szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Gyógyvíz, friss levegő, csendes környezet – sok százan emiatt is vélték idilli környezetnek a pihenésre Kehidakustányt, és vásároltak üdülési jogot a Club Kehidában. Ám időközben a hotel tulajdonosa szorult pénzügyi helyzetbe került, elindult a felszámolás, majd a szállót tavaly szeptemberben új tulajdonos vette meg – de már az üdülési jogok nélkül. Azt mondják, azok megszűntek a felszámolási eljárással. Az érintettek most futhatnak a pénzük után, egy szakértő pedig úgy véli, hiányos lehet a magyar jogrend az üdülési jogokat illetően.

"Már mész is, pedig még csak most jön a buli" – vetette oda munkatársunknak egy középkorú férfi, aki múlt csütörtök este a Lurdy Ház egyik rendezvénytermében próbálta megérteni, pontosan mi is történt a Club Kehida Aparthotelben megvásárolt üdülési jogával, miután a szálló tulajdonosánál felszámolás volt. A "bulira" vonatkozó utalás a parázs hangulat miatt volt: a zömében 55-60 éves, vagy idősebb jogtulajdonosok hevesen reagáltak arra, hogy röpke három év után ugrott a 99 esztendőre vásárolt üdülési joguk.

A Kehidakustányban 2010-ben épült, wellnessrészleget is működtető szállodában egymilliós befizetéssel évi egyhetes vakációzást lehetett megvásárolni négyfős apartmanban. Az üdülési jogokkal rendelkezők nyaralása már a nyitás évében megindult. Sokan éltek is a lehetőséggel, ám már a szálloda működésének első éve sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A hotel pénzügyei olyannyira nem alakultak jól, hogy a Club Kehida Kft. 2012. márciusában csődöt jelentett. A cég vezetése akkor még abban reménykedett, hogy meg tudnak egyezni a szálloda és az apartmanok megépítését finanszírozó CIB Bankkal. A társaság vezetője, Gombás Péter úgy érvelt: a szálloda nincs "túlhitelezve". A hotel pedig a csődeljárás alatt is zavartalanul működött tovább, bár a cég ellen ekkor már 8 végrehajtás volt folyamatban.

A szálloda tulajdonosa ellen ugyanakkor végül felszámolási eljárás indult – a cég kötelezettségállománya ekkor 1,2 milliárd forintra rúgott, vélhetően a beruházásra fordított hiteltartozása miatt –, melynek során 2013. szeptemberében a hotelt új tulajdonos, a siófoki MODO Group Kft. vásárolta meg. Az új tulaj a felszámolótól per és tehermentesen vásárolta meg az ingatlant, ez pedig az üdülési joggal rendelkezők számára nem jelentett jó hírt.

Egymillió forint bukta

"Mi 1 millió forintért vásároltunk üdülési jogot egy négyszemélyes apartmanban, ahol 2010-től kezdődően lehettünk évente egy hetet" – fejtette ki a hvg.hu-nak Vargáné Glász Anna. (A kisebb apartmanok üdülési joga ennél kevesebbért kelhetett el.) Férjével már régóta jártak Kehidakustányba, párja gerincbántalmaira rendkívül jó hatással volt az ottani gyógyvíz. Ezért is – no meg a 11 unoka miatt, akik közül többen is a nagyszülőkkel vakációztak nyáron az utóbbi években – döntöttek úgy, hogy üdülési jogot vásárolnak az egyik apartmanban. Erre három évre szóló hitelt vettek fel a banktól, az éves karbantartási díjat, a 70 ezer forint körüli összeget pedig mindig befizették.

A gyógyvíz is vonzotta a Kehidakustányon üdülési jogokat vásárlókat (Képünk illusztráció)
Fazekas István

Mire azonban visszafizették a hitelt, már nem maradt hova menniük. A felszámolási eljárás során ugyanis – a hitelezők kötelezettségeinek kielégítésére – piacra dobnak minden olyan eszközt, amiből pénzt lehet összeszedni (magyarán: a szállodát értékesítették). A tiszta lapos értékesítés ugyanakkor azt is jelentette, hogy Vargáné üdülési jogát megszüntették – legalábbis a felszámoló és az ingatlan új tulajdonosa ilyen tartalmú levelet küldött neki. Az üdülési jogi szerződéssel ugyanis nem kerültek bele az ingatlan-nyilvántartásba, az egy azon kívüli használati jogot jelent – érvelt a Lurdy Házban tartott tájékoztatón az új tulajdonos és a felszámoló is.

