Karácsony Gergely: Budapest főpolgármestereként az az érdekem, hogy Magyar Péter miniszterelnök legyen

14 perc

2025.06.05. 04:00

2025.06.05. 06:32

A közlekedés pénteki, 10 perces leállítása az első figyelmeztetés, lehet, hogy legközelebb 10 hétre áll le Budapest – mondta a HVG-nek Karácsony Gergely. A főpolgármester egy dolgot akar elérni: ne kelljen 57 milliárd forintnyi adót befizetni. Beleáll ebbe a harcba a kormánnyal, miközben hadakozik a közgyűlési frakciókkal is, mondván: „a felelősséget viselni kell, vagy haza lehet menni”. Karácsony beszélt Rákosrendezőről, a hoppon maradt NER-es oligarchákról, budapesti olimpiáról, a közgyűlés feloszlatásának esélyéről, és a 2026-os választás eredményét is elárulta.

Apu a barikádon, mint egy Delacroix-festmény? Így képzeljük, hogy a főpolgármester harcba hívja a budapestieket a kormány ellen? 

Annak a képnek az a címe, hogy A szabadság vezeti a népet, nem más. Én nem a mártír szerepet érzem testhezállónak, inkább a megoldóét. A békés építkezés híve lennék harc helyett, de most az a feladatunk, hogy keményen küzdjünk a városért, a budapestiekért. A magyar kormány nemcsak az önkormányzatokat utálja, hanem Budapestet is, de ez a mostani helyzet túlmutat az eddigi politikai játszmákon, most már a város működőképessége is veszélyben van. Egy olyan várost próbálnak térdre kényszeríteni és tönkretenni, amelyik a GDP 38 százalékát termeli meg, enélkül pedig a kormány gazdaságpolitikája is halálra van ítélve. Vagyis magukkal is harcolnak, nem csak velünk. Aki Budapestet csődbe löki, azt Budapest magával rántja. Ez a kicsinyes és rövidlátó Budapest-ellenes politika tehát országrontó politika.

Mostanában kormányzati körökben is divatos kifejezéssel élve a háború nulladik fázisa lesz, hogy pénteken 10 percre leáll a közösségi közlekedés Budapesten? 

Az szerintem nem divatos, hanem ostoba retorika. A pénteki leállást nevezzük első figyelmeztetésnek. Figyelmeztetés a kormánynak, hogy Budapestet nem lehet legyűrni, és jelzés a budapestieknek, hogy mi is a tét: a város működése, a hétköznapjaink nyugalma, a budapestieknek járó közszolgáltatások biztosítása. Van, aki szerint sok a 10 perc, mások szerint kevés, de a valóság az, hogy ha a város sarcolása folytatódik, akkor a leállás legközelebb nem 10 perces, hanem 10 órás, 10 napos vagy 10 hetes lesz. Erkölcsi és politikai kötelességem, hogy ne hagyjam ezt a várost tönkretenni, és ehhez minden jogi és politikai eszközt felhasználjak.

Reviczky Zsolt

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter vitatja a közösségi közlekedés leállításának drámai hatását a GDP-re vagy Magyarország hitelminősítési besorolására, de akárhogy is: ha kisebb a GDP, a főváros is rosszul jár, mert adóbevételtől esik el, nem? 

Nem ismerek lassan adatot, amit Nagy Márton miniszter eltalált volna az elmúlt időszakban, hát ezt sem sikerült neki. Legújabban pedig a kaszinótörvénnyel összefüggésben derült ki, hogy nem csak a saját előterjesztésével, a hatályos jogszabályokkal, hanem még az alá tartozó hatóság munkájával sincs tisztában. De említhetném, hogy ő nézte be a Rákosrendező területére szóló elővásárlási jogot is. Nagy Mártonnak innen is üzenem:

a Budapesttől elvett pénzzel a költségvetés lyukait akarják befoltozni, de azok a lyukak is egyre csak nőnek.

Egy olyan sakkjátszmába akarnak minket belekényszeríteni, aminek nincs nyertese. Egy felelősen gondolkodó kormány azonban úgy tekint Budapestre, mint a gazdaság legfontosabb pillérére, és nem úgy, mint egy ellenzéki fészekre, amit ki kell füstölni.  

Ha Orbán vagy Karácsony nem húzza félre a kormányt, közlekedési apokalipszis jöhet Budapesten

A kormány által felemelt adó miatt a főváros a csőd szélén áll, Karácsony Gergely a BKK-tól kért pénzmegtakarítási vészforgatókönyvet. A budapesti közösségi közlekedés valójában máris katasztrofálisan alulfinanszírozott, a BKV „belső adóssága” az elmaradt beruházások miatti meghaladja a 800 milliárd forintot. Érdemi spórolásra csak visszafordíthatatlan leépítés árán lenne lehetőség, ami hatalmas társadalmi károkkal járna.

Hogy fér össze ez a harciasság a drMáriás által egykor „humanista Mike Tysonként”, virágos bokszkesztyűben megfestett Karácsony Gergellyel? 

Azt teszem, ami hitem szerint a budapestiek érdekeit szolgálja. Ha saját személyiségjegyeim alapján választanék politikai eszközt, akkor a jó kompromisszumok előmozdításán dolgoznék, de ha a kormány képtelen és alkalmatlan a kompromisszumokra, és ezért oda kell ütni, akkor odaütök. 

Csődközeli helyzet, vészforgatókönyv, leállhat a BKV – ezeket évtizedek óta halljuk, Demszky Gábortól 1999-ben, aztán Tarlós Istvántól 2012-ben, öntől pedig 2020 óta szinte minden évben, 2021-ben körbe is plakátolta a fővárost a Budapest-adó elleni tiltakozással. Most annyival rosszabb a helyzet, hogy már plakátra sincs pénz?