Kell-e hirdetés a bloggereknek?
Nemcsak az Egyesült Államokban, hanem itthon is egyre több hirdető vet szemet a blogokra, azaz webnaplókra, amelyek személyes stílusukkal és szubjektív hangvételükkel hamarosan az internetes hirdetési piac kedvenceivé válhatnak. Feltéve, ha a bloggerek engedik.
Az innovatív internetes projekt valójában egy hirdetés: az oldalt elkészítő New York-i Gawker Media a Nike megbízásából készítette el a mikroszájtot. A sportruházati cég kampányának részét képező blogot a Gawker a nyomtatott magazinok szokásához híven a „hirdetési melléklet” címkével látta el, megkülönböztetésül az egyéb szerkesztőségi tartalmaktól. A Gawker további hasonló hirdetői blogokat is tervez: a cég szerint e hirdetési forma leginkább könyvek, magazinok, filmek, háztartási elektronikai cikkek és számítógépes játékok kampányát egészítheti ki.
A közvetlenség varázsa
„A blogok használata a közvetlenséget hangsúlyozza a marketingben, hiszen a blogokról az embereknek általában az egy személy által írt, rövid szöveges részekből álló személyes naplók jutnak az eszébe” – mondta a hvg.hu-nak Nick Denton, a Gawker vezetője, aki az 1990-es évek elején négy évig élt és dolgozott Magyarországon a Financial Times budapesti tudósítójaként. Denton szerint már 2000-ben megjelent az a marketingtrend, amely szerint a hirdetőknek őszintébben kell beszélniük termékeikről. Ez a stratégia szerinte a jövőben a bloghirdetések, illetve hirdetői blogok esetében bontakozhat ki leginkább. „Ma még gyerekcipőben jár ez a hirdetési forma az Egyesült Államokban is, de várhatóan gyorsan el fog terjedni, mert egyetlen blogger sem utasítana vissza egy-egy pénzes csekket” – mondta Denton.
Hazai oldal
A bloghirdetések első fecskéi már Magyarországra is megérkeztek, bár itthon eddig inkább az aránylag magas számú látogatót vonzó, magazin jellegű oldalak kerültek a hirdetők célkeresztjébe. A 18 éven felülieknek erőteljes pornográf tartalmat kínáló Machomedia blog formájában megjelenő magazinja például a Gillette új borotváját reklámozza bannerjein.
„Általánosságban elmondható, hogy egy adott téma köré szerveződő blogok a legértékesebbek a hirdetők számára, ezek gyakorlatilag a maguk műfajában a vertikális portálokhoz hasonlítanak, sőt szubjektívebb véleményformálásuk miatt adott esetben többet is érnek” – mondta a hvg.hu-nak Antal Gergely, a Gillette online megjelenését kivitelező Carnation Rt. tanácsadója. A hirdetők azért kezdték el felfedezni a blogokban rejlő lehetőségeket, mert ezek olyan undergroundból induló médiatermékek, amelyek elsősorban olvasóközönségük által válnak elfogadottá, nem pedig a szakma vagy a kiadó marketingje által – mondta Antal.
A tematikus szájtokéhoz képest alacsonyabb áron, a hirdetések által eddig ki nem égetett, új felületeket jelenthetnek a blogok, bár Antal szerint itthon nagyon kevés olyan oldal van, amely egyáltalán figyelembe vehető számú, stabil napi látogatóval rendelkezik. Kevéssé vonzóak az egy személy napi gondolatait bemutató, bizonytalan frissítésű webnaplók – de a tanácsadó szerint kivételt jelenthetnek és érdemes lehet szponzorálni a szakmájukban jól azonosítható és elfogadott szakemberek webnaplóit.
„A PR sokkal jobban érvényesül a blogon, mint a hirdetés” – mondta a hvg.hu-nak Halász Ildikó, a Weber Shandwick / GJW kommunikációs cég tanácsadója. Szerinte a személyes hangvétel és stílus lehet a blogok legnagyobb vonzereje a hirdetők szemében. Erre építettek azok a nyugat-európai cégek is például, amelyek Halász szerint az intranetes hálózat drága kiépítése helyett egy jelszóval védett blogon folytatják belső kommunikációjukat. „Persze ennek is lehetnek hátrányai: a vezetőség így nem tudja ellenőrizni a teljes információáramlást” – tette hozzá Koller Boglárka, a cég vezető tanácsadója.
A nyilvános blogok esetében a kulcs az lehet, hogy egy kisebb közösség véleményét is formáló személyiségek írják. „Bár megnézem és elolvasom egy információ hivatalos verzióját is, mégis a barátom vagy blogger ismerősöm szubjektív véleményére jobban építek ” – mondta Halász.
Feltéve, ha engedik
A hvg.hu nem reprezentatív felmérése szerint a hazai bloggerek nem zárkóznának el eleve a hirdetések megjelentetésétől, ám kínosan ügyelnének arra, hogy csak a blogjukhoz illő reklám jelenhessen meg náluk. "Nagy, agresszív, izgő-mozgó hirdetéseket semmiképp sem szeretnék, mert nem szeretném kitenni az olvasóimat annak, hogy hülye hirdetéseket kelljen bámulniuk, másrészt pedig nem akarom, hogy a csúnya hirdetések rontsák az oldalam küllemét” – mondta Vadjutka. "Nem lenne ellenemre, de napi néhány száz fős látogatottságnál erre semmi esély" - mondta a Párduc bosszúja című blog jegyzője. „Lehetne biztosan mondani, hogy jaj, reklám egy személyes szájton, meg ilyenek, de tulajdonképpen azt hiszem, nem zavarna. Igen, a válaszom, hogy nem feltétlenül szeretném, tehát nem sóvárgom érte, de ha kikerül, nem zavar” – osztotta meg véleményét Villanella.
Egy másik blogger szerint: „Ha nagyon rákattannék arra, hogy megdizájnoljam az oldalt, akkor csak olyan hirdetést viselnék el, ami színben odaillik. Az sem mindegy, hogy a szolgáltató rakja ki a bannert (hogy így tartsa fenn magát), vagy én gyűjtenék egy hirdetőt. Utóbbi viccesebb lenne, de maximum jelképes bevételre tehetnék szert belőle.” Vadjutka sem osztja a bloghirdetések jövőjéről szóló rózsás reményeket: „Nem tudom, hogyan vélekednek erről mások, de szerintem ez nem lehet valami nagyon sikeres dolog, mert a blog a magánszféra (kvázi-magánszféra) egy szelete, és általában az emberek nincsenek oda azért, hogy a magánéletüket (vagyis a félnyilvános magánéletüket) aprópénzre váltsák. Persze az is kérdés, hogy kit mi motivál.”