Regisztráció
 • 
Bejelentkezés
 •   •  twitterlogo •  rsslogo Hírcsatornák

BEJELENTKEZÉS



Kedves regisztrált látogatónk!

Felhívjuk figyelmét, hogy hosszú átmeneti időszak után mától csak e-mailcímével tud bejelentkezni oldalunkra. Amennyiben nem emlékszik, azonosítóját milyen címmel regisztrálta, írjon levelet munkatársainknak a hvg.hu@hvg.hu címre!

Ha még nem regisztrált a HVG Online rendszerében, akkor ide kattintva megteheti.

Ha elfelejtette jelszavát, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük a jelszóemlékeztetőt.

Ha szeretné újra megkapni a regisztrációja véglegesítéséhez szükséges aktivációs kódot, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük az aktivációs levelet.

HVG.HU \ ITTHON

A vörösborban a hosszú élet titka?

2005. szeptember 30., péntek, 14:33 • Utolsó frissítés: 2005. szeptember 30., péntek, 14:35
Szerző: MTI


Pécsi kutatóknak az országban elsőként sikerült feltárni a vörösbornak a szívre és érrendszerre gyakorolt kedvező hatásának folyamatát, és megállapítani: a piros szőlő héjában található transz-rezveratrol elnevezésű polifenol gátolja a DNS körüli fehérjék károsodását.

A villányi merlot szőlőfajtával, patkányokon végzett vizsgálatok bizonyították az említett polifenol hatását – mondta Sümegi Balázs, a Pécsi Tudományegyetem biokémiai és orvosi kémia intézetének igazgatója közölte.

A szakemberek a patkányoknál mesterségesen szívinfarktust idéztek elő, majd egy csoportjukkal rendszeresen alkoholmentes bort itattak. Az állatok szívének szövetéből metszetet készítettek és megállapították, hogy a "borivó" példányoknál nem tapasztalható az infarktussal járó sejtnagyobbodás, szívizom károsodás. Az egereken végzett kísérletek pedig bizonyították, hogy az az egér, amellyel rendszeresen bort itatnak, 50 százalékkal hosszabb ideig él, mint társai.

A professzor utalt rá: már korábbi orvosbiológiai kutatások is bizonyították, hogy a szív és érrendszeri betegségek alapjait gyulladásos folyamatok és az oxidatív stressz okozza. A különböző antioxidánsok bevitele lassíthatja az erek károsodását, javíthatja a szénhidrát-anyagcserét, így segíthet az infarktus megelőzésében, a szív további károsodásának akadályozásában. A bor egészségvédő hatására vonatkozóan azonban az országban elsőként a baranyai megyeszékhelyen folytattak szisztematikus kísérleteket.

Mivel a szív és érrendszeri betegségek Magyarországon is népbetegségnek számítanak, a PTE kutatói folytatni kívánják kísérleteiket, hiszen a vörösborban található polifenolok az infarktuson átesett betegek esetében segíthetnek a szív regenerálásában, ezzel hozzájárulva a további infarktusok elkerüléséhez.

Sümegi Balázs rámutatott: az máris állítható, hogy 5 milligramm polifenol napi bevitele ajánlott egy felnőtt számára, és ezt a mennyiséget 2-3 deciliter jó minőségű vörösbor biztosíthatja. Az igazgató úgy vélte: célszerű megtalálni annak a módját, miként lehet a polifenolhoz alkohol nélkül hozzájutni, és e szőlő héjából nyert anyagot például táplálék-kiegészítőként forgalomba hozni. Már csak azért is, mert a legújabb vizsgálati eredmények alapján a polifenol nem csak a szív- és érrendszerre hat, hanem komoly szerepe van a glukózfelhasználás javításában, ezáltal a cukorbetegség megelőzésében is.

KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

MasterCarddal és Maestroval vásárolni kényelmes! (x)
MasterCarddal és Maestroval vásárolni kényelmes! (x)

A bankkártyás fizetés előnyeit Ön is nap mint nap élvezheti: pontos, gyors, biztonságos megoldás, és ráadásul kényelmes is, főleg, ha otthonról vásárol a kártyájával.


A vörösborban a hosszú élet titka?




  Másolat Önnek


HIRDETÉS
VIDEÓK
további videók »

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X