Merre fut a "selyemút" magyar szakasza?
Ukrajna is támogatja, hogy az M3-as autópálya barabás-mezőkaszonyi határ-átkelési szakasza mellett a sztrádának legyen leágazása a záhony-csapi határállomásra - hangzott el szerdán Nyíregyházán azon a nemzetközi konferencián, amelyet az egykori, Európa és Ázsia közötti "selyemút" újraélesztésének céljával rendeztek.
Az épülő autópálya az V. számú, európai szállítási útvonal része lesz, s fontos szerepet tölt majd be a kontinens, valamint a távol-keleti országok, főként Kína, Japán és Korea közötti áruszállításban - mondta Kálnoki Kis Sándor, a tanácskozást szervező záhonyi Kiút Térségfejlesztési-, illetve a Közlekedéstudományi Egyesület elnöke.
Hozzátette: a kombinált fuvarozás szempontjából elengedhetetlenül szükséges, hogy az M3-as sztráda a záhony-csapi határállomást is érintse, ahol Kelet-Európa legnagyobb vasúti átrakó körzete működik a normál, illetve a széles nyomtávú vasúti pályák találkozásának pontján.
Gazda László, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei önkormányzati közgyűlés elnöke elmondta: a 2006. december 31-ig, Nyíregyházáig megépülő M3-as autópálya Vaja és Vásárosnamény irányába épül majd tovább.
"Vásárosnamény térségében a sztráda a jelenlegi elképzelések szerint elágazna Záhony-Csap és Barabás-Mezőkaszony irányába, s két helyen közelítené meg a magyar-ukrán határt" - közölte.
Megjegyezte, hogy Vaja térségében csatlakozna az M3-as autópályához a gyorsforgalmi úttá átépülő M49-es számú, Csengersima-Rohod közötti út, amely Romániát csatlakoztatná az V. számú európai szállítási útvonalhoz.
Az önkormányzati vezető azt mondta, hogy a magyar országgyűlés már törvénybe iktatta a megvalósítást szolgáló tervezés indítását, s a tervek szerint 2015-ig épül ki az M49-es. A román fél - jegyezte meg - ugyancsak gyorsforgalmi út építését tervezi Nagyvárad-Szatmárnémeti-Pete-Csengersima között, Észak-Erdélyben át.