Muck Tibor
Muck Tibor
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Tovább élteti az állam a becsődölt autóbuszgyártót, amelytől a hoppon maradt Volánbusz és BKV is kártérítést vár.

Mérsékelten meglepő fordulat: mégiscsak megmenti az Orbán-kormány a Modulo buszok gyártóját, amelynek 5,8 milliárd forint hitelt ítélt meg az utóbb Mészáros Lőrinc érdekeltségébe került MKB Bank – mint azóta kiderült, a visszafizetés esélye nélkül. Nemrég, amikor a HVG – elsőként – megírta, hogy a Mabi-Busból lett Ikarus Egyedi Kft. csődbejelentésre készül, még úgy tűnt, a magas költségek miatt lekerült a napirendről a buszokat már alig-alig készítő vállalkozás közpénzmilliárdokból történő megsegítése. Cikkünk megjelenése után négy nappal azonban napvilágot látott az Ikarus Egyedi közleménye, amelyben tájékoztatta partnereit és munkavállalóit, hogy aznap valóban csődöt jelentett. Egyúttal közzétette: arra kéri a kormányt, hogy „a társaságot minősítse stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek, és vegyen részt a reorganizáció folyamatában”. Csak egyet kellett aludni, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium is kiadja a maga közleményét, bejelentve, a kormány teljesíti a cég kérését. Álomország: csak kérni kell, és a jóságos kormány tüstént segít.

Fontosnak mondják, de az indoklás sántít

Stratégiailag kiemeltté olyankor minősíthet egy társaságot a kormány, ha azt fizetésképtelenség fenyegeti – ennek a feltételnek az Ikarus Egyedi eminensen megfelel –, és ha adósságrendezéséhez vagy reorganizációjához nemzetgazdasági érdek, illetve kiemelt közérdek fűződik. Ez viszont a buszgyártó esetében már igencsak kérdéses. Egyebek közt azért is, mert a buszaival is bajok vannak. BKV-szakemberek nyílt levele szerint a budapesti közlekedési cég

„jelenleg is fejleszti a tíz darab már átvett buszt, hogy minden korlátozás nélkül használhatóvá váljanak (...) a markáns konstrukciós hibáktól sem mentes autóbuszok”.

Modulo M168d csuklós autóbusz a Kelenföldi Buszgarázsnál , mellette a BKV üzemeltetéstechnikai okok miatt ideiglenesen kivont NLE-852 rendszámú, alig kétéves Modulo C68E elektomos busza
©

Hangzatos közleményében a csődbe jutott gyártó három dologgal indokolta, hogy méltó a megmentésre. Egyrészt azzal, hogy „az Ikarus Egyedi az, amely hosszú idő után először rendelkezik magyar fejlesztésű, városi közlekedésben használt szóló és csuklós autóbuszokkal”. Túl azon, hogy – igaz, csak részben alacsony padlós – városi buszokat az egyetlen valóban működő hazai gyártó, a győri Kravtex is készít, az „először rendelkezik” kitétel is erősen sántít. A BKV által 4 milliárd forintért megvásárolt húsz elektromos midibusz – amelyekből egyet, kétévi használat után, javíthatatlanként le kellett állítani – valóban saját konstrukció. A most csődöt jelentett gyártó háromajtós szóló buszait és csuklósainak az elődmodelljét azonban nem ő, hanem két kis cég alkotta meg még a kétezres évtized közepén, és gyártotta A.R.C. márkanéven. (Azok szakemberei a konstrukciók licencéért 40 százalékos tulajdonrészt kaptak az Egyedi-előd Mabi-Busban – más kérdés, hogy kiszorították őket a társaságból, együttes tulajdoni arányuk ma alig haladja meg az 1 százalékot.)

Sokba kerülhet ez az adófizetőknek

A Mészáros Lőrinc felcsúti expolgármester névrokona, Mészáros Csaba meghatározó tulajdonában lévő Ikarus Egyedinek az az önfényező érve is némi pontosításra szorul, hogy „tendereit rendre a legalacsonyabb árral nyerte”. Emlékezetes, hogy a két évvel ezelőtti metrópótlótenderen – amit utóbb, politikai nyomásra, visszavontak – az akkor még Mabiként futó gyártó csuklósai, noha azokat a BKV-nak kellett volna készre szerelnie, drágábbak voltak a lengyel Solaris kész járműveinél.

Solaris
©

A harmadik érv, amiért állítólag kiemelt közérdek lenne a nem felcsúti Mészáros cégének – és vele persze a Mészáros Lőrinc-féle MKB hitelének – az állami megmentése, úgy hangzik, hogy tevékenységével a gyártó „eddig megközelítőleg 5 milliárd, a 180 darab csuklós legyártásával pedig további 3 milliárd forint bevételt és megtakarítást” hozna a költségvetésnek. Sem arról nem szól a közlemény, hogy miből áll össze az állítólag 5 milliárd forintnyi eddigi közhaszon, sem arról, hogy mennyi közpénzt emésztene fel a további 3 milliárdos „bevétel és megtakarítás”. Utóbbi kérdésre a gyártó szűkszavúsága ellenére is tudható a válasz: az ominózus 3 milliárdnál sokkal többet. Csak az MKB 3,9 milliárd forintot vár az eddig lejárt hitelek törlesztéseként. Az említett 180 csuklósból el nem készült 170 darabért közel 3 milliárdos kötbér jár a buszokat – alighanem politikai nyomásra – megrendelő Volánbusznak és BKV-nak; a múlt héten, a meghosszabbított szállítási határidő lejárta után 90 nappal mindkét cég be is jelentette, hogy eláll a szerződéstől, és érvényesíti kártérítési igényét. Ugyancsak többmilliárdos tétel lehet az árujuk ellenértékére váró alkatrész- és részegység-beszállítók követelése. És persze a lejtmenetnek még aligha van vége: tavaly ősszel zárult üzleti évében az Ikarus Egyedi közel 1,4 milliárd forintos veszteséget hozott össze, és ezt idén márciusig újabb félmilliárddal tetézte.

Ekkora adóssághegy eltakarítása árán 3 milliárd forintot nyerni – ha az Ikarus Egyedinek éppen ez az állítása igaz – nem igazán tűnik jó befektetésnek. Már persze az emlegetett nemzetgazdasági érdek szemszögéből. Mészáros Lőrinc viszont biztos jól jár vele, ha az állam talpra állítja az MKB megroggyant adósát. De a másik Mészárost se kell félteni. A gyártáshoz szükséges eszközök nagy részét jó előre más cégeibe mentette ki, így jó esélye van rá, hogy az ő irányításával csődbe jutott, a lobbizása nyomán közpénzből helyrepofozandó buszgyártó leendő új gazdája is neki fizet majd azok használatáért.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!