Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"059ea810-bb5f-4438-bc01-866bcb5ccce8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A magyar miniszterelnök egy hagyományos dél-indiai viseletben látható.","shortLead":"A magyar miniszterelnök egy hagyományos dél-indiai viseletben látható.","id":"20250121_Indiai-utja-alatt-hagyomanyos-viseletben-is-keszult-fenykep-Orban-Viktorrol---foto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/059ea810-bb5f-4438-bc01-866bcb5ccce8.jpg","index":0,"item":"9138dcaa-d521-4013-b2b7-3d0c837acf02","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_Indiai-utja-alatt-hagyomanyos-viseletben-is-keszult-fenykep-Orban-Viktorrol---foto","timestamp":"2025. január. 21. 16:52","title":"Így még biztosan nem látta Orbán Viktort – új fotó jelent meg Indiából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21444142-7a38-4ad1-bfd1-df9113d9be41","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jegyezze meg a belépési adatait, mert hamarosan újból be kell lépnie az Erste mobilbankjába, a George-ba. Mutatjuk a fontos tudnivalókat.","shortLead":"Jegyezze meg a belépési adatait, mert hamarosan újból be kell lépnie az Erste mobilbankjába, a George-ba. Mutatjuk...","id":"20250120_erste-bank-netbank-george-ujraaktivalas-azonositok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21444142-7a38-4ad1-bfd1-df9113d9be41.jpg","index":0,"item":"c3e61c59-01e2-478e-830e-0f85c053ac95","keywords":null,"link":"/tudomany/20250120_erste-bank-netbank-george-ujraaktivalas-azonositok","timestamp":"2025. január. 20. 08:03","title":"Az Erste minden ügyfele érintett: aki most nem lép, elveszítheti a hozzáférését a mobilbankjához","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e2bb836-0d76-4901-bda7-23a35ad3d8b6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"50,9 milliárd forintért vették meg az arab befektetők a Mini-Dubaj területét, a teljes vételárat akkor fizetik majd ki, ha az állam a teljes infrastruktúrát megépítette, és az összes szabályt, amit kell, átírta.","shortLead":"50,9 milliárd forintért vették meg az arab befektetők a Mini-Dubaj területét, a teljes vételárat akkor fizetik majd ki...","id":"20250120_500-meter-felhokarcolo-Rakosrendezo-2039-arab-minidubaj-ngm-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e2bb836-0d76-4901-bda7-23a35ad3d8b6.jpg","index":0,"item":"762af345-4b67-4d72-85a7-843b071554b1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_500-meter-felhokarcolo-Rakosrendezo-2039-arab-minidubaj-ngm-ebx","timestamp":"2025. január. 20. 11:13","title":"500 méteres felhőkarcoló is lehet Rákosrendezőn, 2039-ig is várhatunk, hogy az állam megkapja a teljes vételárat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"392762c0-a3ae-4d72-ad23-c8bcacd304db","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Romi Gonent, Emily Damarit és Doron Steinbrechert közel másfél év gázai fogság után ölelhette újra át a családja.","shortLead":"Romi Gonent, Emily Damarit és Doron Steinbrechert közel másfél év gázai fogság után ölelhette újra át a családja.","id":"20250120_izrael-hamasz-gaza-tusz-tuzszunet-foto-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/392762c0-a3ae-4d72-ad23-c8bcacd304db.jpg","index":0,"item":"fd47527e-b96e-4102-a1af-6e515870ef71","keywords":null,"link":"/vilag/20250120_izrael-hamasz-gaza-tusz-tuzszunet-foto-video","timestamp":"2025. január. 20. 