szerző:
Szlavkovits Rita

Ha vissza kell fizetnie a közvilágításra elköltött pénzt, akkor Lázár János szerint azt biztosan be fogják vasalni a Közgépen, mivel a program lebonyolítása idején Orbán Viktor vejének cégében az akkor még a miniszterelnök barátjának számító Simicska Lajos volt a főtulajdonos. A kancelláriaminiszter azt ígérte, hogy a hódmezővásárhelyi jegyző, amennyiben felhatalmazást kap az Európai Bizottságtól, akkor nyilvánosságra fogja hozni a vizsgálat részleteit. A 2015 óta tartó vizsgálat Lázár szerint a választási kampány része.

Reggel fél tízre hirtelen összehívta az újságírókat Hódmezővásárhelyre Lázár János, miután a 24.hu további részleteket közölt a közvilágítási projektekről, amelyekkel a miniszterelnök veje, Tiborcz István kereshetett szép summát. A cikkben, már cégek és magánszemélyek neve is szerepel, és a pályáztatás gyakorlatát is leírják.

A váratlanul összehívott sajtótájékoztatón azt elismerte Lázár János, hogy a városban lezajlott közvilágítási programot is vizsgálta az Európai Csalás Elleni Hivatal, az OLAF, amely december közepén 8 pontból álló észrevételt küldött az önkormányzatnak, amelyek Lázár szerint csupán technikai jellegűek. Lázár azt ígérte, hogy amennyiben az OLAF hozzájárul, akkor ennek a vizsgálatnak a részleteit nyilvánosságra hozza a város jegyzője.

Erről még annyit mondott a miniszter, hogy az OLAF ajánlása alapján bűncselekmény gyanújával vizsgálatot indít a magyar hatóság, ám ennek és az Európai Bizottság vizsgálatának lezárulta után derül ki, hogy kell-e visszafizetnie a közvilágítási projektek után, vagy sem.

Ha igen, akkor Lázár szerint azt behajtják a Közgépen, mivel ismeretei szerint a Hódmezővásárhelyen és más városokban a közvilágítási projekteket bonyolító cégek főtulajdonosa az akkor még a miniszterelnök barátjának számító Simicska volt. (Arról, hogy miért vásárolta meg Simicska Lajos Orbán vejének cégét, és attól milyen okokból vált meg, itt olvashatnak.)

Lázár úgy tudja, hogy a hódmezővásárhelyi jegyzőnél megtekintett iratokból az nem derül ki, hogy az itteni projektben az OLAF vizsgálta volna azt, hogy a tapasztalatokkal nem rendelkező, 9 millió forintos árbevétellel rendelkező cég hogyan lehetett befutó egy félmilliárd forintos pályázaton.

Erről egyébként Lázár a sajtótájékoztatón a következőket mondta: „Én kerestem Tiborcz Istvánt, mivel nem volt olyan magyar vállalkozás, amely a közvilágítási projektekben tapasztalattal bírt volna akkoriban”. Azt is megerősítette Lázár, hogy a miniszterelnök vejével már majd tíz éve ismerik egymást. A kancelláriaminiszter szerint az akkor a kiírt pályázatra jelentkező három cég közül a jelenleg Elios Zrt.-ként ismert cégé volt a legolcsóbb ajánlat.

Igaz, nem ment simán a dolog, ugyanis a legdrágább ajánlatot adó Tunsgram-Schréder Zrt. megtámadta a pályázati eredményt azzal, hogy tisztázzák, hogy építési, vagy beszerzési pályázatról van szó, de ezt a közbeszerzési döntőbizottság elutasította. Így végül a Tunsgram beszállítóként vehetett részt a projektban, 340 millió forintért adta el a ledes lámpatesteket a nyertes Eliosnak, amely végül 575 millió forint plusz áfáért cserélte ki az égőket Hódmezővásárhelyen.

Lázár hangsúlyozta a közvilágítási projekt hasznosságát, azt, hogy a Démászt végül sikerült a szolgáltatásból kiszorítaniuk, és 100 millió forintról 60 millióra csökkentették a városi közvilágítás költségeit.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!