Kilenc befektető versenyez Ferihegyért
A Budapest Airport Rt. privatizációjának első fordulójában kilenc ajánlat érkezett, amelyek még nem kötelező érvényűek - közölte az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt., amely emlékeztetett arra, hogy a tranzakciót még az idén le akarja zárni.
A kilenc ajánlattevő a következő: a spanyol Ferrovial Aeropuertos SA, a Ferrovial Infraestructuras SA és a Goldman Sachs Int. konzorciuma; a német Fraport AG és a Deutsche Bank AG konzorciuma; a német Hochtief AirPort GmbH. és a Hochtief AirPort Capital GmbH. konzorciuma; a dán Copenhagen Airports A/S; a brit BAA (International Holdings) Ltd. és a magyar Wallis Ingatlan Rt. konzorciuma; a török Tav Tepe-Akfen-Vie Yatirim Yapim Ve Isletme
Anonim Sirketi; az ausztrál Macquarie Airports Holdings Ltd.
Indult még az Ontario Teacher's Pension Plan, az Abertis Group, az Aena Internacional, az ACDL és a TBI konzorciuma (amely többek között kanadai és spanyol befektetési társaságok, valamint spanyol és brit repülőtér üzemeltetőkből áll).
Az első fordulóban a magyar befektetőket egy konzorcium képviselte, tagjai: az Euroinvest Közép-Európai Befektetési Rt., a Trigránit Fejlesztési Rt., az OTP Bank és a Mol Rt. konzorciuma, amelyben a szakmai befektető az olasz Aeroporto di Venezia Marco Polo S.p.a.
Az ajánlatok érvényességi és tartalmi szempontok szerinti értékelését megkezdte a privatizációs szervezet. A most beadott ajánlatok alapján kiválasztott pályázók a második fordulóban november 2-án adhatják be kötelező érvényű ajánlataikat, amikor a legfontosabb szempont a pénzügyi ajánlat lesz, a fejlesztési, a működési garanciavállalások mellett. Az ÁPV a közleményben emlékeztetett arra, hogy a tranzakciót még az idén le akarja zárni.
A második fordulóban az eddigi ötmillió forint helyett már 500 millió forint bánatpénzt kell megfizetni a résztvevőknek. A Nemzetközi Ferihegyi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy szavazat részvényértékesítésének előminősítő szakaszában tizenegy befektetői csoport vett részt.
Az ÁPV által meghatározott értékelési kritériumok célja, hogy a második, kötelező érvényű ajánlati fordulóba csak a stratégiai, fejlesztési tervek, pénzügyi források megalapozottsága, az iparági tapasztalat, a munkavállalókkal kapcsolatos vállalások, a nemzetbiztonsági szempontok és az ajánlattevők általános elkötelezettsége alapján legmegfelelőbb, kisszámú pályázó jusson tovább.
A ferihegyi repülőtéren 2004-ben 6,46 millió utas fordult meg, növekedést, 7,59 milliós utasforgalmat várnak. A 8,02 milliárd forint jegyzett tőkéjű Budapest Airport Rt. tavaly konszolidáltan 32,97 milliárd forint nettó árbevételt ért el és a kamatfizetés, adózás, értékcsökkenési leírás és amortizáció előtti nyeresége (EBITDA) az árbevétel 47 százaléka, 15,43 milliárd forint volt.