09:45","title":"Videó: Így fogadták családjaik a 471 nap után szabaduló izraeli túszokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7237cd27-83d9-40c0-b022-60dd23bdb142","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az orosz elnök jelezte, helyre akarja állítani az orosz–amerikai kapcsolatokat, amelyek szerinte nem Moszkva hibájából szakadtak meg.","shortLead":"Az orosz elnök jelezte, helyre akarja állítani az orosz–amerikai kapcsolatokat, amelyek szerinte nem Moszkva hibájából...","id":"20250120_donald-trump-beiktatas-vlagyimir-putyin-gratulacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7237cd27-83d9-40c0-b022-60dd23bdb142.jpg","index":0,"item":"063ddf4c-f51c-4382-a2b0-9e0520bdaf3b","keywords":null,"link":"/vilag/20250120_donald-trump-beiktatas-vlagyimir-putyin-gratulacio","timestamp":"2025. január. 20. 17:45","title":"Putyin már az eskütétel előtt gratulált Trumpnak a hivatalba lépéséhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a38edf62-d34f-4807-81f1-006a056c1db0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A melanizmus nagyon ritka jelenség a madaraknál, de ha elő is fordul, akkor is legfeljebb részleges formában – vagyis vannak az állaton világos tollak is. Egy nemrég megfigyelt példány azonban tetőtől talpig fekete.","shortLead":"A melanizmus nagyon ritka jelenség a madaraknál, de ha elő is fordul, akkor is legfeljebb részleges formában – vagyis...","id":"20250121_melanizmus-kiralypingvin-fekete-toll","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a38edf62-d34f-4807-81f1-006a056c1db0.jpg","index":0,"item":"b8b811f6-10aa-4d21-9351-44f0b0f30fe4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250121_melanizmus-kiralypingvin-fekete-toll","timestamp":"2025. január. 21. 12:03","title":"Soha nem látott királypingvint vettek videóra, teljesen fekete a tolla – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10214ade-ae4d-4124-a02a-411812d87871","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"Kipróbáltuk, hogy mit tud a gyakorlatban a Xiaomi olcsó almárkájának legújabb csúcsmodellje, a Redmi Note 14 Pro+ 5G, és a gyártó új okosórájára és TWS headsetére is vetettünk néhány pillantást.","shortLead":"Kipróbáltuk, hogy mit tud a gyakorlatban a Xiaomi olcsó almárkájának legújabb csúcsmodellje, a Redmi Note 14 Pro+ 5G...","id":"20250121_olcso-mobil-okosora-tws-headset-redmi-note-14-pro-5g-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10214ade-ae4d-4124-a02a-411812d87871.jpg","index":0,"item":"8e4fce01-79ce-4ce5-9539-dce1b6b7176e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250121_olcso-mobil-okosora-tws-headset-redmi-note-14-pro-5g-teszt-velemeny","timestamp":"2025. január. 21. 15:00","title":"200 megapixeles jóárasított mobil: teszten a legújabb Redmi és két kisebb társa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27464658-0bbe-4f1f-a200-7093a5bb010e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A toplista élén német modellek, ráadásul tisztán elektromos hajtású kocsik találhatók.","shortLead":"A toplista élén német modellek, ráadásul tisztán elektromos hajtású kocsik találhatók.","id":"20250122_toplista-ezek-most-a-legjobb-es-legrosszabb-uj-autok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27464658-0bbe-4f1f-a200-7093a5bb010e.jpg","index":0,"item":"a2d0b121-146c-434f-aca9-deab627061fa","keywords":null,"link":"/cegauto/20250122_toplista-ezek-most-a-legjobb-es-legrosszabb-uj-autok","timestamp":"2025. január. 22. 06:41","title":"Toplista: ezek most a legjobb és legrosszabb új autók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Expolgármester élesztené fel a bukott repülőgépgyártást
szerző:
Szlavkovics Rita
Tetszett a cikk?
A hajdan szépreményű, ballószögi sportrepülőket gyártó Corvus Aircraft Kft egyik vezetője ellen eljárás indult, költségvetési csalás a vád, a cég felszámolás alatt áll már 2011 óta. A fejlesztésekkel foglalkozó másik vezető az ázsiai országban menedzseli a kínai gyártást, a „tudást” exportálták. A hazai romokon a falu volt polgármestere épít várat: céget alapított, a dolgozók egy részét átvette, hogy az elmúlt években fejlesztett gépeikkel meghódítsák a levegőt.
