"Nem a privatizációval kell kezdeni a MÁV átalakítását"
Rövid távon könyvelési trükkökkel, illetve az eddigi finanszírozási formáknál drágább kötvénykibocsátással szeretne segíteni a Magyar Államvasutak Rt. (MÁV) pénzügyi gondjain Gaál Gyula (47 éves), aki a gazdasági és közlekedési tárca politikai államtitkári posztját cserélte a MÁV elnök-vezérigazgatói székére. Ha minden úgy megy, ahogy elképzeli, jövőre legalább három külön cégre bontják a MÁV-ot.
HVG: Olajozottan váltott állást: december 21-én jelentette be, hogy leköszön államtitkári posztjáról, 22-én már ki is nevezték a MÁV Rt. elnök-vezérigazgatójának. MÁV-os elődje, Udvari László elnök éppen három nappal korábban mondott le. Ugye, ez nem a véletlenek csodálatos összjátéka?
© Marton Szilvia |
HVG: Akárhogy volt is, ön végül az útépítés gondjai elől a vasúthoz menekült. Pedig ez még kötöttebb pálya, nem?
G. Gy.: A szó szoros értelmében. De belevágtam, mégpedig azért, mert így egyetlen ügyre összpontosíthatok, amivel szívesen foglalkozom teljes mélységében. Egy ideig elhárítottam a lehetőséget, mert nem szeretném, ha az a látszat keletkezne, mintha még államtitkári pozíciómból megcsináltam volna a mostani helyemet. Végül, mivel a MÁV vezetői között korábban voltak olyan koncepcionális viták, amelyek nehezítették a megújulási folyamat irányítását, s mivel Mándoki Zoltánnal kitűnően együtt tudunk működni, elfogadtam a felkérést.
HVG: Ön elnök-vezérigazgató lesz a MÁV-nál, ahol sohasem volt ilyen poszt, csak külön elnöki és vezérigazgatói. Mi hasznát veheti a vasút két vezérigazgatónak?
G. Gy.: Az üzleti világban korántsem ritka az efféle felállás, így működik például a CIB Bank vagy a Mol Rt. is, és az MFB Rt.-t ugyancsak két vezérigazgató irányítja. A lényeg, hogy a hatáskörök világosak legyenek. Mándoki az operatív irányítást végzi majd, az én dolgom a stratégia kidolgozása, a kormányzati kapcsolatok felügyelete és a finanszírozás biztosítása lesz - utóbbiba beleértve az uniós pályázatok felügyeletét is.
HVG: Pénzszerző tehetségére nagy szükség lesz, mivel a vasút katasztrofális anyagi helyzetben van. Saját tőkéje mindössze 126 milliárd forint, vagyis mélyen a 194 milliárd forintos jegyzett tőke alatt van, miközben 180 milliárd forintnyi adósságot nyög. Másutt ilyen helyzetben már a redőnyt húzzák lefelé, a MÁV viszont a múlt év végén, miután az idei költségvetés összeállt, sokak nagy meglepetésére bejelentette: műsoron kívül szüksége volna potom 120 milliárdra.
G. Gy.: Szeptemberben, amikor a miniszterek félórás váltásban voltak berendelve Gyurcsány Ferenchez, Csillag Istvánnal elmondtuk neki, hogy a vasútnak mennyi pénz kellene. A MÁV igényeit Draskovics pénzügyminiszter úr ugyancsak ismerte. A költségvetésbe mégis kevesebb fért csak be, ami azt jelenti, hogy most még 80 milliárd forint körüli összeg hiányzik. A tőkemegfelelési mutatón például úgy lehetne javítani, hogy az állami privatizációs szervezet vagy a Kincstári Vagyoni Igazgatóság a könyv szerinti értéket meghaladó piaci áron átvenne MÁV-ingatlanokat, vagy úgy, hogy az állam más üzleti vagyonát konvertálná vasúti tőkévé.
HVG: Ezek ötletes pénzügyi technikák ugyan, de mennyire segítenek a lényegen? Miből fedezik majd a hatalmas működtetési költségeket?
