35 milliós büntetés a Pannon GSM-nek

2 perc

2005.03.17. 15:28

A Gazdasági Versenyhivatal versenytanácsa 30 millió forintra bírságolta meg a Pannon GSM-et a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartása miatt, egy másik eljárásban a mobilszolgáltató egyik termékének hirdetése miatt további 5 millió forint bírság megfizetésére kötelezte - közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

A versenytanács szerint a Pannon GSM Távközlési Rt. arról tájékoztatta a fogyasztókat, hogy egyedül a Pannon 50-1000 díjcsomagok esetében nem növekszik a percdíj a csomagokban foglalt percek lebeszélése után, miközben a versenytársak kínálatában is volt olyan hasonló konstrukciójú tarifacsomag, amelynek díja szintén nem növekedett. A mobilszolgáltató közölte, hogy bírósági felülvizsgálatot kér a GVH döntése ellen.

A GVH szerint a vállalkozás egyes reklámjaiban a Pannon 1000 díjcsomag vonatkozásában megtévesztésére alkalmas módon használta a "percdíj" és az azzal azonos tartalmú kifejezéseket is. A versenytanács megállapította, a cég akkor is jogsértően járt el, amikor "Díjcsökkentő" szolgáltatásának reklámjaiban nem a valóságnak megfelelően tájékoztatta a fogyasztókat a szolgáltatás tartalmáról. Nem minden esetben felelt meg a valóságnak az az állítás, hogy "minél többet beszél, annál kevesebbet fizet egy percért," és az a közlés sem volt helytálló, amely szerint a fogyasztót terhelő havi költségeket a vállalkozás több (nem kettő) tarifacsomag alapján számolja ki, és a kedvezőbbet számlázza ki.

A GVH egy másik eljárás keretében vizsgálta a Pannon GSM egyik terméke, a DJuice Nonstop szolgáltatással kapcsolatos reklámtevékenységet. A versenytanács megállapította, hogy a vállalkozás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor a 2004 októberében és novemberében reklámjaiban a DJuice Nonstop szolgáltatás igénybevétele ingyenességének hamis látszatát keltette.

A reklámok azt közölték, hogy a szolgáltatás igénybevétele esetén ingyen küldhetők SMS-ek, pedig a fogyasztónak ehhez ténylegesen havidíjat kellett fizetnie.

"A Pannon GSM hirdetései tartalmát minden alkalommal rendkívüli körültekintéssel, a fogyasztók teljes körű tájékoztatásának követelményét, a jogszabályokat és az európai gyakorlatot messzemenőkig szem előtt tartva, az egyes megjelenési formák kereteinek figyelembe vételével határozza meg" - közölte a mobilszolgáltató.

A Pannon GSM szerint a GVH által kifogásolt hirdetések nem voltak alkalmasak a fogyasztók megtévesztésére. "A szokatlan stílusú, újszerű reklámok valóban figyelemfelkeltőek voltak, de ez a reklámok esetében természetes műfaji követelmény" - áll a Pannon GSM közleményében. A Pannon GSM a GVH döntése írásos indoklásának kézhezvétele után juttatja el felülvizsgálati kérelmét az illetékes bírósághoz.