Magnus Fusion sportrepülőgép sorozatgyártása rajtolt a minap Kecskeméten, a tavasszal alakult Magnus Aircraft Zrt csarnokában. A cég egyik tulajdonosa 12 éven át polgármester volt a Kecskeméttől alig pár kilométerre fekvő Ballószögön, abban a faluban, ahol 10 évvel ezelőtt elindult egy másik cég, a kompozitból gyártott kisrepülőgépeket kifejlesztő Corvus Aircraft Kft.
Ez utóbbi vállalkozás azonban, amely 2004-ben 339 millió forintos tőkével alakult, zűrös ügyekbe keveredett. A Corvus Aircraft Kft. uniós pályázati elszámolásaiban a hatóságok fiktív számlákat találtak, 2010-ben előzetes letartóztatásba helyezték a gazdasági ügyeket intéző tulajdonost, 2011 tavaszán az ügyészség lefoglalta a cég közel egymilliárd forintos vagyonát, annak az évnek az őszén a felszámolás is megindult, melyet a bírósági határozat megszületéséig felfüggesztettek. 2012 nyarán az ügyészség vádemelési javaslatában több százmillió forintos költségvetési csalás gyanújával indítványozta a büntetőeljárás megindítását, az ügyben jelenleg is a tanúk meghallgatása folyik.
Néztek is nagyot idén tavasszal magyar szakemberek, akik az AERO 2014 németországi szakkiállításon egy kínai kisgépet megpillantottak – írta május végén a kecskeméti hírportál, a Hírösvény –, mivel a Corvus Aircraft (jelenleg tehát büntetőeljárás alatt álló cég) egykori fejlesztését vélték benne felfedezni.
A tervek szerint itt fogják gyártani Kecskeméten a Magnus Fusiont.
Szlavkovits Rita
Az újságíró megkeresésére Voloscsuk András, a ballószögi cég egykori fejlesztésekkel foglalkozó alapítója azt állította, hogy a Németországban közönség elé vitt típus egy általuk Kínában kifejlesztett példány, ő maga pedig egy másik kínai cég, a Corvus-China vezető fejlesztőmérnöke. (Ezt a céget a kínaiak alapították, de a Corvus Aircraftot a zűr után otthagyó Voloscsuk csatlakozott a céghez.) A portálnak a ballószögi cég egykori mérnöke, Farkas Csaba azt mondta, meglátása szerint a kiállított gép kísértetiesen hasonlít a Ballószögön kifejlesztett Racer 540-re. Voloscsuk ezt cáfolta az újságírónak, s azt is visszautasította, hogy bármilyen visszaélés történt volna a Ballószögön zárolt, egymilliárdot is meghaladó értékű vagyonnal, mivel azt ő maga adta át az adóhatóságnak, hiánytalanul.
Ballószög, Kína
A történet három éve vett kanyart. A Corvus Aircraftot érintő, 2010-ben kezdődött eljárás miatt a település akkori polgármestere, Katona Imre úgy döntött, hogy megmenti a falu aranytojásokat tojó tyúkját, átveszi az alkalmazottak egy részét, s folytatják a kisrepülőgépek gyártását, más helyen, más néven és egy kicsit más termékekkel. Ezért alapította meg Katona 2011 nyarán egy üzlettársával közösen a Corvus Hungaryt (ez a nevében emlékeztet a korábban alapított, zűrös ügybe keveredett céggel, az Aircrafttal, de jogilag más vállalkozás), amelyben még a bajba került vállalkozásfejlesztésekkel foglalkozó szakember ismerősével közösen dolgoztak. Katonáék befektetőket kerestek, így jutottak el Kínába is. A kínaiakkal folytatott bizniszből aztán, ahogy mesélte a hvg.hu-nak, Katona kiszállt, s ez után kezdett mostani vállalkozásába a Magnus Aircrafttal.