A tájékoztatón a felszámoló Exerem Kft. képviseletében megjelent munkatárs elmondta, hogy tulajdonképpen volt egy papír, amit az üdülési jogot vásárlók aláírtak, ám az most nem ér semmit. Egyben hozzátette, hogy a kollégákkal beszélgetve kiderül, majdnem minden héten hallanak hasonló esetről. A nol.hu például már 2010-ben írt hasonló történetről, akkor egy hajdúszoboszlói hotel tulajdonosa ellen indult meg felszámolási eljárás, akkor is több száz nyugdíjas üdülési jogát szüntették meg.

Az új tulajdonos megoldással rukkolt elő

A néhol heves hangulatú tájékoztatón az új tulajdonos, illetve a szállodát bérletben üzemeltető cég, a Service 4 You Management Kft. megpróbálta megértetni a korábban üdülési jogot kötőkkel, hogy a kialakult helyzetről nem ők tehetnek, az a korábbi tulaj és az üdülési jogokat közvetítő cégek hibája. "Tisztában vagyunk vele, hogy Önöket megkárosították" – fejtette ki a tájékoztatón Klemm Balázs, a Service 4 You egyik tulajdonosa.

Az új tulajdonos és üzemeltető ugyanakkor egy megoldást is kidolgozott az üdülési jogukat vesztetteknek. A kehidakustányi ingatlanból leválasztanak egy apartmant (egy siófoki ingatlanból pedig egy másikat, hiszen itt is van érdekeltsége a tulajdonosnak), melyet egy újonnan létrehozandó gazdasági társaság tulajdonába adnak. Annak alapítója a fennálló 100 százalékos üzletrészből annyi, egyenlő névértékű részt ad el, ahányan az üdülési jogok korábbi tulajdonosai közül a megadott határidőig írásban bejelentik vételi szándékukat a tulajdonosok felé.

Medencehasználati joggal fürödtek be
A jelek szerint nemcsak üdülési, hanem medencehasználati joggal is lukra lehet futni. A Turizmus Online 2012. júniusában írt arról, hogy pórul jártak azok, akik a zalakarosi Aqualandben vásároltak majdnem 100 évig tartó medencehasználati jogot. A szálloda ugyanis üzemeltetőváltáson esett át, és a hotel új üzemeltetője szerint elődje szerződéses kötelezettségvállalásai nem terhelik őt. Ugyanakkor a tulajdonos felhívására ők készek voltak egyeztetést folytatni az apartmanház lakóival a jövőbeni wellnesshasználat feltételeiről. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hivatal (ma már Hatóság) – bár az eset nem tartozik hatáskörükbe – azt közölte akkor, hogy a korábbi üzemeltető, Wellwest Plus Kft. felelősséggel tartozik az általa vállalt kötelezettségek nem teljesítése esetén, tehát a fogyasztó ebben az esetben igényét – ez a belépést jogosító kártya értékének, vagy annak bizonyos részének visszatérítése lehet – előterjesztheti a korábbi üzemeltetővel szemben. Ha a cég már felszámolás alatt áll, a fogyasztó ezt az igényét a felszámolás alatt jelezheti. A Wellwest azonban nem állt felszámolás alatt, bár több végrehajtási eljárás is indult ellene. A cég ügyvezetője akkor elmondta, hogy szerinte a szerződés érvényes, a vendégek joggal követelik, hogy beengedjék őket.

Merthogy az üzletrészt meg kellene vásárolni, 270 ezertől 610 ezer forint terjedő beszállási költséggel (az olcsóbb rész a téli, kora tavaszi, míg a drágább a nyári időszakra vonatkozik). A tulajdonos és üzemeltető szerint is ez sokkal erősebb használati jog lenne, mivel tulajdonjogot szereznének az adott apartmanban – így biztos lenne a befizetett pénz. A két cég azt is felajánlotta, hogy idén még az évi üzemeltetési díj – 69 ezer forint – fejében igénybe vehetik egy hétre az üdülést a jog korábbi tulajdonosai, vagyis van egy évük eldönteni, hogy be akarnak-e szállni az adott apartmanba, vagy sem.