Gaál Gyula |
A kecskeméti születésű Gaál a budapesti közgáz elvégzése után az ELTE-n történészi diplomát szerzett. A Szövetkezeti Kutatóintézetben eltöltött hat év után későbbi főnöke, Csillag István kollégájaként a reformműhelynek számító Pénzügykutató Rt.-nek dolgozott. A rendszerváltás után két ciklusban az SZDSZ listáján jutott be a parlamentbe, a pártnak azóta is tagja. 1998-tól két évig az Állami Pénz- és Tőkepiaci Felügyelet elnökhelyetteseként, 2000-től a CIB Bank kontrollingigazgatójaként működött, majd rövid ideig a Konzumbank elnöke volt. Interjúnk Szilveszter-napi készítésekor a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkári szobájából már félig kipakolt, hogy az új év első napjaiban átköltözhessen a MÁV-székházba. |
HVG: Ez kormányzati ciklusokon túlmutató közlekedéspolitikai döntést, sőt talán pártok közti konszenzust is igényelne. Képes-e ezt ön az SZDSZ embereként megteremteni? Parlamenti szereplései alatt az ellenzék számtalanszor illette kemény kritikával.
G. Gy.: Sohasem személyes kritikát kaptam, a vasúti szolgáltatások színvonalát persze számon kérték. Ha világossá válik, milyen olcsóbb, de legalább azonos szolgáltatást nyújtó lehetőségek vannak, érdemes lesz majd vállalni a konfliktusokat. A parlamentben egyébként színjáték folyik. Amikor leköszöntem államtitkári posztomról, sok keményen bekiabálós ellenzéki képviselő is barátian búcsúztatott, hiszen ők is tudják, hogy mik a realitások. Az államigazgatás aránylag lusta szervezet, magától nem fog új személyszállítási normákat kidolgozni; ha azt akarjuk, hogy legyenek ilyenek, a MÁV-nak kell majd anyagokkal bombáznia a tárcákat. A MÁV-nak nagyon részletes kimutatásai vannak a fő- és mellékvonali költségekről, persze még ennél is jóval szélesebb és mélyebb vizsgálatokra lesz szükség.
HVG: Addig is térjünk vissza az ön által említett idei, 80 milliárdos hiányhoz. Elárulja, milyen forrásból remélik ennek a csekélynek aligha mondható lyuknak a betömését?
G. Gy.: Annyi biztos, hogy az eddig követett gyakorlat, melyben államilag garantált hitelekkel fedezték a hiányt, nem tartható tovább fenn. Ezt ugyanis az uniós maastrichti szabályok szerint már bele kell számítani az államadósságba, amely amúgy is a megengedett határon táncol. Jobb megoldásnak tűnik, ha a MÁV kötvényt bocsát ki, melynek visszafizetését valamely nagy külföldi hitelbiztosító garantálná. Igaz, ennek 1-3 százalékpontos felára van a legjobb minősítésű adós hiteleihez képest, s az is nehézséget okozhat, hogy meg kell győzni a garancia nyújtóját: a magyar állam, amely az imént vázolt okok miatt nem nem ígérhet ugyan szerződéses helytállást, nem fogja veszni hagyni a MÁV-ot, nem lesz olyan magyar miniszterelnök, aki a parlament erkélyére kiállva így szólna: szervusz, nép, holnaptól nem járnak a vonatok.
HVG: Ha már most is a túlélésért folyik a küzdelem, mi lesz 2007-től a teljesen liberalizált uniós piacon?
G. Gy.: A hosszú távú életképességhez arra van szükség, hogy stratégiai szövetségre lépjünk a német, az osztrák, a szlovák és más környékbeli vasutakkal, úgy, hogy közben a régió legerősebbjének számító társaság se nyelhesse le a MÁV-ot. Bár távlatilag azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy bármelyik önálló egységbe szakmai befektető is betársuljon. A százszázalékos magánosítást sem zárom ki, de határozott véleményem, hogy nem a privatizációval kell elkezdeni a MÁV átalakítását. Az idén az első fél évben meg kell születnie a kormányzati döntéseknek, jelentős lépést kell tenni a személyszállítási közszolgáltatási kötelezettség meghatározását illetően is, a második fél évben elő kell készíteni az átalakítást, jövőre pedig több önálló cégre kell bontani a MÁV-ot.
HVG: Mit gondol, milyen érzésekkel fogadják majd önt és ideáit a vasutasok?
G. Gy.: Azt, hogy valaki mennyire vasutas, nem a MÁV-nál töltött idő, hanem a vasút iránti elkötelezettsége határozza meg. Nem "független menedzsernek" szerződtem, aki, ha fölülről azt várják, felszámolja az állomásokat, de ha azt igénylik tőle, muskátlit tetet az ablakokba. A vasútért fogok dolgozni.
LŐKE ANDRÁS, SZABÓ GÁBOR