Áremelkedéshez és csődökhöz vezethet a termékdíjtörvény módosítása

1 perc

2004.08.31. 09:29

A kereskedelmi lobbi élésen bírálja a környezetvédelmi termékdíjakról szóló törvény ősszel parlament elé kerülő tervezett módosítását; szerintük a szabályozás áremelkedéshez és kisebb vállalkozások csődjéhez vezethet. A jogszabály alapvetően az egyre növekvő kommunális műanyag hulladék csökkentését célozza.

A legjelentősebb külföldi tulajdonban lévő kiskereskedelmi vállalkozások, így az Auchan, a Cora, a Metro, a Plus, a Spar és a Tesco közös állásfoglalásban tiltakozik az októberben a parlament elé kerülő környezetvédelmi termékdíjakról szóló törvénymódosító javaslat italcsomagolásokra és a műanyag bevásárlótáskára vonatkozó részei ellen – írja a Napi Gazdaság. A multik szerint a törvény azon kitétele, amely az eldobható PET-palackok jelentős részét 2005-től visszaválthatóra cserélné, szerintük betarthatatlan és ellenőrizhetetlen. A tiltakozás másik oka, hogy a cégek egyik alapszolgáltatására, a bevásárlószatyorra jelentős adót vetnének ki, amely több milliárd forint kiadástöbbletet jelente. A leginkább a hipermarketeket sújtó adó miatt eltűnhet ez az ingyenes alapszolgáltatás.



A kereskedelmi cégek által készített felmérés szerint a söröknél 11, ásványvizeknél 9-18 százalékos fogyasztói árnövekedést eredményezhet a jogszabály, mivel a gyártóknak új gépsorokat kell működésbe állítaniuk, hogy a visszaváltható palackokat a szabályoknak megfelelően tisztítsák – írja a lap. Az előzetes adatok szerint 10-15 milliárd forint beruházásra lenne szükség, ez pedig a kisebb vállalkozások esetleges elvándorlásához vezethet. Több olyan vállalat van, amely nem használ visszaváltható palackokat, így kénytelen beruházni, amelynek a költségeit igyekszik majd a fogyasztókra hárítani.



A jogszabály alapvetően az egyre növekvő kommunális műanyag hulladék csökkentését célozza. A környezetvédők szerint a jogszabály megoldás lehet a problémára, míg a kiskereskedők szerint aligha képzelhető el az egyébként rendkívül árérzékeny fogyasztókról, hogy a jelenlegi környezetvédelmi kultúra mellett a visszaváltható termékeket keressék.