliárd forinttal többe kerülnek a tervezettnél: a metróval találkozó kettes villamos alagútját ugyanis mélyebbre és hosszabbra kell megépíteni, mint eredetileg tervezték. Le kell bontani egy szakaszt a műemléki jellegű Vásárcsarnok szemétalagútjából is, amelyet egyébként áruk kirakodásánál is használnak.
A négyes metró első szakaszának tervezése kapcsán, 1998-tól azon vitatkozott az építőmérnöki szakma, hogy megmaradjon-e a kiskörúti villamos a Fővám téren vagy sem, hiszen szerepe a metró üzembe helyezése után háttérbe szorul. Végül is Schneller István főépítész akarata érvényesült, 2002-ben eldőlt, maradnak a villamosok. Míg a vita folyt, a Főmterv metróépítéssel foglalkozó üzletága, biztos, ami biztos, két változatot készített. Mindkét változatban szerepelt a kettes villamos Fővám téri alagútjának megóvása. Egy ideig szó volt róla, hogy drága, egyben felesleges is újraépíteni az alagutat, a 49-es, 47-es illetve a 2-es járatok a felszínen is keresztezhetik egymást, de azután ezt a lehetőséget elvetették.
A Fővám téri állomás látványterve
Eközben a IX. kerületi Önkormányzat szabályozási tervet dolgozott ki, ebben jelezte, ha már marad az alagút, azt meg kell hosszabbítani a Budapesti Corvinus Egyetem főbejáratáig, így körülötte parkosítani tudnak. Az egyetem előtti lehajtó rámpákat is meg kell szüntetni, igaz emiatt az alagutat mélyebbre kell tenni. Mindez szükségessé tesz a Vásárcsarnok szemétalagútjának részleges elbontását is, amely ellentétes az addigra már elkészített vasúthatósági engedélyeztetési tervvel. A ferencvárosi építési hatóság véleménye ilyen esetekben nem kerülhető meg, így jön össze a kétmilliárdos többletköltség.
Gulyás László, a DBR (Dél-Buda-Rákospalota) metró projekt igazgatóságának elnöke is tisztában van a helyzettel. Mint elmondta, a tervek készítése és a jóváhagyása között eltelt időben oly mértékben módosult a döntéshozók álláspontja Budapest közlekedéséről, hogy a kezdeti koncepciók elavultak, mire a kivitelezés megkezdődött volna. A beruházás módosításáról a IX. kerületi önkormányzat, a Főváros Közlekedési Ügyosztály és a BKV Zrt. döntött.
De további módosításokkal is számolni kell. A 4-es metrónak a Kálvin téri megálló alatt kellene kereszteznie az ötös metrót, amely a HÉV csepeli állomását fogja összekötni a HÉV szentendrei végállomásával. (Észak-déli gyorsvasútként is emlegetik). De az utóbbi tervezése még távolról sem tart ott, hogy a négyes metró építőinek vezérfonalként megmondhassák, milyen mélységben fut majd.
Egyéb, súlyosabb gondok is vannak. Hasonló beruházásoknál egy időben megtervezik a metró útvonalra építendő parkolókat és más kapcsolódó fejlesztéseket. Ez a négyes metrónál kimaradt. Ingatlanfejlesztésekkel foglalkozó szakemberek csodálkozásuknak adnak hangot, hogy Kelenföldön például az Etele tér és Őrmező, mint olyan, kimaradt a tervezésből. A MÁV-val nem jött létre szoros munkakapcsolat, az Etele térre nem írtak ki építészeti tervpályázatot, tisztázatlan az M1-M7 csomópont körüli térség sorsa, eldöntetlen a négyes metró meghosszabbításának kérdése, az őrmezői térségben nem kezdődött meg a telekrendezés. Pedig az építtető Fővárosi Önkormányzat is jól tudja, nincs mód arra, hogy utólagosan változtassák meg a kijelölt nyomvonalat: arra adták ki az engedélyeket, arra vették fel a bankkölcsönt és arra készült el a fővárosi beruházási célokmány.
A négyes metró megépítése 34 éve van terítéken, de mégsem sikerült úgy tervezni, hogy a kivitelezés költséghatékony, egyben optimális is legyen. Ismét bebizonyosodik, hogy a közpénzből megvalósuló nagyberuházásoknál Murphy törvénye az úr. Hazai viszonyokra alkalmazva: „ami elromolhat, azt mi el is rontjuk”.