Hogy az ezt követően felszámolás alá kerülő cégből miként került ki Kínába gyártósor, ahogy azt több forrásunk is állítja, szerettük volna megkérdezni Gáspár Jánost, a felszámolásban eljáró Dual-Perfekt Kft képviselőjét, ám ő a hvg.hu kérdéseire nem kívánt válaszolni. A jelenleg Kínában dolgozó fejlesztőmérnök a kecskeméti hírportálnak azt állította, hogy vagyonkimentés nem történt.
Most azonban tehát négy cég is van: a felszámolás alatt álló Corvus Aircraft, egy kínai vállalkozás, aztán a Corvus Hungary, és az idén alapított Magnus Aircraft.
31 millió forintos repülő
A Magnus Aircraft Zrt. saját termékét, a Magnus Fusiont a Ballószögön, a zűrös ügybe keveredett cégnél kifejlesztett Racerrel rokonítja, azt a Magnusnál nagybátyónak nevezik. (A Racer R 540 géppel versenyzett Besenyi Péter a Red Bullon.) Azt mondják, saját fejlesztésük a prémium kategória, mivel komplex terméket kínálnak, nem csak a csupasz gépet: pilóta típusképzést ajánlanak, s azt, hogy kamerákkal felszerelve akár munkagépként is használható, például távvezetékek hibáinak feltárására is alkalmas lehet.
Katona Imre, a Magnus egyik tulajdonosa a közép-felső kategóriás termékeiket a tervek szerint 100 ezer euró (vagyis 31 millió forint) felett árazná be, ez még így is 10-15 százalékkal olcsóbb, mint a hasonló kategóriájú sportrepülők ára. „A legnagyobb befektetés a mérnöki munka – magyarázta Katona – az európai országok nagyobb részében ezért 6-7-szeres, a szakmunkáért 3-4 szeres bért fizetnek, ebből is adódik az, hogy olcsóbban tudjuk kínálni a gépeket. Ezzel együtt azért nem tudjuk még lejjebb vinni az árainkat, mert a vásárlóknak a repülőgépek mellé szolgáltatást is kell adnunk. Németországban már meg is nyitottuk az egyik szervízállomásunkat.”
A különleges körülmények között is kipróbált Magnus Fusion nullszéria gyártásán már túl vannak, készen áll az új gyártósor, évente akár 50 sportrepülő legyártására is képesek. A későbbiekben európai uniós forrásokra is pályáznának.
Besenyei Péter műrepülő világbajnok részére készülő Corvus Racer 540 típusú műrepülőgép
MTI / Kovács Sándor
Nagy támogatást jelent a Siemens-szel kötött együttműködési megállapodás is: abban egyeztek meg, hogy közös projekteket is indítanak majd, a Magnus repülőgépeit elektromos hajtóművel látják el. "Ha a Magnusnak bejön a Siemens-szel való együttműködés, akkor az elektromos meghajtással egy valóban teljesen új géppel jelenhetnek meg a piacon, s az óriáscég támogatása is nagyobb bizalmat kelthet a potenciális vevők körében, s ha nem is teljes mértékben magyar színekben, de sikeres lehet az új géptípus” - fogalmazott a hvg.hu-nak Hideg Mihály, a hazai repülőgépgyártás egyik vezető szakembere, a HAIF (Hungarian Aviation Industry Fundation) elnöke.
Vissza Kínából
Azt, hogy mire jutnak a kínaiak, nem tudhatjuk. Egy mindhárom cég fejlesztéseiben közreműködő szakember szerint a kínai „részleg” hanyatlóban van. Miután másfél évig dolgozott a Sanghajtól nem messze található üzemben, úgy látja, ott többnyire már „felnik és bőröndök gyártásával foglalkoznak”. Annyit még elárult a nemrégiben Kínából hazaérkező férfi, hogy a konkrét termelő munka mellett egyik feladatuk az ottani szakemberek képzése volt.
