Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7c9fb501-5b81-4a8d-ae00-2a349141196e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Egy indiai gyógyszergyárban találták meg annak a veszélyes szernek a forrását, amely milliók függőségét okozza Nyugat-Afrikában.","shortLead":"Egy indiai gyógyszergyárban találták meg annak a veszélyes szernek a forrását, amely milliók függőségét okozza...","id":"20250221_indiaban-opiad-drogkrizis-afrika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c9fb501-5b81-4a8d-ae00-2a349141196e.jpg","index":0,"item":"1d1b7fb9-842a-43be-8ad3-a818c6f7f81e","keywords":null,"link":"/elet/20250221_indiaban-opiad-drogkrizis-afrika","timestamp":"2025. február. 21. 18:15","title":"Indiában gyártott opioidok okoznak drogkrízist afrikai országokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"317a15c0-a4e9-43fc-aaa2-fe42d2b29ec3","c_author":"Kovács Gábor","category":"kkv","description":"Egy baszk acélgyártó által vezetett banki konzorcium szerzett közel 30 százalékos tulajdonrészt a spanyol Talgo vonatgyártóban, amelyet a magyar állam, illetve a Fidesz-közeli Magyar Vagon kívánt felvásárolni. A felvásárlást a spanyol kormány nemzetbiztonsági kockázatok miatt nem engedélyezte.","shortLead":"Egy baszk acélgyártó által vezetett banki konzorcium szerzett közel 30 százalékos tulajdonrészt a spanyol Talgo...","id":"20250221_A-Magyar-Vagon-az-orosz-hatter-miatt-kisiklott-Spanyolorszagban-de-lett-masik-befekteto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/317a15c0-a4e9-43fc-aaa2-fe42d2b29ec3.jpg","index":0,"item":"7e50233c-beed-4d0b-979a-90f0373f3a7e","keywords":null,"link":"/kkv/20250221_A-Magyar-Vagon-az-orosz-hatter-miatt-kisiklott-Spanyolorszagban-de-lett-masik-befekteto","timestamp":"2025. február. 21. 17:11","title":"A Magyar Vagon az orosz háttér miatt kisiklott Spanyolországban, de lett másik befektető","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2841f1c1-8145-4979-ab4c-0e8ff204740e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A mallorcai település szépen kéri a sussexi hercegnét, hogy változtassa meg a cége új logóját. ","shortLead":"A mallorcai település szépen kéri a sussexi hercegnét, hogy változtassa meg a cége új logóját. ","id":"20250221_A-spanyol-polgarmester-szerint-Meghan-Markle-lenyulta-a-varos-cimeret-de-nincs-penze-perelni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2841f1c1-8145-4979-ab4c-0e8ff204740e.jpg","index":0,"item":"c2c35358-96ae-41e2-8832-b0db240e586c","keywords":null,"link":"/kultura/20250221_A-spanyol-polgarmester-szerint-Meghan-Markle-lenyulta-a-varos-cimeret-de-nincs-penze-perelni","timestamp":"2025. február. 21. 09:35","title":"A spanyol polgármester szerint Meghan Markle lenyúlta a városa címerét, de nincs pénzük perelni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d29a6454-20e9-4286-98cb-6a05bba58101","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Szuverenitásvédelmi Hivatal elnöke szerint elenyésző tétel volt a havi félmillió forint feletti összeg, amit a sörszövetségtől kapott.","shortLead":"A Szuverenitásvédelmi Hivatal elnöke szerint elenyésző tétel volt a havi félmillió forint feletti összeg, amit...","id":"20250221_lanczi-tamas-magyar-sorgyartok-szovetsege-tanacsadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d29a6454-20e9-4286-98cb-6a05bba58101.jpg","index":0,"item":"529325f6-1d08-46d8-91bd-949089127fd7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250221_lanczi-tamas-magyar-sorgyartok-szovetsege-tanacsadas","timestamp":"2025. február. 21. 