Egy svéd szervezet halálosan komolyan gondolja a nemi egyenlőséget és az előítéletek elleni küzdelmet, s bárkinek beszól, ha nem megfelelő ötleteket ad a kislányoknak.
Egy svéd hirdetésfigyelő szervezet azzal vádolja a dán Lego játékkészítő céget, hogy katalógusában nem megfelelő módon mutatja be a nemi szerepeket. Az Ethical Council (ERK) against Sexism in Advertisingnak azok a fotók nem tetszettek a katalógusban, amelyeken egy kislány rózsaszín szobában pónikkal, hercegnőkkel és egy kastéllyal játszik, a felirat szerint "Minden, amit egy hercegnő kívánhat...". A kiadvány másik oldalán viszont egy kisfiú látható egy kék szobában, ahol tűzoltóállomással, tűzoltóautókkal, rendőrökkel és repülőgéppel játszik.
A svéd lapok híradása szerint az ERK alaposan megvizsgálta a képeket és arra jutott, hogy a fotók a hagyományos és korszerűtlen nemi szerepeket próbálják konzerválni. Továbbá a szervezet azt állítja, hogy a katalógus ezen része olyan sztereotípiákra épül, amelyek mind a férfiak, mind a nők számára megalázóak.
A Lego természetesen megvédte magát és felhívta rá a figyelmet, hogy az ERK által kárhoztatott képek mellett a katalógus számos olyan fotót is tartalmaz, amelyen fiúk és lányok egymás mellett, egymással játszanak. A vállalat nem gondolja, hogy a katalógus sztereotípiákat terjesztene, ha bárki számára sértő vagy károsan megkülönböztető lenne. Az ERK sem hagyta magát, kiálltak korábbi kijelentéseik mellett és az International Chamber of Commerce-hez, a nemzetközi kereskedelmi kamarához fordultak, amelynek szabályzata tiltja a hirdetések nemi alapon történő diszkriminációját.
|
Az idősebb olvasók a képek láttán felsóhajthatnak nosztalgikusan, hogy “amikor én még gyerek voltam...” és igazuk van, hiszen a Lego régen nem gyártott rózsaszínű pónikat és meglehetősen furcsa külsejű hercegnő babákat. Ha a kedves ügyfél, a gyermek bármi ilyesmire vágyott volna, kénytelen volt a saját fantáziájára és ügyességére hagyatkozni, hogy megépítse magának. A hirdetés egy dolog, de talán még jobb lenne, ha a Lego nem próbálná évtizedek alatt felépített hírnevét ilyen gagyi és mindenki számára nyilvánvalóan másokról másolt termékekkel lerombolni.
KM