Újabb botrány a kelet-európai fapadosoknál
A régióban terjeszkedő európai légitársaságok körében máris vihart kavart a februártól induló új diszkont-légitársaság, a Centralwings megjelenése, amely a lengyel nemzeti légitársaság tulajdonában van.
Az easyJet és a SkyEurope közös sajtónyilatkozatban világított rá aggályaira, amely a varsói repülőtér, Etiuda terminálon engedélyezett menetrendi indulási időpontok kiosztásával kapcsolatos - írja a portfolio.hu.
A közlemény szerint a felelős koordinátor sorsolás alapján osztaná újra az easyJet, a Germanwings, a SkyEurope és Wizz Air menetrendjét egyaránt érintő indulási időpontokat a Centralwings megjelenése miatt.
"Egy ilyen törvényellenes sorsolás veszélyeztetné a jelenlegi fuvarozók működési hitelességét, mivel már az összes légitársaság nyilvánosságra hozta a 2005. év nyári menetrendjét a lengyel repülőterek állami szervezetének jóváhagyásával."
Az easyJet és a SkyEurope megkérdőjelezi a LOT által alkalmazott és fizetett menetrendi indulási időpontok felosztásáért felelős koordinátorának döntési függetlenségét. "A LOT Polish Airlines tulajdonában lévő Centralwings már meglévő légitársaságok költségén történő bejuttatása az alacsony költségekkel üzemelő Etiuda terminálra elfogadhatatlan."
Nagy halak, kis halak
A Centralwings a LOT charterjáratainak mintegy 85%-át üzemelteti majd, amely 40%-os belföldi részesedést jelent. Működésének felét menetrendszerinti járatokkal tervezi, amelyek Varsó, Krakkó, Katowice bázisrepülőtereket kapcsolják össze jelentős európai nagyvárosokkal.
A Lufthansa érdekeltségi körébe tartozó Germanwings szoros együttműködési megállapodást kötött az új diszkont-légitársasággal. A cél: elsődlegesen az értékesítési és a marketing politika összehangolásával együttesen vezető szerep elérése és megtartása a Lengyelország és Németország közötti, egyre növekvő low-cost utasforgalomban.
A megállapodás ténye a jelenlegi iparági környezetben egyáltalán nem meglepő. Németországban az elmúlt öt év során gombamód jelentek meg (és tűntek el) a piaci réseket kihasználni próbáló újabb légiutas-szállítók, Lengyelország pedig a frissen csatlakozott uniós tagállamok közül magas népességszáma és kiterjedt területe révén fontos célországnak számít a közép-kelet-európai régióban terjeszkedni óhajtók számára.
Összefogás német vezénylettel
A LOT Polish Airlines a legnagyobb globális légiszövetség, a Star Alliance tagja, amelynek egyik alapítója a Lufthansa. A Germanwings korábban már kötött egy hasonló megállapodást, ahol a brit bmibaby, a szintén Star Alliance tag bmi british midland low-cost érdekeltsége lett a német társaság partnere.
A Germanwings felismerte, hogy a kisebb diszkont-légitársaságok számára csak az összefogás jelenthet valós esélyt arra, hogy felvegyék a versenyt a kontinens keleti felén egyelőre nem túl jelentős pozícióval rendelkező óriások, a Ryanair és az easyJet ellen. A német low-cost társaság a túlélés érdekében a Lufthansa kapcsolatait aknázza ki.