19:57","title":"Lánczi Tamás elárulta, mit dolgozott a Magyar Sörgyártók Szövetségének jó pénzért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9cb50eb2-a685-4696-a66c-6a45f18f37a4","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A Parkinson-kór, a disztónia (kóros izom-összehúzódások által kiváltott akaratlan mozgás) és a különböző eredetű remegések kezelésében immár hosszabb időn át is tudnak segítséget nyújtani egy, a pécsi klinikán alkalmazott, a beteg kezelését távolról lehetővé tevő megoldással – közölte a Pécsi Tudományegyetem (PTE).","shortLead":"A Parkinson-kór, a disztónia (kóros izom-összehúzódások által kiváltott akaratlan mozgás) és a különböző eredetű...","id":"20250220_pecsi-tudomanyegyetem-parkinson-kor-kezelese-agyi-stimulacio-tavolrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9cb50eb2-a685-4696-a66c-6a45f18f37a4.jpg","index":0,"item":"fa2de52d-eff9-44d4-9e12-08411a662260","keywords":null,"link":"/tudomany/20250220_pecsi-tudomanyegyetem-parkinson-kor-kezelese-agyi-stimulacio-tavolrol","timestamp":"2025. február. 20. 15:03","title":"Pécsi orvosok áttörése: akár 25 éven át is tudják távolról kezelni a parkinsonos betegeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A denevérekben azonosított HKU5-CoV-2 veszélyességét a szakemberek szerint nem szabad eltúlozni.","shortLead":"A denevérekben azonosított HKU5-CoV-2 veszélyességét a szakemberek szerint nem szabad eltúlozni.","id":"20250221_koronavirus-kinai-kutatok-deneverek-hku5-cov-2-koronavirus-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988.jpg","index":0,"item":"9fb4d7ce-e8a4-4c83-9dd0-7508fa30b971","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_koronavirus-kinai-kutatok-deneverek-hku5-cov-2-koronavirus-kutatas","timestamp":"2025. február. 21. 15:24","title":"Olyan koronavírust azonosítottak kínai kutatók, amely ugyanolyan úton tudja megfertőzni az embert, mint a Covid–19 kórokozója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62ba34cd-dfd2-45ba-89bc-61b44c13603a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Orbán Viktor arról beszélt, hogy egy év múlva akár a Patrióták EP-frakcióba kerülhet az AfD, Alice Weidel egy-két éven belül ismét választásokat vár Németországban. Trumptól azt várják, hogy megváltoztatja a világot.","shortLead":"Orbán Viktor arról beszélt, hogy egy év múlva akár a Patrióták EP-frakcióba kerülhet az AfD, Alice Weidel egy-két éven...","id":"20250220_orban-weidel-trump-eu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62ba34cd-dfd2-45ba-89bc-61b44c13603a.jpg","index":0,"item":"35eec195-e2a8-4b0c-8243-396020bd0f7d","keywords":null,"link":"/itthon/20250220_orban-weidel-trump-eu","timestamp":"2025. február. 20. 18:20","title":"Orbán: Itt, Európában Magyarország kivételével mindenki más le akarja győzni az oroszokat, ami őrület","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2b4f52f-14dd-41e2-9c7f-860ce8b6a499","c_author":"HVG","category":"360","description":"Trump első elnöki hónapjában a legrosszabb forgatókönyv vált valóra: felforgatja az amerikai kormányzatot, és olyan vehemenciával külpolitizál, amitől mindenki tartott. Európának azonban nagyon gyorsan észhez kellene térnie, és kezébe vennie az irányítást, mert a régi világ már nem fog visszatérni, és még az is előfordulhat, hogy teljesen magára marad – ez volt a témája a HVG Címlapsztori rendezvényének, ahol Yaro Patrice külpolitikai szakértő és Csizmazia Gábor, az NKE adjunktusa volt a vendégünk.","shortLead":"Trump első elnöki hónapjában a legrosszabb forgatókönyv vált valóra: felforgatja az amerikai kormányzatot, és olyan...","id":"20250221_cimlapsztori-amerika-trump-yaro-patrice-csizmazia-gabor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2b4f52f-14dd-41e2-9c7f-860ce8b6a499.jpg","index":0,"item":"667557e1-21ba-45ac-8f62-5bd571732853","keywords":null,"link":"/360/20250221_cimlapsztori-amerika-trump-yaro-patrice-csizmazia-gabor","timestamp":"2025. február. 21. 13:50","title":"Európának meg kell értenie az amerikai álláspontot, és nem hisztériázni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Expolgármester élesztené fel a bukott repülőgépgyártást
szerző:
Szlavkovics Rita
Tetszett a cikk?