A Kínában másfél évet eltöltő fiatalember jelenleg a Magnus Aircraftnál dolgozik. Azt elismerte, hogy itt kevesebbet keres, mint odakint, de biztosabb lábakon áll. Azt is hozzátette, hogy a kínai alkalmazottak fizetése viszont jóval alacsonyabb volt, így akár olcsóbbak is lehetnek a Kínában készült gépek.
Kivájták a holló szemét
A ballószögi Corvus Aircraft első terméke a corvus corone, a dolmányos varjú volt, ami a speciális kompozit műanyag váza miatt különlegesnek számított a közép-európai gyártásban. Ezt emeli ki Hideg Mihály, a HAIF (Hungarian Aviation Industry Fundation) elnöke. Szerinte a vállalkozók merészsége elismerést váltott ki szakmai berkekben. Mivel azonban a kompozit és a fejlesztés is költséges, előbb-utóbb szembe kellett nézniük a 2004-ben, Ballószögön céget alapítóknak a forráshiánnyal. (Az Európai Uniós forrásokat elsősorban kapacitásbővítésre, képzésre, gyártásra adják.)
Hideg Mihály a Corvus Aircraft Kft büntetőügyében nem kívánt állást foglalni, de annyit megjegyzett, hogy a 40-50 hazai, a repülőgépgyártás valamely területén működő cég igen kis volumenű, szétaprózott az iparág, megfelelő nagyságú tőkével sem rendelkeznek.
A rendszerváltás után a semmiből próbálták feléleszteni azt, mivel a második világháború után 10 évig tiltott volt Magyarországon - mint vesztes országban - a repülőgépgyártás. A Varsói Szerződésben Magyarországnak ismételten csak a javítás maradt. ( A korábban kiképzett mérnökök az Ikarusban landoltak, ők fejlesztették ki a könnyűszerkezetes buszokat) Ezzel párhuzamosan a repülőmérnöki képzést is felszámolták a BME-n, csak a Szovjetunióban lehetett ilyen diplomát szerezni. A rendszerváltáskor - bár újraszerveződött a képzés - kevesen akadtak olyan vállalkozók, akik belevágtak.
Az úttörő a Halley Kft. volt az Apolló Fox-szal, alumínium szerkezettel. A ballószögiek váratlanul robbantak be az ágazatba, az egész világot meglepték a fejlesztéseikkel, ügyesen kooperáltak más szervezetekkel. „Abban voltak jók, hogy együttműködtek cégekkel, kutatóintézetekkel, egyetemi tanszékekkel. Jól menedzselték ezeket a kapcsolatokat, sokat foglalkoztak fejlesztésekkel. Az uniós források pántlikázott pénzek, valószínűsíthetően arra nem volt kiírás, amire nekik szükségük lett volna. Saját pénzből egyszerűbb lett volna fejleszteni, de nem volt elegendő forrásuk. A Corvus Aircraftnak ki kellett fejleszteni a prototípusokat, tesztelnie kellett és a sorozatgyártást is be kellett indítani. A kezdeti tőkéjük nyilván hamar elfogyott. Sajnálom, hogy kínai partnert kellett bevonniuk, mert innentől kezdve zavaros a történet. A szerződéseket aligha fogjuk megismerni, nevezetesen azt, hogy melyik fél milyen típusokat gyárthat, és ki használhatja a Corvus nevet, mely név ismert volt már a piacon. Lehetnek még további viták e körül, de ezek már jogi kérdések. Még az is vita tárgyát képezheti, hogy a Corvus Racer 540, amilyet Besenyi Péter is használ, az valójában kinek a gépe" - mondta Hideg a hvg.hu-nak.