A bekiabálásokkal tarkított tájékoztatón azonban a legtöbben hallani sem akartak arról, hogy újabb pénzösszeget fizessenek be, többen pertársaság alapításán is gondolkoztak. Emellett volt olyan felszólaló is, aki az egyéves türelmi időt három évre tolta volna ki, hogy tesztelhessék tulajdonostársaikat.

Joghézagok lehetnek

A hotelt értékesítették, tudomással bírtak arról, hogy ott eladott üdülési jogok vannak, ennek ellenére nem értesítették az érintett feleket – mondta a hvg.hu-nak Csatlós Csilla követeléskezelési szakértő. Véleménye szerint ezzel a magatartással nem tettek eleget a polgári törvénykönyvben előírt együttműködési és tájékoztatási kötelezettségüknek. A szakértőnek az is aggályos, hogy az eredeti tulajdonos miért nem értesítette a fennálló helyzetről az üdülésijog-tulajdonosokat még jóval a felszámolás, vagy a csődkérelem benyújtása előtt. Nyilvánvalóan tudnia kellett, hogy a cége nehéz likviditási helyzetben van – hangsúlyozta a szakértő. Csatlós kiemelte, hogy a cég 2010-es mérlegének tanúsága szerint a rövid lejáratú fizetési kötelezettségük már abban az évben több mint 700 millió forint volt, bevételi oldalon pedig 130 millió forintot szerepeltetnek. 2010-et követően az e-beszámoló portál nem tartalmaz mérlegbeszámolót a Club Kehida Kft.-re, ami Csatlós Csilla szerint azért is érdekes, mert 2012-ben, amikor csődvédelmet kért, megkapta. A szakértő nem érti, hogyan hiányozhat a cég beszámolója.

A követeléskezelési szakértő szerint az új tulajdonos által felajánlott egyezség is azt követően keletkezett, hogy már értékesítették az ingatlant, így úgy véli, jelentős kár érte az üdülési jogok tulajdonosait. Az üdülőhasználati jog Csatlós Csilla szerint nem kerül be az ingatlannyilvántartásba, mint például a tulajdonjog, de véleménye szerint ettől függetlenül akkor is kötelezettséget jelent az ingatlan tulajdonosára nézve. Alapvető gond számára az is, hogy az új tulajdonos a korábban üdülési jogot vásárlóknak küldött levélben azt írja, az ingatlan per-, teher- és igénymentes, ami a szakértő szerint nem igaz, mert maga az üdülőhasználati jog véleménye szerint magához az ingatlanhoz kötődik.

A követeléskezelési szakértő szerint emellett ellenpélda is van a piacon: van felszámolás alatt olyan cég, amelynél az üdülési jog tulajdonosainak átvételét feltételként szabták meg a felszámolási értékesítésben. Ezzel jól járnak az üdülési jog tulajdonosok és jól jár maga a hotel is – tette hozzá Csatlós Csilla.

A felszámoló nem kíván többet az ügyhöz hozzáfűzni
Lapunk telefonon és e-mailben is megkereste a felszámolást végző kft.-t, ahonnan Páhi Sándor felszámolóasszisztenstől e-mailben azt a választ kaptuk, hogy a felszámolás alatt lévő társaság ügyében nem áll módjukban nyilatkozni. Azt írták, hogy feltett kérdéseink közül némelyekre közhiteles nyilvántartásból is választ kaphatunk, illetve múlt héten csütörtökön a Lurdy Házban tartott, az új tulajdonosok és a Service 4 You Kft. mint üzemeltető által összehívott üdülési jogos tájékoztatón a felszámolási eljárás kapcsán előadták társaságuk álláspontját az üdülési jogokkal, megkötött üdülési szerződésekkel kapcsolatban.

Csatlós Csilla szerint ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az üdülőhasználati joggal kapcsolatban szerinte nincs megfelelő joggyakorlat, annyira speciális és nem hétköznapi kérdés. Az utóbbi években több helyen is lehetett találkozni a sajtóban ezzel a témával, ami arra is rávilágít, hogy a magyar jogban hiányosságok vannak ezen a területen – tette hozzá a követeléskezelési szakértő.

Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakat is talál!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!