A hajdan szépreményű, ballószögi sportrepülőket gyártó Corvus Aircraft Kft egyik vezetője ellen eljárás indult, költségvetési csalás a vád, a cég felszámolás alatt áll már 2011 óta. A fejlesztésekkel foglalkozó másik vezető az ázsiai országban menedzseli a kínai gyártást, a „tudást” exportálták. A hazai romokon a falu volt polgármestere épít várat: céget alapított, a dolgozók egy részét átvette, hogy az elmúlt években fejlesztett gépeikkel meghódítsák a levegőt.
Magnus Fusion sportrepülőgép sorozatgyártása rajtolt a minap Kecskeméten, a tavasszal alakult Magnus Aircraft Zrt csarnokában. A cég egyik tulajdonosa 12 éven át polgármester volt a Kecskeméttől alig pár kilométerre fekvő Ballószögön, abban a faluban, ahol 10 évvel ezelőtt elindult egy másik cég, a kompozitból gyártott kisrepülőgépeket kifejlesztő Corvus Aircraft Kft.
Ez utóbbi vállalkozás azonban, amely 2004-ben 339 millió forintos tőkével alakult, zűrös ügyekbe keveredett. A Corvus Aircraft Kft. uniós pályázati elszámolásaiban a hatóságok fiktív számlákat találtak, 2010-ben előzetes letartóztatásba helyezték a gazdasági ügyeket intéző tulajdonost, 2011 tavaszán az ügyészség lefoglalta a cég közel egymilliárd forintos vagyonát, annak az évnek az őszén a felszámolás is megindult, melyet a bírósági határozat megszületéséig felfüggesztettek. 2012 nyarán az ügyészség vádemelési javaslatában több százmillió forintos költségvetési csalás gyanújával indítványozta a büntetőeljárás megindítását, az ügyben jelenleg is a tanúk meghallgatása folyik.
Néztek is nagyot idén tavasszal magyar szakemberek, akik az AERO 2014 németországi szakkiállításon egy kínai kisgépet megpillantottak – írta május végén a kecskeméti hírportál, a Hírösvény –, mivel a Corvus Aircraft (jelenleg tehát büntetőeljárás alatt álló cég) egykori fejlesztését vélték benne felfedezni.
A tervek szerint itt fogják gyártani Kecskeméten a Magnus Fusiont.
Szlavkovits Rita
Az újságíró megkeresésére Voloscsuk András, a ballószögi cég egykori fejlesztésekkel foglalkozó alapítója azt állította, hogy a Németországban közönség elé vitt típus egy általuk Kínában kifejlesztett példány, ő maga pedig egy másik kínai cég, a Corvus-China vezető fejlesztőmérnöke. (Ezt a céget a kínaiak alapították, de a Corvus Aircraftot a zűr után otthagyó Voloscsuk csatlakozott a céghez.) A portálnak a ballószögi cég egykori mérnöke, Farkas Csaba azt mondta, meglátása szerint a kiállított gép kísértetiesen hasonlít a Ballószögön kifejlesztett Racer 540-re. Voloscsuk ezt cáfolta az újságírónak, s azt is visszautasította, hogy bármilyen visszaélés történt volna a Ballószögön zárolt, egymilliárdot is meghaladó értékű vagyonnal, mivel azt ő maga adta át az adóhatóságnak, hiánytalanul.
Ballószög, Kína
A történet három éve vett kanyart. A Corvus Aircraftot érintő, 2010-ben kezdődött eljárás miatt a település akkori polgármestere, Katona Imre úgy döntött, hogy megmenti a falu aranytojásokat tojó tyúkját, átveszi az alkalmazottak egy részét, s folytatják a kisrepülőgépek gyártását, más helyen, más néven és egy kicsit más termékekkel. Ezért alapította meg Katona 2011 nyarán egy üzlettársával közösen a Corvus Hungaryt (ez a nevében emlékeztet a korábban alapított, zűrös ügybe keveredett céggel, az Aircrafttal, de jogilag más vállalkozás), amelyben még a bajba került vállalkozásfejlesztésekkel foglalkozó szakember ismerősével közösen dolgoztak. Katonáék befektetőket kerestek, így jutottak el Kínába is. A kínaiakkal folytatott bizniszből aztán, ahogy mesélte a hvg.hu-nak, Katona kiszállt, s ez után kezdett mostani vállalkozásába a Magnus Aircrafttal.
Hogy az ezt követően felszámolás alá kerülő cégből miként került ki Kínába gyártósor, ahogy azt több forrásunk is állítja, szerettük volna megkérdezni Gáspár Jánost, a felszámolásban eljáró Dual-Perfekt Kft képviselőjét, ám ő a hvg.hu kérdéseire nem kívánt válaszolni. A jelenleg Kínában dolgozó fejlesztőmérnök a kecskeméti hírportálnak azt állította, hogy vagyonkimentés nem történt.
Most azonban tehát négy cég is van: a felszámolás alatt álló Corvus Aircraft, egy kínai vállalkozás, aztán a Corvus Hungary, és az idén alapított Magnus Aircraft.
31 millió forintos repülő
A Magnus Aircraft Zrt. saját termékét, a Magnus Fusiont a Ballószögön, a zűrös ügybe keveredett cégnél kifejlesztett Racerrel rokonítja, azt a Magnusnál nagybátyónak nevezik. (A Racer R 540 géppel versenyzett Besenyi Péter a Red Bullon.) Azt mondják, saját fejlesztésük a prémium kategória, mivel komplex terméket kínálnak, nem csak a csupasz gépet: pilóta típusképzést ajánlanak, s azt, hogy kamerákkal felszerelve akár munkagépként is használható, például távvezetékek hibáinak feltárására is alkalmas lehet.
Katona Imre, a Magnus egyik tulajdonosa a közép-felső kategóriás termékeiket a tervek szerint 100 ezer euró (vagyis 31 millió forint) felett árazná be, ez még így is 10-15 százalékkal olcsóbb, mint a hasonló kategóriájú sportrepülők ára. „A legnagyobb befektetés a mérnöki munka – magyarázta Katona – az európai országok nagyobb részében ezért 6-7-szeres, a szakmunkáért 3-4 szeres bért fizetnek, ebből is adódik az, hogy olcsóbban tudjuk kínálni a gépeket. Ezzel együtt azért nem tudjuk még lejjebb vinni az árainkat, mert a vásárlóknak a repülőgépek mellé szolgáltatást is kell adnunk. Németországban már meg is nyitottuk az egyik szervízállomásunkat.”
A különleges körülmények között is kipróbált Magnus Fusion nullszéria gyártásán már túl vannak, készen áll az új gyártósor, évente akár 50 sportrepülő legyártására is képesek. A későbbiekben európai uniós forrásokra is pályáznának.
Besenyei Péter műrepülő világbajnok részére készülő Corvus Racer 540 típusú műrepülőgép
MTI / Kovács Sándor
Nagy támogatást jelent a Siemens-szel kötött együttműködési megállapodás is: abban egyeztek meg, hogy közös projekteket is indítanak majd, a Magnus repülőgépeit elektromos hajtóművel látják el. "Ha a Magnusnak bejön a Siemens-szel való együttműködés, akkor az elektromos meghajtással egy valóban teljesen új géppel jelenhetnek meg a piacon, s az óriáscég támogatása is nagyobb bizalmat kelthet a potenciális vevők körében, s ha nem is teljes mértékben magyar színekben, de sikeres lehet az új géptípus” - fogalmazott a hvg.hu-nak Hideg Mihály, a hazai repülőgépgyártás egyik vezető szakembere, a HAIF (Hungarian Aviation Industry Fundation) elnöke.
Vissza Kínából
Azt, hogy mire jutnak a kínaiak, nem tudhatjuk. Egy mindhárom cég fejlesztéseiben közreműködő szakember szerint a kínai „részleg” hanyatlóban van. Miután másfél évig dolgozott a Sanghajtól nem messze található üzemben, úgy látja, ott többnyire már „felnik és bőröndök gyártásával foglalkoznak”. Annyit még elárult a nemrégiben Kínából hazaérkező férfi, hogy a konkrét termelő munka mellett egyik feladatuk az ottani szakemberek képzése volt.
A Kínában másfél évet eltöltő fiatalember jelenleg a Magnus Aircraftnál dolgozik. Azt elismerte, hogy itt kevesebbet keres, mint odakint, de biztosabb lábakon áll. Azt is hozzátette, hogy a kínai alkalmazottak fizetése viszont jóval alacsonyabb volt, így akár olcsóbbak is lehetnek a Kínában készült gépek.
Kivájták a holló szemét
A ballószögi Corvus Aircraft első terméke a corvus corone, a dolmányos varjú volt, ami a speciális kompozit műanyag váza miatt különlegesnek számított a közép-európai gyártásban. Ezt emeli ki Hideg Mihály, a HAIF (Hungarian Aviation Industry Fundation) elnöke. Szerinte a vállalkozók merészsége elismerést váltott ki szakmai berkekben. Mivel azonban a kompozit és a fejlesztés is költséges, előbb-utóbb szembe kellett nézniük a 2004-ben, Ballószögön céget alapítóknak a forráshiánnyal. (Az Európai Uniós forrásokat elsősorban kapacitásbővítésre, képzésre, gyártásra adják.)
Hideg Mihály a Corvus Aircraft Kft büntetőügyében nem kívánt állást foglalni, de annyit megjegyzett, hogy a 40-50 hazai, a repülőgépgyártás valamely területén működő cég igen kis volumenű, szétaprózott az iparág, megfelelő nagyságú tőkével sem rendelkeznek.
A rendszerváltás után a semmiből próbálták feléleszteni azt, mivel a második világháború után 10 évig tiltott volt Magyarországon - mint vesztes országban - a repülőgépgyártás. A Varsói Szerződésben Magyarországnak ismételten csak a javítás maradt. ( A korábban kiképzett mérnökök az Ikarusban landoltak, ők fejlesztették ki a könnyűszerkezetes buszokat) Ezzel párhuzamosan a repülőmérnöki képzést is felszámolták a BME-n, csak a Szovjetunióban lehetett ilyen diplomát szerezni. A rendszerváltáskor - bár újraszerveződött a képzés - kevesen akadtak olyan vállalkozók, akik belevágtak.
Az úttörő a Halley Kft. volt az Apolló Fox-szal, alumínium szerkezettel. A ballószögiek váratlanul robbantak be az ágazatba, az egész világot meglepték a fejlesztéseikkel, ügyesen kooperáltak más szervezetekkel. „Abban voltak jók, hogy együttműködtek cégekkel, kutatóintézetekkel, egyetemi tanszékekkel. Jól menedzselték ezeket a kapcsolatokat, sokat foglalkoztak fejlesztésekkel. Az uniós források pántlikázott pénzek, valószínűsíthetően arra nem volt kiírás, amire nekik szükségük lett volna. Saját pénzből egyszerűbb lett volna fejleszteni, de nem volt elegendő forrásuk. A Corvus Aircraftnak ki kellett fejleszteni a prototípusokat, tesztelnie kellett és a sorozatgyártást is be kellett indítani. A kezdeti tőkéjük nyilván hamar elfogyott. Sajnálom, hogy kínai partnert kellett bevonniuk, mert innentől kezdve zavaros a történet. A szerződéseket aligha fogjuk megismerni, nevezetesen azt, hogy melyik fél milyen típusokat gyárthat, és ki használhatja a Corvus nevet, mely név ismert volt már a piacon. Lehetnek még további viták e körül, de ezek már jogi kérdések. Még az is vita tárgyát képezheti, hogy a Corvus Racer 540, amilyet Besenyi Péter is használ, az valójában kinek a gépe" - mondta Hideg a hvg.hu-nak.